SLUČAJ REMONTA MIG-OVA

Štimac: Ovo je smrtni udarac za ratno zrakoplovstvo

24.03.2016 u 10:11

Bionic
Reading

Zašto USKOK i Vojna policija istražuju remont hrvatskih MiG-ova 21? Kako su Ukrajinci obavili taj posao? Koliko je zrakoplova u letnom stanju? Analizirali su to sinoćnji gosti emisije Otvoreno, veleposlanik Ukrajine u Hrvatskoj Oleksandr Levčenko, bivši zapovjednik HRZ-a i PZO-a Josip Štimac, vojni analitičar portala Obris.org Igor Tabak i novinar Gordan Malić

Sumnjali smo u nemoguće rokove za remont, a i cijene su bile nerealne, rekao je general Josip Štimac u emisiji Otvoreno na HRT-u. Ono što je pobuđivalo sumnju je modernizacija jer Odesa nije bila kvalificirana za ugradnju opreme po NATO-ovim standardima. Nismo mogli ni dozvoliti da MiG-ovi idu izvan zemalja NATO-a.

Istraga je pokrenuta, a ako je istina ono što je izneseno u članku u Jutarnjem listu, to je užasno, smatra veleposlanik Oleksandr Levčenko. Odesa ima remontni zavod s tradicijom koji je specijaliziran upravo za remont MiG-ova 21 i nijedna druga tvrtka nije bolje upućena u taj posao, kaže veleposlanik Ukrajine.

Sam natječaj je pod ozbiljnom sumnjom, kaže novinar Gordan Malić, a bavio se ovom aferom u svojim emisijama. Bivši ministar obrane brani se niskom cijenom kao da je u pitanju krama ili otpad s nekog sajma i da je cijena presudna. Ovdje se radi o avionima koji, ako padnu, koštaju puno više nego ako su kupljeni ispravno i skuplji.

Cijena je upitna gotovo za cijeli spektar poznavatelja procesa kupoprodaje borbenih letjelica. Izbacili su konkurenciju tako da su limitirali rokove i cijenu. U samom natječaju u dokumentaciji, koja je obvezivala sve ponuditelje, navedeno je da moraju preletjeti do Hrvatske. To je promijenjeno kad je ukrajinska tvrtka dobila posao. Jedan od djelatnika MORH-a priznao je u istrazi da je bilo uzimanja novca na crno i primanja mita, tvrdi Malić.

Otkriveno je da su u pitanju avioni koje je bugarska vlada 2002. stavila izvan upotrebe, a brojevi šasije su prekucani i stavljeni drugi s alžirskim pločicama. To nije prvi slučaj s tom ukrajinskom tvrtkom, kaže Malić. Povezao je to s tvrtkom kćeri koja je optužena za kriminal u nabavi i remontu helikoptera - od kojih je jedan pao i 11 osoba je poginulo. Ta ista tvrtka djeluje i u BiH.

Veleposlanik Levčenko rekao je da to prvi put čuje, a on je i veleposlanik u BiH. 'Javili bi mi da se to događa', kaže on. O Malićevoj tezi da se radi o partnerskim tvrtkama kaže da je to nagađanje.

Malić je u emisiji pokazao navodne rukom napisane isplate za mito članovima komisije u Bosni i Hercegovini, a rukopis pripada predstavniku ukrajinske tvrtke Ukrspecexport Ivici Josipoviću, tvrdi Malić da je otkrio vještačenjem. Prikazao je papir na kojem su, kaže, imena članova povjerenstva za remont borbenih zrakoplova u BiH, a radi se o ukupnoj sumi od 161 tisuće dolara.
 
Veleposlanik Levčenko rekao je Maliću da to prijavi jer se radi o ozbiljnoj stvari, na što mu je on odgovorio da je već prijavio glavnom državnom odvjetniku i predložio svjedoke. Ako je korumpiran u BiH, pod sumnjom je i u Hrvatskoj, kaže Malić, te tvrdi da se radi o korumpiranom lancu koji povezuje dvije ukrajinske tvrtke, Makedoniju, BiH i Hrvatsku.

Imati tri, četiri trenutno sposobna aviona, to nije malo, to je 25 posto, optimističan je Igor Tabak.

Štimac mu je odgovorio da nijedna eskadrila ne smije imati manje od 60 posto ispravnih aviona. Štimac kaže da je bio za to da se ugovor s ukrajinskom tvrtkom raskine još za Božić 2013., a sada se najviše boji toga da će ukinuti ratno zrakoplovstvo.

'Ovo je smrtni udarac borbenom dijelu ratnog zrakoplovstva, a time i cijelom zrakoplovstvu', kaže Štimac.

Cijeli ovaj posao s MiG-ovima, kaže Tabak, nesretna je stvar. Ako izgubimo borbenu sposobnost, gubimo i pravo nadzora nad nebom, porast će nam premija rizika, a da netko drugi to radi za nas, izrazito je kompliciran pravni posao.

Osvrnuo se još jednom na aferu s ukrajinskom tvrtkom. Svaka od faza ovog postupka i u Odesi i nakon toga je kontrolirana od naših ljudi u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu - za svaku fazu ide potpis i može se naći tko ih je pregledao.

Do kraja ove godine treba donijeti odluku o izboru novog zrakoplova, kaže Štimac, a država za to mora pronaći novac.