PILOTI CROATIA AIRLINESA

'Preumorni smo, a to ugrožava sigurnost putnika'

05.12.2011 u 18:11

Bionic
Reading

Kad zrakoplov Croatije Airlinesa kasno noću stigne iz Zagreba u Prištinu ili Zadar, piloti imaju svega tri sata sna nakon kojeg se vraćaju u polaznu zračnu luku. Za osnovni psihomotorički odmor posade, trebalo šest sati sna, no piloti hrvatske nacionalne kompanije tako godinama rade iako je u osnovi, tvrde, takva praksa predviđena za pilote malih mlažnjaka i one u kargo-prometu

Međutim, gotovo preko noći zatekla su ih nova pravila: nakon trosatnog odmora, a prije povratka u matičnu zračnu luku, imaju odraditi još jedan let.

– Nakon praktički neprospavane noći, odnosno noći 'prerezane' minimalnim odmorom, kokpit i posada kabine pod stresom su na dodatnom letu, a to direktno ugrožava sigurnost leta. Kompanija je na prvo mjesto stavila uštedu od 25 tisuća kuna, koliko će se mjesečno uštedjeti na hotelima, no ušteda je smiješna ako se ide ispod sigurnosnog praga – kazao je Andre Šarinić, kapetan i instruktor na avionu airbus A319/320 te predsjednik Sindikata prometnih pilota.

Nova je pravila donijela Agencija za civilno zrakoplovstvo bez ikakve konzultacije s pilotima, koji su tim nezadovoljniji jer je, tvrde, ista agencija do jučer bila protiv 'rotacija' kakve je sada potvrdila. Stoga će piloti Croatije Airlinesa sutra prosvjedovati pred agencijom. Podršku im daju kontrolori leta i kabinsko osoblje, a u Zagreb stiže i Nico Voorbach, predsjednik ECA-e (European Cockpit Association), europske udruge pilota koja broji 38.600 članova.

– Tražimo da se ova odluka povuče i, kao što je to slučaj u svim etabliranim nacionalnim kompanijama u svijetu, šest sati odmora. Ako treba, to ćemo tražiti i od Vlade, a nemamo sto dana za čekanje jer katastrofa se može dogoditi i, ne daj Bože, zaspe li pilot na samo desetak sekundi – poručuje Šarinić.

Iz Agencije za civilno zrakoplovstvo poručuju da su odobrili izmjenu operativnoga priručnika Croatiji Airlinesu u dijelu koji se odnosi na ograničenja radnog vremena članova posada isključivo na temelju trenutačno važećih propisa. Prethodno su, kažu, utvrdili da je operatorima u EU dopuštena ista regulacija radnog vremena posada zrakoplova, a njihovo tumačenje, kažu, zagovara i Udruga europskih zračnih prijevoznika.

Croatia Airlines ima jednaku, a ne veću slobodu u pogledu trajanja vremena letačke dužnosti inozemnih zračnih operatora koji koriste hrvatski zračni prostor, što je jedan od osnovnih preduvjeta za tržišno natjecanje pod jednakim uvjetima. Na europskoj razini postoje razilaženja na relaciji sindikata i zračnih prijevoznika kad je riječ o uređivanju standarda koji se odnose na radno vrijeme članova posada zrakoplova – kažu u agenciji i napominju da je u završnoj fazi izrade uredba Europske komisije koju priprema Europska agencija za sigurnost zračnog prometa i koja bi trebala biti donesena tijekom 2012.

Njome će biti regulirani svi aspekti vremena letačke dužnosti koji će vrijediti u EU i koji će biti automatizmom primjenjivi i u Hrvatskoj, čime će se ukinuti nacionalni propisi o radnom vremenu članova letačke posade zrakoplova. A prema sadašnjem stanju nacrta tog prijedloga, bit će znatno liberalniji u odnosu na pravilnik koji je trenutačno primjenjiv u RH, što znači da će posade zrakoplova provoditi više vremena na poslu, nego što ga provode prema sadašnjim propisima.