Posljednjih dana dogodilo se nekoliko pomorskih nesreća povezanih s vodenim skuterima. Tako je prekjučer u Marini pokraj Trogira poginula njemačka turistica.
Obiteljsko ljetovanje u trenu se pretvorilo u strašnu tragediju. 41-godišnja Njemica poginula je nakon što je vodenim skuterom udarila u jedrilicu, njezina je kći teže ozlijeđena. Još traje istraga tog slučaja.
'Sezona je tu, ljudi žele to, to su jako moćni strojevi koji su na vodi, koji imaju i preko 80 kw, vi možete zamisliti kakvu brzinu oni mogu proizvesti', kaže zapovjednik Lučke kapetanije Split Željko Kuštera, javlja HRT.
Ta se brzina lako može ograničiti, kažu nam iznajmljivači skutera na Bačvicama. Mobitelom s obale određuju i brzinu i prostor plovidbe iznajmljenog skutera.
'Aplikacija Oto truck, to samo preko mobitela spojite na jet-ski, to je kao pretplata i jet-ski vam 300 metara od obale nema gas, ograničen je na 6 milja, i ne može ići brzo po zakonu. Ako napusti zonu koju smo mi predvidjeli na aplikaciji, opet gubi gas', kaže iznajmljivač vodenih skutera Karlo Koludrović.
Gas se gubi i ako se dva vodena skutera približavaju na moru. Preduvjet za najam je posjedovanje dozvole za upravljanje brodicom B kategorije, no ona se, posebno u inozemstvu, dobiva vrlo lako.
Glavna opasnost i najčešći prekršaj je glisiranje na manje od 300 metara od obale. Mnogo je i kupača koji ugrožavaju vlastiti život plivajući izvan plutajućih barijera.
'Nisu problem samo skuteri, problem je uopće odnos prema moru , mislim da bi se trebalo malo poraditi na edukaciji ljudi, približiti more ljudima ili ljude moru', ističe sudski vještak za pomorski promet Damir Višić. Uzaludne su i kontrole i svi zakoni ako se netko neodgovorno i divljački ponaša na moru. Nelegalni iznajmljivači i privatni vlasnici vodenih skutera moraju biti svjesni da nepoštovanjem pravila ugrožavaju i svoje i tuđe živote.
Postavlja se pitanje kontrole ponašanja ljudi na moru.
'Kontrole su dovoljne, ali moramo napomenuti da su kontrole svakodnevne. Naše brodice su svakodnevno u kontrolama, ovo je jek sezone, morate znati kakve akvatorije pokrivamo. Najveća je odgovornost na ljudima koji sudjeluju u pomorskom prometu. Sve te kontrole, ako nemamo ljude koji su educirani i koji su vješti, nama će se događati ove stvari koje su se dogodile', rekao je lučki kapetan Željko Kuštera gostujući u središnjem Dnevniku HTV-a.
Postavlja se pitanje i nelegalnih iznajmljivača, koji često iznajmljuju ljudima koji nemaju dozvole B kategorije, a zna se dogoditi da skutere iznajmljuju i maloljetnici.
'Po pravilniku vi morate napraviti zapisnik gdje se treba napisati kome ste iznajmili skuter, kakvu dozvolu ima. Vode li svi evidenciju, u ovom trenutku ne vjerujem da svi evidenciju. Mislim da je najveći problem što se ne poštuju pravila', ističe.
Treba li nešto mijenjati po pitanju pravila oko vodenih skutera?
'Pada dio odgovornosti na ljude koji iznajmljuju skutere, oni su dužni ljude upozoriti na opasnosti, dužni su staviti opremu na taj vodeni skuter. Da mora imati kacigu, prsluk za spašavanje te narukvicu. Također, mora se voditi računa o tome da je skuter tehnički ispravan', dodaje Kuštera.
Što se tiče kazni, Kuštera dodaje da je Lučka kapetanija Split naplatila preko 250 tisuća kuna kazni, bilo je preko 90 prekršajnih naloga.
'Što je zabrinjavajuće jest da je pola od toga išlo na glisiranje unutar dvjesto metara. Upozorava i kupače da se ne udaljavaju više od 100 metara od obale, gdje nije ograđena plaža jer tako sami sebe ugrožavaju.
'To je jedna psihička barijera u odnosu na 300 metara. Svi sudionici, i oni i pomorskom prometu te kupači, moraju voditi računa o sigurnosti', zaključuje.