Splitski javni prijevoznik Promet u ovoj i idućoj godini nabavit će ukupno 52 nova gradska autobusa i kako je direktor te tvrtke Miroslav Delić potvrdio za tportal, svi će biti opremljeni 'antivandalskim kabinama' za vozače. To je jedna od prvih konkretnih mjera nakon serije fizičkih napada i različitih incidenata, čiji se broj u prošloj godini zaustavio na tridesetak
'To će djelomično povećati sigurnost naših vozača, ali apeliram na državne institucije da ovom problemu pristupe znatno šire. U posljednjem napadu bila je ugrožena i sigurnost putnika, što je apsolutno nedopustivo', dodaje Delić, referirajući se na nedjeljni incident, kada je pomahnitali 25-godišnjak ranom zorom potpuno demolirao autobus u kojemu se u tom trenutku nalazilo desetak putnika.
Dio Prometovih autobusa i danas ima neki oblik kabina koje štite vozača, a radi se otprilike o polovici voznog parka u kojemu se nalazi 150 vozila. Njihova prosječna starost je između 13 i 14 godina i cijeli je sustav na granici održivosti; da prošle godine nije hitno nabavljeno devet polovnih, ali nešto mlađih autobusa, vjerojatno bi došlo do kolapsa.
Obnova voznog parka u ovoj i idućoj godini gotovo potpuno će se financirati europskim sredstvima: prvi ugovor već je potpisan i on predviđa kupnju 34 autobusa koji će u stopostotnom iznosu biti plaćeni iz fondova EU-a. Drugi natječaj se privodi kraju i on donosi još 18 autobusa, najvećim dijelom financiranih putem ITU mehanizama urbane aglomeracije. Ukupno, za autobuse vrijedne oko 110 milijuna kuna iz europskih fondova bit će isplaćeno oko 105 milijuna.
Kako je potvrdio Delić, osim antivandalskih kabina, ova vozila trebala bi imati videonadzor.
Splitski Promet trenutno zapošljava 670 radnika, od čega 350 vozača i 140 ljudi angažiranih na održavanju. Upravo ovih dana namjerava raspisati natječaj za deset novih vozača jer dio starih odlazi u mirovinu, no za razliku od riječkog Autotroleja - gdje je nedostatak radne snage uzrokovao ukidanje linija i smanjenje broja polazaka - ovdje s time nemaju problema, barem zasad. Na posljednjem natječaju tražilo se 15 vozača, a prijavilo se 35 kandidata.
Miroslav Delić imenovan je za direktora tek prije mjesec dana, kada je njegov prethodnik odstupio jer nije uspio sklopiti ugovore o pružanju javne usluge s 15 gradova i općina oko Splita, inače i suvlasnika tvrtke u malom ili potpuno simboličnom omjeru. Europske direktive predviđaju da do kraja ove godine svi gradovi i općine sklope takve ugovore i, pojednostavljeno rečeno, precizno utvrde prihode i rashode svake pojedine linije na svom području te nakon toga snose razliku u troškovima. Promet je takav ugovor zasad potpisao jedino s Gradom Splitom.
'Različiti projekti koje pripremamo ili provodimo poput ticketinga (sustava prodaje karata, op.a.) u svojim studijama imaju ukalkulirane i okolne gradove i općine. Ukoliko se to kojim slučajem ne dogodi, radi ćemo prilagodbe', najavljuje Delić.
Javni gradski prijevoznik Promet tradicionalno je najveći gubitaš među splitskim komunalnim tvrtkama - ako s pronalaskom radne snage i nemaju problema, s financijama uvijek imaju. U 2017. godini tvrtka je zabilježila gubitak od 10 milijuna kuna, a očekuje se da će u prošloj godini on iznositi između 12 i 13 milijuna. Troškovi rastu, a prihodi padaju - posebno otkako su iz sustava izdvojena gradska parkirališta, koja su dana na upravljanje novoosnovanoj tvrtki Split parking.
Trenutno, kako je tportalu potvrđeno u splitskoj gradskoj upravi, Grad Split na različite načine subvencionira ili sufinancira ovu tvrtku s nešto manje od 28 milijuna kuna godišnje - što uključuje i plaćanje povlaštenog prijevoza učenika, studenata, umirovljenika i sportaša. Godišnji proračun same tvrtke iznosi oko 150 milijuna kuna.