ruska roba

Republika Srpska kupuje tri helikoptera kakvih nitko nema u Europi

16.08.2019 u 16:54

Bionic
Reading

Kupnjom tri ruska laka višenamjenska helikoptera Ansat po cijeni od 22 milijuna eura, Republika Srpska postat će prvi europski korisnik ovih letjelica koje bi u jesen ove godine pojačati flotu policijskih helikoptera

Kako piše zrakoplovni portal Tango Six, policija Republike Srpske će za potrebe svojeg ministarstva unutarnjih poslova kupiti rijetko viđene helikoptere na području Europe, nakon što je odlučeno da policija ima vlastitu helikoptersku flotu. Policija RS, inače ima samo jedan helikopter Gazela kojim je jedno vrijeme upravljao tamošnji Helikopterski servis.

Osim ruske vojske i civilnih korisnika, helikopter Ansat izvezen je jedino u Južnu Koreju i Kinu. Riječ je o, pored Ka-226, jedinom lakom višenamjenskom helikopteru čiji je razvoj počeo 1993. godine u Kazanjskom helikopterskom zavodu (KVZ) u ruskoj Republici Tatarstan gdje su nastali i poznati helikopteri Mi-1, Mi-4, Mi-8 te njegova izvozna verzija Mi-17. Otud i naziv Ansat što na tatarskom znači 'jednostavan'.

Ansat
  • Ansat
  • Ansat
  • Ansat
  • Ansat
  • Ansat
    +3
Helikopter Ansat Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Wikipedia

Ansat je konstruiran kao laki višenamjenski helikoper s klasičnim nosećim i repnim rotorom i dvostrukim repom te se može koristiti za prijevoz putnika i robe, nadzor, traganje i spašavanje, protupožarnu borbu, medicinsku evakuaciju, obuku i trenažu te prijevoz VIP osoba.

Prvi let Ansata obavljen je 1999. godine, a dozvolu za komercijalnu upotrebu dobio je tek u kolovozu 2013. godine. Helikoper, naime, imao ugrađen sustav komandi za upravljanje (EDSU) koji se koristi samo na suvremenim vojnim i putničkim avionima te zbog toga nije odgovarao pravilima civilnog zrakoplovstva tamošnje agencije za civilno zrakoplovstvo koje nije znalo po kojim kriterijima može testirati i provjeravati helikopter s takvim sustavom. Taj sustav, inače, omogućuje bitno poboljšanje karakteristika leta, jeftiniju proizvodnju i lakoću upravljanja.

Ruska agencija za civilno zrakoplovstvo donijela je odluku prema kojoj je proizvođač morao izbaciti sustav EDSU i vratiti tradicionalni sustav upravljanja, nakon čega je Ansat dobio potrebne dokumente za civilnu upotrebu. Kako takve dozvole ne važe za vojsku, spasilačke službe i druge državne institucije, Ansat je najprije prodan ruskoj vojsci koja je krajem 2013. godine naručila prvih šest komada za potrebe obuke pilota.

Kasnije je vojska pribavila još 50 aparata, a naručeno je dodatnih 30 komada. Rusko ministarstvo zdravstva koristi njih 11, a u procesu narudužbe je njih 11. Državna tvrtka Rostec naručila je, pak, 104 komada Ansata.