O Pelješki most kojeg još nema, svako malo se netko politički spotakne. Ovog puta je to ministrica Vesna Pusić koja je jučer istrčala pred rudo, napravila je ražanj dok joj je zec, u obliku studije Europske komisije o načinu povezivanja najjužnijeg dijela Hrvatske s ostatkom zemlje, još u šumi. Za političkog analitičara Žarka Puhovskog riječ je o potezu kojem je isključiva namjera pomoć HNS-ovu kandidatu za gradonačelnika Dubrovnika Andri Vlahušiću
Ovim uklizavanjem HNS-ove ministrice nije bio zadovoljan ministar Hajdaš Dončić koji se cijelog dana trudio loptu spustiti na zemlju tvrdeći da treba čekati službene rezultate te da 'ne može komentirati stvari koje su u fazi pripreme, jer bi to bilo nekorektno prema izvođačima studije'. Trzavice među HNS-ovim i SDP-ovim ministrima opet na tapeti, ovoga puta u službi lokalnih izbora.
'Tu se sigurno radi o izborima u Dubrovniku. Pusić je imala optimizam spoznaje pa je mislila da uistinu jest ono što se njoj sviđa', kaže Puhovski. Dodaje da ove trzavice na relaciji Pusić-Hajdaš Dončić pokazuju jednu stvar, a to je loša organiziranost Milanovićeve vlade.
Pelješki most tako je još jednom postao prvoklasno političko pitanje u Hrvatskoj. HDZ-ovci likuju jer su iz Europe potvrdili ono što su oni odavno znali, a to je da je Pelješki most najbolje rješenje za povezivanje južne hrvatske s ostatkom državnog teritorija. Osim što je projekt koji su oni započeli bio megalomanski i preskup, nije uključivao sredstva EU, a bio bi završen 20… tko za koje. Šefovi Kukuriku koalicije su, pak, još prije svog dolaska na vlast odmahivali rukom na spomen Pelješkog mosta, kasnije gorljivo zagovarajući opciju koridora.
Puhovski kaže da se priče oko financiranja mosta iz vremena HDZ-a nitko više ne sjeća. 'Sad se radi o tome most da ili ne, nije pitanje tehnikalija, tko je kao financirao i koliko je most trebao imati lukova', poručuje.
HDZ-ova bivša dubrovačka gradonačelnica, koja uskoro odlazi u Europski parlament, Dubravka Šuica ne krije sreću. Podsjeća da je Vlahušić govorio kako je Pelješki most iluzija i priča za budale. 'Ako je Pusić to rekla u svrhu predizbornih poena, debelo je pogriješila jer je Vlahušić rekao da samo budale misle da se može takav velebni projekt izgraditi. Ako je Pusić u tom smislu govorila, to je kontraproduktivno. Ja bi najviše voljela da je točno to što je rekla', kaže nam Šuica.
Smatra da ta ministarska kakofonija nije dobra jer pokazuje kako 'svi oni rade za unutarstranačke interese, dok je Pelješki most iznad toga'. Premijer Milanović ipak nešto pragmatičnije gleda na most, iako priznaje da je Pusić možda mogla malo pričekati.
Vlahušić koji je krajem 2011. rekao 'Pelješki most je iluzija. Nemojmo pričati priče. On košta četiri milijarde kuna, može biti gotovo za šest godina. Dotada će se u Dubrovniku beznačajno promijeniti demografska i druga slika. To je priča za malu djecu ili budale, da budem direktan', danas nam na upit odgovara slično:
'Po starom projektu koji je nastao za vrijeme HDZ-ove vlade, Pelješki most s pristupnim cestama koji košta četiri milijarde kuna jest iluzija. Kroz osam godina potrošeno je oko 125 milijuna kuna, svega tri posto ukupne vrijednosti investicije, i to u razdoblju kada je Republika Hrvatska bila u dobroj gospodarskoj situaciji. Tom dinamikom gradio bi se cijelo stoljeće. U promijenjenim okolnostima, u kojima za ukupnu investiciju Pelješkog mosta treba izdvojiti samo nekoliko stotina milijuna kuna iz proračuna Republike Hrvatske, a ostatak se financira iz sredstava Europske unije, Pelješki most je realno i isplativo rješenje.'
Slično Milanović govori i danas u Rijeci, proglašavajući Pelješki most u HDZ-ovom aranžmanu Skadrom na Bojani, što je sinonim za gradnju kojoj se ne nazire kraj.
'Ne pada mi zaista na pamet da odem na Pelješac i još jednom otvorim gradilište, bez da znam da postoji novac, da su ugovori tu, da ćemo te ugovore moći poštivati i da je financijska konstrukcija zatvorena. To nije Potemkinovo selo kako se gradilo, to je Skadar na Bojani, Potemkinovo selo barem ima fasadu', rekao je u svom stilu premijer. Pusić ovog vikenda u Dubrovniku s Vlahušićem, pak, održava konferenciju za medije na temu 'Položaj Hrvatske i Dubrovnika nakon 1. srpnja, s posebnim osvrtom na turističke dolaske i teritorijalno povezivanje hrvatskog juga'.
Činjenica jest da je pitanje Pelješkog mosta ili bilo kojeg drugog načina povezivanja najjužnije Hrvatske s ostatkom zemlje međuresorno pitanje. Potpredsjednik Europske komisije i povjerenik za promet Siim Kallas istaknuo je da nije riječ o prometnom pitanju, već da to spada pod regionalni razvoj. Stoga, ako rješenje za južnu Hrvatsku ne misle ostaviti samo na predstudiji Europske komisije, ministri vanjskih i europskih poslova, prometa te ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije nužno moraju bolje surađivati.