reportaža iz žetve

Samljeli smo slavonsku ravnicu u crnoj zvijeri: 'Ovo je Mercedes Maybach među kombajnima'

12.07.2023 u 12:06

Bionic
Reading

U Hrvatskoj mu nema konkurencije. Čim je 'raspakiran', ubačen je na teren. Sjeli smo i provozali se u najvećem kombajnu ili crnoj moćnoj zvijeri, kako ga poljoprivrednici od milja zovu, koja od kraja lipnja 'krstari' žitnim poljima na istoku Hrvatske, PIK-a Vinkovci i vukovarskog VUPIK-a. Zatekli smo ga u žetvi nedaleko Trpinje

Moćnu crnu zvijer ne može 'progutati' srpanjska prašina koju sam podiže dok se 'vuče' po žitnim poljima nedaleko Trpinje. Dok živa u termometru pokazuje službenih 31 stupanj, nešto malo iza podneva, ovdje se osjeća kao da je koji Celzijus više. Žetva je na vrhuncu. Najveći kombajn u Hrvatskoj punog imena i prezimena Fendt 8T je u akciji.

'To je vrh nove tehnologije. Možemo reći kako je ovaj kombajn ono što je Mercedes Maybach u automobilskom svijetu', ilustrira Ivan Kuveždić, rukovoditelj PC Ratarstvo i povrtlarstvo VUPIK Vukovar moć novog stroja koji je krajem lipnja 'raspakiran' i odmah ubačen na teren.

Dok ga gleda u akciji, osmijeh mu se rasteže od uha do uha.

'Taman sam malo prije napravio prvi krug u kombajnu. Svi su se već izvozali, ali sada sam i ja', kroz smijeh će Kuveždić objašnjavajući nam prednosti ove crne grodsije koja poput ogromnnog kruzera 'plovi' žitnim poljem.

'Snaga Fendta Ideal 8T je oko 500 konja, a radni učinak je neusporediv s bilo kojom mehanizacijom s kojom smo do sada radili ovdje, ali i bilo gdje u Hrvatskoj. To je najveći kombajn', zadovoljno će.

Fendt 8T - najveći kombajn u Hrvatskoj
  • Fendt 8T - najveći kombajn u Hrvatskoj
  • Fendt 8T - najveći kombajn u Hrvatskoj
  • Fendt 8T - najveći kombajn u Hrvatskoj
  • Fendt 8T - najveći kombajn u Hrvatskoj
  • Fendt 8T - najveći kombajn u Hrvatskoj
    +29
Novinarka tportala Ivana Barišić sa šefom ratarstva VUPIK-a Ivanom Kuveždićem pred najvećim kombajnom u Hrvatskoj Izvor: Cropix / Autor: Vlado Kos

Ovaj stroj kosi sve pred sobom. Pokupit će, kako ga najjednostavnije opisuju, svako zrno pšenice. Rasipanja kod crne moćne zvijeri nema. Kao ptica što širi krila, tako na ovom kombajnu izgleda heder, prednji dio s kojim padaju otkosi pšenice, ječma, soje, kukuruza... Raspon mu je 12 metara, a prevozi se od polja do polja na prikolici koju vuče za sobom u koloni dugoj oko 30 metara.

'VUPIK ima velike poljoprivredne površine u jednom komadu. Ova ovdje je 150 hektara. Upravo za takve površine je i namijenjen stroj. Za rad na manjim tablama nije zanimljiv', dodaje šef ratarstva i povrtlarstva u VUPIK-u pa nastavlja:

'Kreće se pomoću kotača i gusjenica zbog čega dolazi do manjeg sabijanja tla, a time i njegovog očuvanja. Mapira prinose tako da na svakoj točki vidimo koliki je, čime puno pomaže u preciznoj poljoprivredi. U usporedbi s drugim kombajnima, ovaj čuva slamu koju dalje koristimo u stočarskoj proizvodnji koja na VUPIK-u čini veliki dio poslovanja', sažima Kuveždić što jednostavnije i kraće prednosti stroja za čijim upravljačem se izmjenjuju dva vozača tijekom dana.

Radno mjesto zadnjih 25 godina

Milenku Laziću sjedalo za upravljačem kombajna radno je mjesto posljednjih 25 godina. U karijeri ih je, nabraja, promijenio četiri.

'Ovo je zadnja riječ tehnike. Tu se nema što dodati. Bolje automobile nisam vozio, pa ne znam s kojim bih ga usporedio', iskreno će Milenko kojemu ni vanjskih 40 stupnjeva u kabini ne smeta. Sve je klimatizirano, sluša se glazba, a jednim okom prati parametre na ekranu, dok drugim gleda što se događa na polju ispred njega.

Mijenja se s kolegom, pa jedan tjedan radi prvu smjenu, a idući za upravljač sjeda popodne. Tada može, kaže nam kroz smijeh, doći i u odjelu na posao.

'Kada radiš popodne, samo dođe, sjedneš i voziš. Ujutro ga treba prije nego se krene s poslom, pripremiti. Provjerava se sve i tenkira. Dnevno potrošimo oko 500, 600 litara goriva', govori VUPIK-ov kombajnista kojega 'u stopu' prati traktor s prikolicom.

Pa, kad iz kombajna iskoči 'ruka', signal je to da je napunio svoj bunker i treba ga isprazniti. Približava mu se traktor, bez zaustavljanja, sve u vožnji, u čiju se prikolicu prelijeva požnjevenja pšenica.

'Tako se povećava učinkovitosti i štedi vrijeme. Dakle, možemo reći, da se žetva može obaviti u optimalnim rokovima', sažima Kuveždić.

Farmeri su crnu moćnu zvijer počeli već 'škicati' sa strane.

'Još nisu počeli dolaziti na polje, ali ih očekujemo. Ispituju, za sada, naše radnike kakav je stroj', dodaje nam u prolazu.

Zašto je ovaj kombajn baš crne boje dok su ostali crveni i zeleni, pitamo ga.

'Zato da u polju bude što uočljiviji. Tako je odlučio proizvođač i jedino je u toj boji', zaključuje Kuveždić dok nestaje u oblaku pšenične prašine.

Crna grdosija se nakon Trpinje seli na poljoprivredne površine prema Nuštru. Radit će bez 'godišnjeg', jer nakon pšenice, u kolovozu počinje skidati suncokret, a u jesenskim danima radit će punom parom na poljima kukuruza.