Jedna je osoba poginula, a desetak ih je teško ozlijeđeno na letu iz Londona prema Singapuru nakon što su avion pogodile snažne turbulencije. Još uvijek nije sasvim jasno što se točno dogodilo. Dopisnica Sky Newsa za Aziju rekla je da postoje neke indicije da je zrakoplov udario u zračni džep prije hitnog slijetanja. Što su zračni džepovi i zašto ne bismo uopće trebali koristiti taj termin?
Pilot Boeinga 777-300ER u kojem je bilo ukupno 211 putnik i 18 članova posade bio je primoran na prisilno slijetanje u Bangkok. Oko 11 sati nakon što je poletio iz Londona, zrakoplov je u samo pet minuta propao gotovo 2000 metara, uzrokujući kaos u avionu.
Osoba koja je umrla bio je 73-godišnji Britanac koji je vjerojatno imao srčani udar, na bolničkom liječenju je još 30 osoba, od čega je sedam u kritičnom stanju.
Svatko tijekom leta zrakoplovom očekuje turbulencije, no što je s onim ekstremnim koje se pojave iznenada i zbog kojih zrakoplov naglo ponire kao ovaj Boeing? I u ovom slučaju, dopisnica Sky Newsa za Aziju rekla je da postoje indicije da je do ovih turbulencija došlo jer je avion udario u zračni džep. Oni se naime često pojave iz vedra neba jer su nevidljivi zbog čega ih je teško otkriti.
No, zračni džepovi uopće ne postoje, barem ne u smislu nekih vrsta rupa u zraku.
'Zapravo ne postoji nešto kao zračni džepovi. To je laički izraz kojim se opisuju neki oblici turbulencija. Osobno ga nikad ne koristim', kazao je aeronautički inženjer Guy Gratton za Live Science.
Turbulencija je jedan od najnepredvidljivijih vremenskih fenomena koji su važni za pilote. Ovakav efekt zapravo uzrokuju različite zračne struje koje se na određenim mjestima dodiruju i stvaraju područja nestabilnosti zbog kojih zrakoplov zna 'propasti'.
Do jačih turbulencija dolazi i kod naglih promjena brzine vjetra. Ovakva trenutačna promjena brzine ili smjera vjetra događa se na relativno maloj udaljenosti u atmosferi, a može se dogoditi i na visokoj i niskoj nadmorskoj visini.
'Ako avion leti na nekoj određenoj visini i stalnom brzinom te dođe do iznenadnog slabljenja vjetra ili pak avion uđe u silazni stupac zraka, to može uzrokovati iznenadno spuštanje', objašnjava Gratton. A do ovoga najčešće dolazi oko kumulonimbusa (grmljavinski oblak) koji obično ima velika zračne struje oko sebe ili pak oko jedne od mlaznih struja – 'rijeka vjetra' visoko u atmosferi koje imaju velik utjecaj na klimu jer mogu gurati zračne mase.
Zrakoplov gubi visinu, što uzrokuje osjećaj sličan vožnji na vlaku smrti. Iako turbulencija nije u pravilu opasna za zrakoplove, može dovesti do ozljede putnika. Zbog toga je najbolje cijelo vrijeme biti privezan sigurnosnim pojasom. U ekstremnim slučajevima može i oštetiti zrakoplov jer kod tako naglog spuštanja on može biti prenapregnut, zbog čega mu se u najgorem slučaju mogu čak i otkinuti krila. No zapravo je u ovim slučajevima naglog propadanja puno veći rizik od predmeta koji lete po kabini.
Generalni direktor zračne luke Suvarnabhumi, Kittipong Kittikachorn kazao je da je većina ozlijeđenih u letu za Singapur udarila glavom o kabinski dio za prtljagu koji se nalazi iznad, pri čemu su dobili teže ozljede glave. Kittikachorn je istaknuo da je većina putnika s kojima je razgovarao bila vezana sigurnosnim pojasom.