Primark na berlinskom Alexanderplatzu
Izvor: tportal.hr / Autor: Gordan Duhaček
Primark na berlinskom Alexanderplatzu
Izvor: tportal.hr / Autor: Gordan Duhaček
PRIMARK U BERLINU
'Hram jeftine odjeće' jedan je opisa njemačkih medija o velikoj prodavaonici irskog tekstilnog diva Primark na berlinskom Alexanderplatzu, u kojoj od jutra do mraka vlada ogromna gužva. Novi konkurent Zari i H&M-u postao je iznimno popularan zbog svojih povoljnih cijena, unatoč prosvjedima aktivista i skandalima s izrabljivanjem radne snage. Novinar tportala je odlučio posjetiti berlinski Primark kako bi uživo svjedočio šoping-groznici koja svakodnevno vlada u toj troetažnoj prodavaonici odjeće
Posve je nevažno kada ćete doći u Primark na Alexanderplatzu, može to biti srijedom u podne ili petkom navečer, jer u svako doba dana u šest dana u tjednu, s izuzetkom neradne nedjelje, u ovoj prodavaonici odjeće vlada poprilična gužva. Ljudi kao hipnotizirani hodaju među planinama jeftine odjeće s velikim, posebno dizajniranim vrećama koje mogu skupiti na ulazu u Primark i koje traže da ih se napuni do vrha majicama po pet eura, trapericama po 10 eura i drugim komadima odjeće koji se rijetko kada kupuju samo u jednom primjerku. Ipak, udarni prodajni dan je nesumnjivo subota, kada se od jutra do mraka - Primark radi do 22 sata - slijevaju rijeke ljudi, nekih koji su čak posebno doputovali u Berlin kako bi išli u šoping u Primarku. Unatoč nesnošljivoj gužvi, koja podsjeća na makljaže američkog Crnog petka, berlinski Primark privlači internacionalnu publiku te se u masi ljudi mogu čuti jezici sa svih strana svijeta.
Primarkovu filijalu na Alexanderplatzu prije dvije godine svečano je otvorio irski premijer Enda Kenny, a gužva koja je vladala podsjeća na prve dane H&M-a na Cvjetnom trgu u Zagrebu. Razlika se pak ogleda u tome što su otvaranje Primarka u centru Berlina popratili i prosvjedi aktivista, a ukazivali su na to da irski tekstilni div proizvodi odjeću u Bangladešu, u kojemu je svakolika eksploatacija radnika uobičajena poslovna praksa. Aktivisti su upozoravali na to da je superjeftinu odjeću koja se nudi u Primarku moguće proizvesti samo ako se slabo plaća tekstilne radnike, a podsjećali su i na strašnu nesreću iz 2013., kada je u urušavanju tekstilne tvornice umrlo više od tisuću ljudi.
Ipak, šoping-groznica je očito bila snažnija od moralnih dvojbi oko kupovanja u Primarku, u kojemu i danas vlada gužva kao i na sam dan otvaranja filijale na Alexanderplatzu. Irski premijer Kenny tada je izjavio da je Primark ‘prvoklasna prodavaonica’ koja se u svojem poslovanju ‘vodi strogim etičkim pravilima’.
Primark u međuvremenu ima više od 15 filijala u Njemačkoj, u kojoj se pojavio 2009. te je zauzeo dobar dio tekstilnog tržišta svojim iznimno povoljnim cijenama, koje omogućavaju kupovanje doslovno hrpe odjeće za ne više od sto eura. Uz odjeću se u Primarku mogu naći obuća te razni modni detalji i dodaci, a mnogo toga košta manje od 10 eura. Odjeća je pak toliko jeftina da mnogi ne kupuju samo jedan primjerak pojedinog artikla, nego u velike vreće koje nose sa sobom ubacuju nekoliko naslaganih majica ili donjeg rublja. Nema svađe među kupcima jer svega ima u izobilju, s obzirom na to da je Primarkov poslovni model postavljen tako da masovna proizvodnja omogućava jeftinu prodaju - doslovno imaju puna skladišta majica po dva eura koje samo čekaju stići na policu jedne od Primarkovih filijala.
Team #Primark #nailedit ?? #Berlin #shopping #polishgirl #whiteshoes #addidas vs #Nike ?? https://t.co/lghhQEpJNv pic.twitter.com/BX9ULJkrMx
— Anna (@Nacudja) March 16, 2016
O tome koliko je Primark popularan među mladima, svjedoči i to da se na društvenim mrežama razvio trend snimanja videa u kojima se ljudi hvale brdima odjeće (tzv. Primark haul) koju su odjednom kupili u nekoj od filijala. Onu na Alexanderplatzu u velikom broju posjećuju mladi iz susjedne Poljske, na čije tržište Primark još nije došao, pa sam tako naletio na skupinu Poljakinja u ranim dvadesetima koje su došle u Berlin na vikend-šoping isključivo zbog Primarka. Pitao sam jednu od djevojaka koliko novca planira potrošiti, na što je ona rekla da raspolaže budžetom od 200 eura, ali da planira kupiti i šator koji košta oko 30-40 eura. U Primarku je bila već sat i pol te se polako približavala tome da stane u veliki red pred blagajnama, no bilo je tu još polica s odjećom koja je na akciji i koje treba pregledati.
Oni koji su pak privremeno iscrpljeni maratonom kupovine odjeće mjesto za odmor nalaze na crnim kaučima postavljenim u podrumu filijale, na kojima se pregledavaju i dotad izabrani artikli te se računa koliko je budžeta već potrošeno. Zahvaljujući očito izvrsnoj ventilaciji, atmosfera košnice koja vlada u Primarku na Alexanderplatzu ne rezultira pregrijavanjem i znojenjem, iako tisuće ljudi svaki dan prolaze troetažnom filijalom. Ipak, neke mušterije su se žalile na glavobolju nakon šopinga u Primarku te se sumnja kako kemikalije iz odjeće isparavaju u prodavaonicama, što može izazvati i mučninu. Bez obzira na sve to, od višesatne kupovine se ne odustaje.
Kada je pak riječ o Hrvatskoj, irska kompanija zasad nije najavila da se planira širiti i na tržište jugoistočne Europe te je najistočniji Primark onaj ujedno najbliži Zagrebu, a nalazi se u Grazu. No zato se Primark itekako proširio društvenim mrežama, koje izvrsno koristi za marketing, pa na Facebooku ima 4,3 milijuna frendova dok ga na Instagramu prati 2,7 milijuna ljudi.
Šef Primarka za sjevernu Europu Wolfgang Krogmann za njemačke medije izjavio je kako ga pogađaju kritike upućene ovom tekstilnom divu te da 'ako je nešto jeftino, ne znači da je i loše'. Sudeći po permanentnoj gužvi u prodavaonici na Alexanderplatzu, taj stav dijele i stotine tisuća mušterija kojima Primark za mali novac nudi šoping-ekstazu.