NEDJELJOM U 2

Prosperov Novak: Priznajem samo antifašizam do 1945., sve nakon toga je floskula

29.04.2018 u 14:42

Bionic
Reading

Povjesničar književnosti Slobodan Prosperov Novak u emisiji Nedjeljom u 2 govorio je o reformi obrazovanja u kojoj, po njemu, ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak nastupa kao 'sporedna redateljica', a osvrnuo se i na lektiru te na 'bezobrazan' odnos prema hrvatskom iseljeništvu te prema Enveru Čolakoviću

Na samom početku emisije Nedjeljom u 2 povjesničar književnosti Slobodan Prosperov Novak u razgovoru s Aleksandrom Stankovićem komentirao je kako mu se čini da je danas u Hrvatskoj dobro raspoređena jedino glupost. Ustvrdio je da nije siguran zašto je pozvan da bude gost, a da bi po njemu najbolji razlog bio taj što mu je kao predavaču na Akademiji dramske umjetnosti produžen ugovor te da na Sveučilištu u Zagrebu stoga ostaje do svoje 70. godine.

'To da je nekome produljen ugovor više je vijest nego to da nekome nije', upozorio je Prosperov Novak koji se u razgovoru osvrnuo na kurikularnu reformu, hrvatsko iseljeništvo u Argentini, odnos prema Enveru Čolakoviću i na lektiru, koja je izazvala osobitu polemiku sa Stankovićem.

Kolinda Grabar Kitarović u Argentini Izvor: Licencirane fotografije / Autor: predsjednica.hr

'Ja ne dovodim reformu u pitanje, ja sam posve za nju. Ali nisu obavljene predradnje, a one koje jesu obavljene su traljavo jer su ih odradili ljudi koji su nesposobni. Ministrica Divjak nije dovoljno kompetenta za to. Da bi netko proveo reformu, bio njezin 'redatelj', mora imati veliku političku i društvenu moć i mora biti vizionar. U Hollywoodu postoji nagrada za sporednu ulogu, ali nema nagrade za sporednu režiju, a ona je upravo to u cijeloj ovoj velikoj stvari u našem društvu.Trudi se silno dokazati da to nije, ali jest', rekao je Prosperov Novak dodajući da se okružila ljudima 'bez većih biografija'.

'Na samom je početku govorila da će dezideologizirati reformu. Kako će to učiniti? Ona je upravo među svoje suradnike uvela partijske ljude, bez većih biografija', komentirao je.

'Naravno da se tada dogodi da od 72 škole koje provode eksperimentalnu fazu 15 škola direktno u vlasti stranke koja je delegirala gospođu Divjak. To je nedopustivo. S druge strane, kada uzmete recenzije kurikula koje su stizale onda možete vidjeti da postoje negativne recenzije kurikula iz povijesti te kurikula iz književnosti', rekao je Prosperov Novak i dodao da 'ne može stranka koja ima 0,9 posto na svakim izborima imati i 15 posto ili 10 posto škola i utjecaja na eksperimentalnu fazu obrazovanja'.

'Tu se radi o veliikom novcu. Ne može se raspisati natječaj za udžbenike kada nisu prošli kurikuli. Tko može napisati udžbenik kada nema kurikula? Kako', upitao je.

'Ekspertna skupina koju je vodio gospodin Boris Jokić rađena je po jednom principu o kojem konsenzus nije postignut. Radi se o natječajima na koje se javljaju oni koji to žele, a ne stručnjaci. Na pitanje zašto smatra da profesori, odnosno nastavnici ne bi trebali sudjelovati u reformi, odgovorio je kako to nije rekao. Ja smatram da oni trebaju sudjelovati, ali ne kao oni koji će stvarati kurikul. Sudjelovali bi u oblicima odvijanja nastavnog procesa, izjavio je među ostalim.

Osvrnuo se i na Borisa Jokića.

'Ekspertna skupina koju je vodio gospodin Boris Jokić rađena je po jednom principu o kojem konsenzus nije postignut. Radi se o natječajima na koje se javljaju oni koji to žele, a ne stručnjaci'.

Na pitanje zašto je ranije govorio da učitelji i nastavnici trebaju biti tek 'objekti' kurikularne reforme, rekao je kako to nikad izjavio. Stanković mu je potom pustio snimku njegove ranije izjave na što je Prosperov Novak objasnio da je pod 'objektom reforme' mislio na to da nastavnici moraju biti 'reformirani' kako bi sudjelovali 'u oblicima odvijanja nastavnog procesa'. Ponovio je da ne bi smjeli biti oni koji će 'stvarati kurikul'.

Reakcije na izjave predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović koja je u Argentini poručila kako su 'nakon Drugoga svjetskog rata mnogi Hrvati upravo u Argentini tražili i našli prostor slobode u kojemu su mogli svjedočiti svoje domoljublje i isticati opravdane zahtjeve za slobodom hrvatskoga naroda i domovine' objasnio je time što u lektiri nema ključnih identitetskih hrvatskih knjiga.

fotopregled

Povijesni dogovor dviju Koreja, uhićenje šefa hakerske bande i Bandićev poraz obilježili su tjedan

Pogledaj galeriju

'Odnos prema hrvatskom iseljeništvu je stravičan i bezobrazan. Govori se o trećoj generaciji ustaša što je sramotno, a to je cijeli koloplet nasrtaja na hrvatski identitet', rekao je Prosperov Novak i dodao da je sramotno i što se danas govori o Enveru Čolakoviću.

''Njegova 'Legenda o Ali-paši' jedna je od pet naših najvažnijih knjiga 20. stoljeća., a tu ga se naziva koljačem', rekao je Prosperov Novak.

Stanković ga je pitao i o komentarima na račun Predraga Lucića kojega je svojedobno prozivao 'monstrumom'.

'Čovjek koji je napisao 'Step By Step - Stepinac' zaista je monstrum, s tim čovjekom nešto sigurno nije u redu', rekao je na to Prosperov Novak.

'Za Dežulovićeve 'Pjesme iz Lore' 2007. pišete da su brutalno domoljubne i briljantne, a deset godina kasnije nazivate ih glupima', podsjetio je Stanković i pitao što se moglo tako drastično promijeniti.

Prosperov Novak je rekao su mu glupe jer ponavljaju nešto što je prošlo.

'Ali to samo govori o dosljednosti toga čovjeka i o vašoj', rekao mu je Stanković.

Na pitanje misli li da je antifašizam floskula, rekao je da 'nakon 1945. jest'.

'Priznajem antifašizam od 1941. do 1945., ali antifažizam nakon toga je floskula, a ovdje kod nas on je sramotan', rekao je Prosperov Novak.