Mađarski helikopter Airbus H145 koji se nalazio na obuci u Međunarodnom središtu za obuku specijalnih zračnih snaga (Multinational Special Aviation Programme Training Center – MSAP TC) u vojarni 'Pukovnik Mirko Vukušić', srušio se u srijedu oko 12 sati u blizini Drniša, kod Pakovog Sela, na povratku sa zadaće na matični aerodrom u Zemuniku Donjem
U padu helikoptera smrtno su stradala dva člana posade, za trećim se još uvijek traga, a uskoro kreće istraga.
Direktor Međunarodnog središta za obuku specijalnih zračnih snaga Tomislav Pušnik na konferenciji za novinare popodne u Zemuniku potvrdio je da su oba mađarska helikoptera na obuci bila u slično vrijeme.
“Polijetanje je bilo u 10,05 minuta, jedan helikopter, 10,16 sati, drugi helikopter. Dva mađarska helikoptera provodila su obuku u istoj pilotažnoj zoni”, istaknuo je Pušnik na konferenciji za medije Ministarstva obrane RH u Zemuniku, na kojoj su bili i ministar obrane Mario Banožić, načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga RH admiral Robert Hranj i zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) brigadni general Michael Križanec.
Pušnik je istaknuo da je zadnji kontakt s posadom mađarskog helikoptera koji je nastradao, bio neposredno prije nego što se jedan od helikoptera krenuo natrag.
“Nema informacija što je uzrok udesa, no udes se nije desio iz pilotažne zone, nego s povratka iz te zone na aerodrom”, dodao je.
Načelnik Glavnog stožera OS RH Robert Hranj izvijestio je da se nesreća dogodila za vrijeme “obuke u planinskom letenju”, koja je dio programa obuke MSAP TC-a.
“Program je kreiran 2019. od strane četiri zemlje, sponzoriran od strane NATO-a, SAD-a, a povremeno uključuje instruktore iz drugih saveznih država. Ova obuka dio je planskog ciklusa u obučavanju pilota i specijalnih snaga za različite zadaće. Istraga koja slijedi, odvijat će se u skladu sa standardima NATO-a”, istaknuo je Hranj.
Na pitanja novinara jesu li piloti na obuci imali ažurirane karte za letenje, zapovjednik HRZ-a brigadni general Mihael Križanec rekao je da su karte trebale biti ažurirane, ali i da je u letenju ispod 300 metara, dužnost članova posade promatrati zračni prostor.
“Ne možemo mi tu upirati prstom na nikoga. Pravilo je: 'vidi i izbjegni bilo kakvu prepreku'. Ne možeš nikad, na visinama manjim od 300 metara, biti siguran da ništa nije u zraku”, istaknuo je Križanec.
Pušnik je dodao da MSAP TC ima karte na kojima su označeni svi dalekovodi i prepreke, među kojima su radio antene, vjetroelektrane, meteo antene.
“Oni su označeni, imamo te karte i svaka posada je dužna pripremiti se i voditi let u skladu s time”, dodao je.
Na novinarsko pitanje je li i 'zipline', u koji se, prema neslužbenim informacijama, zapleo helikopter, bio upisan na karte, Pušnik je rekao da se taj 'zipline' nalazi u kanalu, ne preciziravši dodatno.
“Koje god informacije mi imamo, mi ih unutra unesemo. (...) Što se tiče ziplinea, on se nalazi tamo u kanalu, i karta, točno ima dalekovod jedan koji ide iznad toga, i to je ucrtano”, rekao je.
Istaknuo je da taj tip helikoptera ima "flight data recorder", uređaj koji bilježi sve parametre letenja.
"Ako ju istražitelji pronađu, sigurno će je uzeti kao jednu od relevantnih stvari za analizu", istaknuo je Pušnik.