SMIRIVANJE VATRE, ALI...

Što je to Šustar poručio Jokiću ovim priopćenjem?

24.05.2016 u 11:44

Bionic
Reading

Nakon što je Ekspertna skupina za provođenje kurikularne reforme u ponedjeljak ministru obrazovanja Predragu Šustaru dala svojevrstan ultimatum da se do srijede 25.05. u 10 h jasno odredi prema političkim i cenzorskim pritiscima koji se na nju vrše te prema pitanju hoće li reforma konačno dobiti i konkretnu, osobito financijsku, a ne samo deklarativnu potporu, na stranici resornog ministarstva objavljeno je priopćenje za medije koje bi trebalo biti prva reakcija resora na zahtjeve Borisa Jokića i njegova tima.

Naime, ministar u javnosti do danas još nije službeno komentirao ništa od zahtjeva mada je Jokić potvrdio da su u kontaktu i da komuniciraju.

Nažalost, objavljeno priopćenje napisano je tako da je iz njega ponovno teško iščitati jasan stav MZOS-a, bez naznaka o zadržavanju rezervi. U njemu se još jednom daje deklarativna podrška Ekspertnoj skupini, no istovremeno se ne nude rješenja koja joj garantiraju kvalitetniju financijsku potporu. Također se ni ovaj put ne zatvaraju vrata za spekulacije da bi nove vlasti ipak u konačnici mogle provesti neko svjetonazorsko pretresanje i pročišćavanje reformskih dokumenata.

'Ekspertna radna skupina tijelo je kojem je dolaskom ove vlade povjeren mandat da nakon provedene stručne rasprave doradi prijedloge kurikularnih dokumenata za potrebe javne rasprave te izradi izvješće o provedenoj stručnoj raspravi. Vjerujemo kako će oni to i napraviti poštivajući dogovorene rokove i potvrđujući kontinuitet suradnje obrazovne politike. Nakon provedene javne rasprave slijedi usklađivanje u nadležnosti Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta kurikulumskih dokumenata s očitovanjima zainteresirane javnosti, a u konačnici i recenzijski postupak koji ti dokumenti prije donošenja trebaju proći', piše u prvom dijelu priopćenja.

Što je iz ovoga moguće zaključiti? Prije svega vidljivo je da se rješavanje nagomilanih financijskih problema u tekstu uopće ne spominje. Istovremeno se u sjedište Ekspertne skupine i na društvenim mrežama javlja sve više nezadovoljnih sudionika reforme, uglavnom nastavnika, koji se žale da im MZOS još uvijek nije poslao čak ni ugovore, a kamoli podmirio putne troškove ili isplatio honorare. Pritom mnogi tvrde da problem nije u njima, da nisu oni izgubili ugovore ili ih nepravilno ispunili, s pogrešnim OIB-ima i sl., kako je u emisiji Otvoreno sinoć tvrdio pomoćnik ministra Momir Karin, nego da je problem u šlamperaju resora.

U dijelu koji bi se mogao dovesti u neku vezu s pritužbom Skupine da se na nju vrši politički cenzorski pritisak Odbora za znanost i obrazovanje koji joj pokušava nametnuti da prihvati proširenje, odnosno da joj se uz sedam postojećih članova dodijeli još deset novih, na prvi pogled stječe se dojam da bi Ministarstvo moglo udovoljiti zahtjevima Skupine, barem za vrijeme trajanja javne rasprave. No taj dojam prije svega ovisi o tome kako će se interpretirati dva ključna dijela posljednje rečenice (istaknute boldanim slovima).

U prvom stoji da će nakon javne rasprave i posla koji će odraditi Ekspertna skupina slijediti usklađivanje kurikulumskih dokumenata s očitovanjima zainteresirane javnosti koje bi trebalo biti u nadležnosti MZOS-a. Ovaj dio je problematičan zbog toga što je spomenuto usklađivanje dokumenata jedna od ključnih zadaća samih radnih skupina koje su izrađivale predmetne kurikulume, a ne Ministarstva. Jedina moguća benevolentna interpretacija ovog dijela teksta je da on znači da bi MZOS bio taj koji bi donio konačne odluke i provjerio je li sve u reformskim dokumentima pravno u redu. Kako je reforma izvorno zamišljena, to stvarno jest u ingerenciji MZOS-a. No kako je više puta objašnjavao Jokić, usklađivanja i izmjene kurikularnih dokumenata na temelju kritika i prijedloga javnih rasprava nisu zadaća MZOS-a pa čak ni samih članova Ekspertne skupine, već stručnih radnih skupina koje su radile na njima!

Drugi dio rečenice u kojem stoji da dokumenti konačno, prije donošenja, trebaju proći recenzijski postupak, dodatno komplicira stvari i ne upućuje na benevolentno tumačenje teksta. Naime, kada je planirana kurikularna reforma, u sklopu nje nisu bili predviđeni nikakvi recenzentski postupci niti službena recenzentska tijela, barem ne u smislu da bi neko 'nadtijelo' ili 'poslijetijelo' ulazilo u korekcije samog sadržaja kurikuluma. O recenziji ima smisla govoriti samo ako će ona značiti da će MZOS na temelju nje donijeti svoju konačnu odluku o tome jesu li dokumenti kurikularne reforme prihvatljivi ili ne te ako će u skladu s tom procjenom odlučiti da li da im da zeleno svjetlo. Otvaranje vrata za stvaranje nekog novog tijela koje bi provodilo konačnu recenziju, usklađivanje i izmjene dokumenata, zapravo bi značilo cenzuriranje rada tisuća nastavnika i stručnjaka bez mogućnosti da oni na njega reagiraju.

Posljednji dio priopćenja MZOS-a uglavnom je deklarativan i već višekratno ponavljan tako da je iz njega nemoguće zaključiti išta dodatno o mogućim reakcijama Šustara koje se očekuju tijekom današnjeg dana ili eventualno sutra rano ujutro:

'Hrvatska se obrazovna politika jasno opredijelila za kurikularni pristup još 2005. godine. Takva je odluka donesena imajući u vidu najvažnije u našem sustavu, a to su učenici. Danas, kada je nakon više od deset godina velik posao u tom smjeru odrađen, na čemu iskreno zahvaljujemo svima koji su tome pridonijeli, nemamo namjeru izgubiti iz vida one od kojih smo krenuli, učenike. Cjelovita kurikularna reforma je iznad svih grupacija i partikularnih interesa, imajući to u vidu, pozivamo sve dionike na dijalog i uvažavanje, na sve ono što kurikularnom reformom nastojimo postići, a to je nacionalni konsenzus oko sadržaja kurikulumskih dokumenata u Republici Hrvatskoj.'

Hoće li Šustar, kada se konačno i sam službeno obrati javnosti, iznijeti konkretne dokaze da je benevolentna interpretacija ovog nejasno sročenog priopćenja i njegovih dijelova koji nedostaju baš ona prava ili će tek pokušati gasiti vatru, vidjet ćemo uskoro. Do isteka roka koji mu je dala Ekspertna skupina ostalo je manje od dana.