Vlada RH odlučila je da će Hrvatsko ratno zrakoplovstvo svoje dotrajale borbene avione MiG-21 zamijeniti francuskim avionima Dassault Rafale. Cijena za 12 aviona bit će 999 milijuna eura, a plan otplate je od 2022. do 2025. godine. U nastavku donosimo glavne značajke tog aviona, za koji mnogi stručnjaci smatraju da se može svrstati među najbolje na svijetu
Riječ je o dvomotornom avionu generacije 4,5 koji ima mogućnost superkrstarenja (letenje nadzvučnom brzinom bez korištenja naknadnog dogorijevanja goriva, čime se štedi gorivo), a Hrvatska kupuje zadnji operativni standard tog aviona, F3-R, odobren za izvoz. Avion je potpuno kompatibilan sa standardom NATO-a.
Najveća brzina mu je 1,8 maha dok superkrstariti može brzinom od 1,4 maha i ima 14 podvjesnih točaka za nošenje tereta, od čega je pet moguće koristiti za dodatne tankove s gorivom. Također ima mogućnost punjenja gorivom u zraku.
Kako je tportal pisao u velikoj analizi aviona koji su ponuđeni na natječaju, Rafale se može pohvaliti revolucionarnim integriranim sustavom SPECTRA, koji omogućuje pilotu iznimno veliku svijest o situaciji te uključuje upozorenja o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, uporabi protumjera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija. Sustav SPECTRA koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odziva izravnim, ali teško zamjetljivim ometanjem radara ili odašiljanjem lažnih podataka. Uz to, Rafale se može opremiti širokim rasponom pametnih bombi za udare na ciljeve danju i noću, a koristi i elektrooptički laserski označivač cilja Damocles za udare laserski navođenim bombama. Tu je i integriran radarski samonavođeni projektil Meteor, smatran ponajboljom raketom na tržištu, iako taj sustav čini zasebnu stavku u proračunu.
Dassault Rafale F3-R
- najveća brzina - 1,8 Ma
- superkrstarenje - 1,4 Ma
- najveći dolet - 3700 km
- taktički radijus (A-A) - 1800 km
- plafon leta - 15.000 m
- najveća poletna masa - 24.500 kg
- korisni teret - 9500 kg
- posada: 1-2
- dužina: 15,3 m
- raspon krila: 10,9 m
- visina: 5,3 m
Kombinacija niske zamjetljivosti i Spectre omogućava francuskom avionu dubok prodor u neprijateljski zračni prostor bez dodatne potpore aviona za elektronička ometanja. Uz to, ima ugrađena izbaciva sjedala Martin-Baker Mark16F 0-0 te ona osiguravaju pilotu da iskoči iz aviona kad je na zemlji i ne pokreće se. Također, pilot upravlja zrakoplovom u konfiguraciji HOTAS, zbog koje ne treba micati ruke s upravljačke palice i ručice gasa, a planirano je i uvođenje glasovnih naredbi.
Njegova najveća prednost je u tome što korisnik u jednom dobiva borbenu platformu koja može obavljati širok spektar borbenih zadaća istodobno, bez obzira na vremenske uvjete i doba dana. To znači da je riječ o pravom višenamjenskom avionu koji istovremeno može gađati ciljeve na zemlji i boriti se s drugim avionima u zraku te elektronički ometati njihove rakete.
Rafaleove mane, na koje upozoravaju stručnjaci, njegova je operativna cijena koja raste brojem motora, uz cijenu sata leta, najvećeg broja tehničkog osoblja koje ga opslužuje i nejasnoća oko interoperabilnosti, zbog kojih je Kanada nedavno odustala od tog tipa aviona. Sat naleta, procjenjuju stručnjaci, iznosi nešto manje od 20.000 eura.