Na udaru radikalnog rezanja troškova agencija, zavoda i drugih javnih ustanova, kojim bi se ukupno trebalo uštedjeti oko milijardu kuna, našao se i impresivni vozni park koji čine 1.534 službena vozila. Propisivanjem maksimalne cijene, smanjenjem broja vozila i ograničavanjem prava korištenja - Ministarstvo financija kao odgovor Bruxellesu - planira između ostalog uštedjeti najmanje 25 milijuna kuna godišnje
Dubinska analiza voznog parka u 187 javnih ustanova pokazala je nepostojanje nikakvih pravila u nabavi i korištenju službenih vozila. Tako je moguće da, primjerice, 37 javnih ustanova nema nijedno službeno vozilo, a agencija koja ima status neprofitne institucije nabavi službeni automobil u vrijednosti od 520 tisuća kuna.
Pravilo u korištenju voznog parka je to da nema pravila
U agencijama koje imaju vozni park u prosjeku na jedno vozilo dolazi oko 20 zaposlenihpri čemu postoje ogromne razlike u broju zaposlenih po jednom vozilu u pojedinim ustanovama, od 2,5 zaposlena na jedno vozilo do 185 zaposlenih po vozilu.
Ukupna prijavljena nabavna vrijednost 1.534 vozila iznosi preko 208 milijuna kuna, a svake se godine u prosjeku na vozila potroši preko 27 milijuna kuna.
Podaci o nabavnoj vrijednosti po službenom vozilu otkrivaju vrlo velike neujednačenosti između analiziranih institucija. Tako s jedne strane postoje vrlo skromne ustanove koje ne troše ništa ili vrlo malo na službena vozila, a s druge strane imamo rastrošne agencije koje nabavljaju službena vozila po iznosu većem od 250.000 kuna po vozilu.
Rekorderi su dvije agencije koje su nabavljale vozila prosječne vrijednosti od gotovo 450 tisuća i 520 tisuća kuna. Tri lučke uprave, tri nacionalna parka, dva muzeja, dva fonda i jedan institut nabavili su vozila prosječne nabavne vrijednosti od 200 do 230 tisuća kuna. Jedna si je lučka uprava priuštila vozila iznad 279 tisuća kuna, jedan nacionalni park iznad 316 tisuća kuna, dok je jedan park prirode nabavio vozila prosječne vrijednosti od 388 tisuća kuna.
Dubinska analiza pređene kilometraže pokazala je da u većini državnih ustanova vozila pretežno služe za osobne potrebe zaposlenika koji imaju pravo na njihovo korištenje, a manje za službena putovanja. Naime, prosječan broj prijeđenih kilometara kreće se u pravilu do 20.000 kilometara godišnje po vozilu, a samo 10 posto ustanova službenim vozilom prijeđe prosječno preko 31 tisuću kilometara godišnje.
Osim što nije propisana maksimalna nabavna vrijednost vozila, nije jednoznačno utvrđeno tko ima, a tko nema pravo na korištenje osobnog vozila. Također nije utvrđen ni prihvatljiv godišnji rashod po vozilu.
Da stvar bude još gora, u državnim ustanovama u pravilu nije jasno razgraničeno korištenje vozila za osobne i za službene potrebe. Kako pokazuje analiza troškova, u materijalnim rashodima za gorivo koje pokrivaju državne ustanove, krije se i dio rashoda za dolazak i odlazak s posla osobnim automobilom iako bi se u evidenciji trebali nalaziti isključivo rashodi potrošeni na gorivo za službene svrhe. Svi ostali troškovi za plaćeno gorivo trebali bi se tretirati kao dodatak na plaću osobe koja ima pravo na korištenje službenog vozila, ističe se u analizi.
Kako do milijunskih ušteda?
Iz svega gore navedenog nema sumnje da postoji velik prostor za uštede na voznom parku. Stoga posebno osnovano povjerenstvo Ministarstva financija predlaže mjere kojima bi se na godišnjoj razini uštedjelo najmanje 25 milijuna kuna.
U startu oko sedam milijuna kuna planira se uštedjeti propisivanjem maksimalne cijene za nabavku službenih vozila od 170.000 kuna po vozilu. Dodatne uštede očekuju se od smanjenja broja vozila u pojedinim ustanovama. U analizi se posebno apostrofira Hrvatska radiotelevizija koja ima čak 238 vozila čija nabavna vrijednost za preko 95 tisuća kuna prelazi iznos od ciljanih 170.000 kuna po vozilu. Zaključak je taj da se broj vozila na HRT-u može smanjiti za polovicu bez da se ugrozi poslovanje nacionalne televizije.
Još žešći rez predlaže se u Nacionalnom parku Plitvička jezera koji ima čak 100 vozila čija nabavna vrijednost prelazi 316.000 kuna po vozilu. Prema preporukama povjerenstva, navedeni je broj vozila moguće smanjiti za barem 70 posto.
Smanjenjem broja vozila automatski će se smanjiti troškovi za gorivo, premije osiguranja, registraciju i održavanje vozila, i to za najmanje osam milijuna kuna godišnje.
I konačno, 10 milijuna kuna godišnje trebalo bi se uštedjeti ograničavanjem prava na korištenje službenih vozila, koje se može provesti tako da nijedna državna ustanova ne bude ugrožena nesmetanim obavljanjem svoje djelatnosti.