Otmica dvanaest članova posade švicarskog teretnog broda, među kojima i jednog hrvatskog državljanina, pokušava se riješiti 'u tišini' - što znači da kompanija po svemu sudeći vodi pregovore s nigerijskim piratima o otkupu talaca, tumači za tportal glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan
Premda nema konkretne informacije koje potvrđuju ovu tezu, Melvan je siguran da se proces razvija u ovom smjeru 'jer nema drugog izbora u divljim sredinama poput Nigerije'.
'Švicarska kompanija trenutno pokušava riješiti problem što brže i sa što manje buke', govori Melvan. Njegov sindikat u kontaktu je sa švicarskim sindikatom Nautilus, no u ovom trenutku nema identitet otetog hrvatskog pomorca. I da ga ima, odluka o otkrivanju bila bi isključivo na članovima njegove obitelji.
Teretni brod Glarus švicarske tvrtke Massoel, koji je prevozio pšenicu od Lagosa do Port Harcourta, napadnut je u subotu u nigerijskim vodama. Pirati su se dugim ljestvama uspjeli popeti na njega, prerezati žicu, uništiti veći dio komunikacijske opreme i potom oteti 12 članova posade - sedam Filipinaca i po jednoga iz Hrvatske, Slovenije, BiH, Ukrajine i Rumunjske.
Ovakvi slučajevi bili su iznimno učestali prije šest ili sedam godina, kada su često ordinirali ozloglašeni somalijski pirati, no u međuvremenu je uspostavljen cijeli sustav zaštite brodova i otmice su se mogle nabrojati na prste jedne ruke.
'Sustav je očigledno sada zakazao i trebat će vidjeti što se zbilja dogodilo. Posljednjih godina ne pamtimo nešto slično: događali su se pokušaji napada i otmice, no oni su uvijek bili odbijeni. Pratnja i osiguranje su na vrlo visokoj razini', objašnjava Melvan.
Za osiguranje brodova nadležni su sami vlasnici, odnosno brodarske kompanije koje na ulasku u rizične zone angažiraju oružanu pratnju sukladno svojoj sigurnosnoj politici. U proteklim godinama razvilo se cijelo tržište za pružanje ovih usluga - nude ih privatne kompanije, različite vojske i druge organizacije. Brodovi se osiguravaju bodljikavom žicom, a članovi posade prolaze posebnu obuku.
'U ovom slučaju kao sindikat možemo učiniti malo jer je sve u rukama švicarske kompanije, a možemo eventualno vršiti pritisak na nju i na različite instance vlasti. No po našim informacijama, oni zasad zaista nastoje riješiti problem u najkraćem mogućem roku', kaže Melvan.