velika zarada Boeinga

Stiže američki lovac šeste generacije, hoće li to biti posljednji borbeni avion s pilotom?

23.03.2025 u 11:22

Bionic
Reading

Američko ratno zrakoplovstvo ulazi (USAF) u novu eru razvoja vojne tehnologije. U Ovalnom uredu Bijele kuće Donald Trump osobno je objavio da je Boeing pobijedio u višegodišnjoj utrci za NGAD program (Next Generation Air Dominance) i dobio ugovor za izradu novog borbenog zrakoplova šeste generacije koji će nositi oznaku F-47

Riječ je o strateškom projektu koji bi trebao osigurati zračnu nadmoć SAD-a u desetljećima koja dolaze, a istovremeno vjerojatno označava kraj jedne epohe – posljednji borbeni zrakoplov s posadom za USAF.

Najveći borbeni ugovor nakon F-35

Ugovor koji je dodijeljen Boeingu najveći je takav u posljednjih dvadeset godina, još od vremena kada je Lockheed Martin dobio zadatak razviti famozni F-35. Početna faza F-47 odnosi se na inženjering i razvoj proizvodnje (tzv. EMD faza), a vrijedna je oko 20 milijardi dolara.

No, to je tek početak. Predviđa se da će tijekom životnog ciklusa ovog zrakoplova ukupna zarada Boeinga iznositi stotine milijardi dolara, što ga čini jednim od najunosnijih projekata u povijesti vojne industrije, piše National Interest.

Mijenjanje paradigme borbenog zrakoplovstva

Iako još uvijek nema konačne verzije dizajna niti su poznati svi tehnički detalji, jasno je da će F-47 predstavljati značajan iskorak u odnosu na sadašnje borbene zrakoplove poput F-22 i F-35.

Zrakoplov šeste generacije neće biti samo brži i nevidljiviji. Očekuje se da će sadržavati napredne digitalne mogućnosti, uključujući umjetnu inteligenciju, napredno povezivanje i razmjenu podataka na bojištu, sposobnosti za kibernetičko ratovanje te kompleksne sustave zapovijedanja i kontrole (tzv. C3 sustavi).

Posebno zanimljiv aspekt je činjenica da će F-47 moći djelovati i kao letjelica s posadom, ali i bez nje – bilo da se njime upravlja na daljinu ili pomoću autonomne umjetne inteligencije.

Nevidljivost i učinkovitost kao ključne značajke

Izvor: tportal.hr

F-47 će, naravno, biti stealth zrakoplov, s iznimno niskim radarskim odrazom. No, ono što dodatno impresionira je integracija motora s promjenjivim ciklusom, koji će omogućavati tzv. supercruise – nadzvučni let bez dodatnog sagorijevanja – i to uz štedljiviju potrošnju goriva. Motori bi trebali pružiti i veći omjer potiska u odnosu na težinu letjelice, što bi F-47 učinilo iznimno agilnim i brzim u borbenim situacijama.

Zrakoplov će graditi na iskustvima F-35 programa, posebice u domeni integracije čovjeka i tehnologije, kroz unaprijeđeni sustav prikaza podataka u kacigi pilota (poznat kao HMDS – Helmet Mounted Display System).

Zrakoplov s vlastitom flotom dronova

Jedna od najvažnijih i najinovativnijih značajki NGAD programa je činjenica da će F-47 djelovati u tandemu s bespilotnim ‘krilnim pratiteljima’ poznatima kao Collaborative Combat Aircraft (CCA). Ova integracija klasične letjelice s posadom i bespilotnih sustava prvi je takav formalni pokušaj u povijesti američkog zrakoplovstva.

F-47 će tako biti više od običnog borbenog aviona – postat će komandna platforma u zraku, koja upravlja formacijom bespilotnih letjelica u stvarnom vremenu, povećavajući vatrenu moć, doseg i borbenu fleksibilnost.

Posljednji borbeni avion s pilotom?

Iako se ne očekuje da će USAF odmah odustati od pilotiranih letova, sve je jasnije da se budućnost zrakoplovstva kreće prema automatizaciji.

F-47 bi tako mogao ostati posljednji američki borbeni avion u koji će ulaziti pilot, dok se već sljedeća – sedma generacija – zamišlja kao letjelica bez kabine, u potpunosti pod upravljanjem umjetne inteligencije.