Najmanje četiri tisuće taksija prometovalo je Splitom ovog vikenda, za vrijeme festivala Ultra Europe, stvarajući gužvu i nered neusporediv čak i s niskim splitskim prometnim standardima. U ovaj grad sjatili su se taksisti iz cijele Hrvatske, no posla su se - kako su se uvjerili i reporteri tportala - dohvatili i brojni ilegalci bez ijednog važećeg dokumenta, pa čak i Azijati i Afrikanci koji ne govore hrvatski jezik. Kontrolirao ih nije nitko
Vikend-kaos na ulicama nadmašio je onaj uobičajeni, kada osim 'regularnih' gradskih taksija i onih iz nekoliko prijevozničkih tvrtki putnike također prevoze vozači bez potrebnih papira u automobilima i kombijima te bez potrebnih dozvola. Oni samoinicijativno formiraju vlastita taksi-stajališta u centru grada, turiste doslovno povlače za rukav ispred samih podruma Dioklecijanove palače, a kako mnogi ne poznaju grad, bilježe se frapantni primjeri kršenja prometnih pravila.
Tportal se obratio Državnom inspektoratu i od njega zatražio nekoliko konkretnih informacija, prije svega onu o suzbijanju ilegalnog taksiranja.
Državni inspektori ulovili jednog ilegalca
Odgovor je gotovo spektakularan: od početka ove godine na području Splita otkrili su jedan jedini slučaj. I to po dojavi policije.
'Tržišna inspekcija na području grada Splita u 2022. godini nije zaprimila predstavke u kojima se ukazuje na možebitno obavljanje neregistrirane djelatnosti autotaksi prijevoza putnika, međutim obavljeni su nadzori po zaprimljenim obavijestima službenika Ministarstva unutarnjih poslova te u suradnji s istima u jednom slučaju je utvrđeno obavljanje neregistrirane djelatnosti prijevoza putnika od strane fizičke osobe, slijedom čega su poduzete odgovarajuće upravne i prekršajne mjere sukladno Zakonu o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti', citirat ćemo Državni inspektorat.
Odmak od stvarnosti u ovom slučaju je popriličan jer u praksi se događa potpuno divlje taksiranje. Javna je tajna - a to je za tportal potvrdio predsjednik Ceha prijevoznika u Hrvatskoj obrtničkoj komori Milivoj Topić - da neki građani, pa i brojni stranci, naprosto kupe oznaku 'taxi' na internetu, postave je na svoj automobil i tako počnu raditi.
'Samo prošlih tjedana osim naših ljudi vidjeli smo jednog vozača iz Zanzibara, četvoricu iz Nepala, Afrikance, Kurde i Kanađanina. Ne poznaju grad i ne govore hrvatski jezik, pa je našim sugrađanima ponekad neugodno i ući u automobil', kazao nam je Topić, apelirajući na državu da uvede red i spriječi golemu reputacijsku štetu za Hrvatsku i njezin turizam.
Dosad su, rekli smo, inspektori u Splitu uhvatili jednog jedinog ilegalca, no u ovoj djelatnosti postoji i siva zona jer kako bi taksiranje bilo potpuno legalno, potrebno je zadovoljiti tri osnovna uvjeta: imati licencu koju izdaje Županija, dozvolu koju izdaju gradske službe te prometnu knjižicu vozila, u kojoj je eksplicitno navedeno da ono služi prijevozu putnika. Takvo vozilo, naime, prolazi rigorozniji tehnički pregled, a njegovi podaci uvezani su s Poreznom upravom kako bi se bolje kontrolirala naplata poreza.
Opet, javna je tajna da ogroman broj vozača i vozila nema zadovoljene ove uvjete. Tportal se stoga obratio Inspekciji cestovnog prometa u Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, nadležnom za kontrolu ovog segmenta, a njihov odgovor također je poprilično neveseo. Od početka ove godine do danas u Splitu su uspjeli pronaći nepravilnosti tek u devet slučajeva.
'Inspektori područnog odjela inspekcije cestovnog prijevoza Split tijekom ove godine obavili su više inspekcijskih nadzora autotaksi prijevoza na području Grada Splita u suradnji s djelatnicima Državnog inspektorata. Konkretno, od početka ove godine provedeno je ukupno devet nadzora prilikom kojih su utvrđene povrede odredaba članka 23. i članka 47. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu te je temeljem navedenog Inspekcija poduzela Zakonom propisane prekršajne mjere sukladno svojim ovlastima', citirat ćemo i inspektore.
'Barem 70 posto taksista ne zadovoljava sve uvjete'
Pitali smo ih i kakve su sankcije izrečene u ovim slučajevima, no konkretan odgovor nismo dobili.
'Nažalost, barem 70 posto taksista ne zadovoljava sve uvjete i ne posjeduje licencu, dozvolu i važeću prometnu knjižicu. Da budeš legalan u današnje doba, moraš biti kompletna budala. Čak je i policija gotovo nemoćna, kao i inspekcija: da su provjeravali sve taksiste za vrijeme festivala Ultra, taj bi proces trajao najmanje do kraja ljeta', slikovit je spomenuti Topić, i sam taksist.
On upozorava i na problem 'posredničkih i marketinških' tvrtki poput Ubera - oko kojega je upravo ovih dana otkriven golemi skandal na europskoj razini jer je otkriveno da su im u agresivnom proboju na tržište pogodovali visokorangirani političari poput današnjeg francuskog predsjednika Macrona i bivše europske povjerenice Neelie Kroes.
'Oni formalno nemaju ništa s taksi prijevozom, a i registrirani su izvan Hrvatske. Upozoravali smo Ministarstvo financija i Poreznu upravu na nevjerojatnu praksu: ogromni prihodi 'provlače' se preko tvrtki sa samo jednim zaposlenim, a one se nakon godine dana šalju u stečaj i za sobom ostavljaju dugove, da bi se posao prebacivao na nove tvrtke. Nismo vidjeli konkretnu reakciju', dodaje Topić.
Reporteri tportala videom su zabilježili tek mali dio taksi-kaosa na splitskim ulicama tijekom festivala Ultra. Kaos na gradskim ulicama teško je dočarati, i riječju i slikom.