PRIVILEGIJE

Provjerili smo koji sve političari imaju pravo na službeni automobil 24 sata dnevno

07.07.2017 u 21:15

Bionic
Reading

Nakon što se potpredsjednik Hrvatskog sabora i HDZ-a Milijan Brkić u četvrtak poslijepodne službenim automobilom zabio u tramvaj i završio u bolnici s lakšim tjelesnim ozljedama ponovno se otvorilo pitanje načina korištenja službenih automobila.

Iako Milijan Brkić ima neosporno pravo da kao potpredsjednik Sabora koristi službeni automobil 24 sata dnevno, korištenje službenih automobila je u Hrvatskoj prilično kontroverzna tema jer se ta privilegija često znatno zloupotrebljavala. Posebno je sporno pravo na danonoćno korištenje službenog automobila.

Za saborske dužnosnike koji imaju pravo na korištenje službenog automobila prava se posebno reguliraju na Odboru za izbor, imenovanja i upravne poslove Hrvatskog sabora. Prema tome u Hrvatskom saboru pravo na službeno vozilo s vozačem 24 sata dnevno imaju predsjednik i potpredsjednici Sabora, dakle uz Milijana Brkića to su Gordan Jandroković kao predsjednik i Željko Reiner, Furio Radin, Božo Petrov i Siniša Hajdaš Dončić kao potpredsjednici.

Pravo na korištenje službenih automobila drugim državnim dužnosnicima, izvan Sabora, regulira vladina Odluka o uvjetima korištenja službenih osobnih automobila, mobilnih telefona, redovnih zrakoplovnih linija, poslovnih kreditnih kartica, sredstava reprezentacije, te načinu odobravanja službenih putovanja.

Radi ostvarivanja prava državni dužnosnici su kategorizirani u tri skupine. U prvoj skupini se nalaze predsjednik Vlade, potpredsjednici Vlade i ministri, a drugoj skupini su predstojnik Ureda predsjednika Vlade, zamjenici ministara, glavni tajnik Vlade i predstojnici državnog ureda koji su imali pravo na korištenje službenog osobnog automobila gornje klase, s osobnim službenim vozačem 24 sata dnevno sve do prošle godine.

Tada je Vlada Tihomira Oreškovića na pritisak Mosta odlučila da korištenje službenih automobila, mobitela i kartica treba biti svedeno na najmanju moguću mjeru.

Vlada Tihomira Oreškovića je u travnju 2016. godine donijela odluku da će ministri moći koristiti službeni automobil srednje klase s ili bez službenog vozača, a dužnosnici II. i III. skupine automobil srednje ili niže klase, s ili bez službenog vozača isključivo za službene potrebe. Tadašnja HDZ-ova ministrica rada i mirovinskog sustava Nada Šikić se na vladi otvoreno pobunila protiv takve odluke nazvavši je populističkom.

Dakle zamjenicima ministara, sadašnjim državnim tajnicima, glavnom tajniku Vlade, i predstojnicima državnih ureda ograničeno je pravo na upotrebu službenog vozila na 24 sata koje su do tada imali te službeno vozilo mogu koristiti isključivo za službene potrebe. To pravo imaju i ravnatelji Porezne, ali i Carinske uprave, glasnogovornik Vlade, glavni ravnatelj policije…

Spomenimo i da državni dužnosnici koji imaju status štićene osobe koriste službeni automobil koji im je dodijeljen sukladno posebnim propisima o određivanju štićenih osoba i provođenju njihove zaštite i osiguranja.

Štićene osobe prve kategorije u koje uz aktualnu predsjednicu Republike Kolindu Grabar Kitarović, predsjednika Vlade Andreja Plenkovića, predsjednika Hrvatskog Sabora Gordana Jandrokovića spadaju i predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović i predsjednik Vrhovnog suda Branko Hrvatin uz fizičko osiguranje naravno imaju na raspolaganje i službene automobile visoke kategorije.

Nakon što je Orešković srezao određene privilegije s ciljem da se ekonomičnije koriste državni resursi Ministarstvo uprave koji je tada vodila ć donijelo je i Smjernice za upravljanje voznim parkom.

Službena vozila proračunskih korisnika, njih gotovo devet i pol tisuća, hrvatske su građane u 2014. godini stajala 366 milijuna kuna, no u tu su svotu uračunati tek izdaci za gorivo, registraciju, osiguranje, servis, gume te naknadu za najam, ali ne i troškovi nabavke vozila koja su te godine prevalila gotovo 150 milijuna kilometara, pokazala je revizija objavljena početkom ove godine. Prema Registru proračunskih korisnika, u rujnu 2015. bilo je 636 korisnika, koji su imali 9424 službena vozila, od čega 6002 osobnih, 786 terenskih, 2005 gospodarskih te 631 motocikl.