Da su kandidati za glavnu fotelju na Pantovčaku spremni potrošiti tajnovito stečen novac na raznorazne vidove oglašavanja, nije nikakva novost. No, da su spremni kupovati prijatelje na Facebooku kako bi u javnosti ostavili dojam da su omiljeni, to nas je ipak iznenadilo
Naime, na Facebooku se u posljednjih nekoliko tjedana vodi ogorčena borba kandidata za fanove, a novost u cijeloj priči jest da jedna zagrebačka tvrtka Facebook prijatelje nudi na – prodaju. Potvrdili su nam to u stožeru Ive Josipovića.
'Ponudu za takvu kupovinu fanova/obožavatelja je naš stožer dobio od zagrebačke tvrtke koja se specijalizirala za takve aktivnosti, a tražena cijena za jednog 'hrvatskog' fana je bila pet kuna + PDV. Ponuda je odbijena iz jednostavnog razloga što mi želimo stjecati iskrene birače koji su doista fanovi Ive Josipovića te nam nije cilj, isključivo dojma radi, umjetno dizati posjetu na socijalnim mrežama', rekao je u razgovoru za tportal Marko Rakar, voditelj novih medija i komunikacijske infrastrukture u Josipovićevom stožeru.
Nije tajna da se Facebook fanovi u svijetu prodaju iz puno razloga, ali svi takvi potezi se, ruku na srce, svode na manipulaciju javnim mnijenjem. Neke strane tvrtke koje se time bave otvoreno oglašavaju svoje usluge 'pribavljanja' prijatelja na Facebooku, pri čemu se 1.000 fanova može kupiti za nešto više od 1.000 kuna. No, u Hrvatskoj ta je cijena dosta viša – po Facebook prijatelju čak pet kuna plus PDV.
Pitali smo Rakara tko se od kandidata, prema njegovim saznanjima, bavi kupovinom virtualnih prijatelja.
'Teško je to reći, no analizom članova fan grupa predsjedničkih kandidata, nije teško zaključiti da se identična imena, koja su sasvim očito lažna, primjerice Croat Hrvatko, a najčešće i strana, pojavljuju u grupama Dragana Primorca, Nadana Vidoševića i Milana Bandića', kaže nam Rakar.
Pregled profila Facebook fanova pojedinih kandidata zaista upućuje na posebnu vrstu 'fejsera' koji imaju tek nekoliko prijatelja, ali su zato fanovi Bandića i/ili Vidoševića i/ili Primorca, baš kao i uvijek istih medijskih projekata u Hrvatskoj. Ne bi prošlo kao dokaz na sudu, ali je i više nego indikativno.
U stožerima sva tri prozvana kandidata niječu da su kupovali Facebook prijatelje, ali su nam iz Vidoševićevog stožera ipak neslužbeno priznali da su čuli da se takva 'usluga' nudi kandidatima.
U cijeloj ovoj priči u oko upada još jedan detalj – iako Bandić na Facebooku ima uvjerljivo najviše fanova (više od 9.000), aktivnost njegovih navodnih fanova je na vrlo niskoj razini, što dodatno implicira da se radi o profilima čija je jedina funkcija – dizanje rejtinga predsjedničkih kandidata koji za to plate.