SDP je dosad na kampanju za prijevremene izbore potrošio više od 6 milijuna kuna što je za otprilike 4 milijuna kuna manje nego lani. Pokazuje to privremeni izvještaj o financiranju kampanje koji je SDP objavio jučer. Svoje troškove objavili su i Most i Bandićeva koalicija, dok HDZ svoj izvještaj mora objaviti danas do kraja dana kada istječe zakonski rok
Narodna koalicija (SDP, HNS, HSS, HSU) u posljednjih je mjesec dana u deset izbornih jedinica potrošila 6,4 milijuna kuna i to uglavnom na oglašavanje u medijima, zakupe prostora, promidžbene materijale i druge kampanjske potrebe. Koalicija okupljena oko SDP-a u kojoj je ovaj put partner HSS, umjesto Hrvatskih laburista, na ove je izbore potrošila 4 milijuna kuna manje nego na lanjskim izborima kada je na kampanju potrošeno više od 10 milijuna kuna.
SDP-ova koalicija je, pokazuje izvješće koje su jučer objavili na svojim web-stranicama, najviše troškova za kampanju imala u 10. izbornoj jedinici koja obuhvaća jug Dalmacije gdje je utrošeno gotovo 800 tisuća kuna. Najmanje se, pak, na kampanju potrošilo u 6. izbornoj jedinici koja obuhvaća jugoistok Zagreba i Zagrebačke županije te Sisačko-moslavačku županiju gdje je potrošena 531.000 kuna.
Iako su se troškovi uglavnom odnosili na oglašavanje, u 2. izbornoj jedinici gdje je prvi na listi SDP-ov Gordan Maras trošilo se i na bendove koji su svirali na skupovima. Nakon odustajanja Gazdi, Maras je unajmio grupu Begini kojoj je za tri večeri svirke isplaćeno 63.750 kuna. Na skupu u Koprivnici pjevao je, pak, Alen Islamović kojemu je za jednu večer isplaćeno 25.000 kuna.
Što se, pak, tiče donacija, koalicija predvođena SDP-om ovaj put je bolje prošla nego lani. Dok su 2015. za izbore od donacija dobili 32.600 kuna, ove godine iznos se popeo na 108 tisuća kuna, od čega su po 30.000 kuna donirali HNS-ovi Predrag Štromar i Milorad Batinić, dok je 10.000 kuna donirao SDP-ov Vedran Babić.
Most zasad potrošio 685 tisuća kuna
Svoje troškove kampanje kasno sinoć objavio je i Most koji je od 15. kolovoza do početka rujna u deset izbornih jedinica potrošio gotovo 685 tisuća kuna. Lani je Most na promidžbu potrošio nešto više od milijun kuna.
Podsjetimo, stranke do ponoći svoje izvještaje o troškovima kampanje moraju objaviti na svojim web-stranicama. Radi se o privremenim izvještajima u kojima još nisu pobrojani svi troškovi pa se, primjerice, u Mostovom izvještaju zasad ne spominje agencija Grizli, za koju je poznato da Mostu odrađuje dio oglašavanja i izbornu noć.
Most je, prema privremenom izvještaju, najviše na kampanju potrošio u 4. izbornoj jedinici, gotovo 85 tisuća kuna. Najmanje je, pak, potrošeno u 10. izbornoj jedinici gdje listu predvodi Božo Petrov. Most je tamo potrošio gotovo 49 tisuća kuna.
Petrov je preko vikenda poručio kako će Most u kampanji sveukupno potrošiti 2 milijuna kuna te da neće primati donacije. Međutim, u izvještaju se ipak navode donacije, i to u iznosu od 12.440 kn. Gotovo 6 tisuća kuna donirao je Mostov Robert Podolnjak, tisuću kuna Ivana Ninčević koja se nalazi na listi u 10. izbornoj jedinici, dok je 5.500 kuna donirao Gordan Grgurić, prvi na listi u 11. izbornoj jedinici. Grgurić je sveučilišni profesor na fakultetu 'Richard Stockton' u SAD-u. Grgurić je bio pobjednik međunarodne izložbe Lego-građevina 'Brickworld' održane u Chicagu. Pobjedu mu je donijela maketa secesijske zgrade pošte u Osijeku.
Bandić od početka službene kampanje potrošio 2,7 milijuna kuna
Izvještaj o troškovima kampanje na svojim je web-stranicama objavila i Bandićeva stranka, odnosno koalicija koja je od službenog početka kampanje 16. kolovoza u svih 12 izbornih jedinica potrošila 2,7 milijuna kuna. Lani je Bandićeva koalicija prema izvješću potrošila samo 44.000 kuna.
Najviše je troškova Bandićeva koalicija imala u 3. izbornoj jedinici gdje listu predvodi reformist Radimir Čačić. Na kampanju je ondje utrošeno 446 tisuća kuna. Najmanje je, pak, potrošeno u 4. slavonskoj izbornoj jedinici gdje se za troškove kampanje dalo 182 tisuće kuna.
U samom izvještaju navodi se da su troškovi kampanje išli za oglašavanje u medijima, plakate i zakup prostora, no detalji se ne navode, osim da je primatelj Unex grupa ili Unex media, velika agencija za oglašavanje.
Jednako tako, navodi se da se radi o troškovima kampanje od 16. kolovoza kada je ona i službeno započela, no poznato je da su plakati #Premijer na ulicama hrvatskih gradova osvanuli već tjedan dana ranije pa je pitanje jesu li uključeni u troškove. Podsjetimo, DIP je tada poručio kako postavljanje plakata prije službenog početka kampanje nije protuzakonito, no da troškovi moraju biti iskazani u izvještaju.
Za razliku od lani, Bandić je ovaj put povećao i iznos donacija kojih se sada nakupilo 601 tisuću kuna. Među najvećim donatorima su Ljubo Jurčić s 30.000 kuna te s istim iznosom ugostiteljski obrt Vagabundo Kristijana Kapovića, načelnika Vira koji je prvi na listi u 9. izbornoj jedinici.
HDZ, Pametno i Živi zid još uvijek bez objave
Svoje izvještaje objavili su već IDS te HDSSB, dok se objava troškova kampanje HDZ-a, stranke Pametno te Živog zida još uvijek čeka.
Podsjetimo, zaključno sa subotom, 3. rujna, svi sudionici parlamentarnih izbora morali su DIP-u dostaviti privremena izvješća o donatorima te s troškovima kampanje, a iste izvještaje moraju objaviti na svojim web-stranicama ili u dnevnom tisku do ponedjeljka do ponoći.
Cjeloviti financijski izvještaj o financiranju kampanje moraju DIP-u dostaviti u roku od 30 dana od izbora, zaključno do 11. listopada.