RETRO

Top 10 arkadnih strojeva

21.01.2012 u 20:01

Bionic
Reading

Uza sve moderne tehnološke spravice koje su, između ostalog, i izvrsne platforme za igre, tko se još sjeća arkadnih strojeva? Naš Kristian Benić skida debeli sloj prašine s deset najboljih

1. Galaxy Game (1971) 

Prvi javno instaliran arkadni stroj pokretan ubacivanjem novčića! Stvoren nakon što je bivši student Stanforda Bill Pitts uočio atraktivnost Spacewara, jedne od prvih videoigrica ikada. U izradu jedinog stroja uloženo je čak 20.000 dolara. Stanfordski studenti su na igranje gađanja dvaju svemirskih brodova čekali satima, ali komercijalni uspjeh nije postignut s obzirom na preskupi hardver i zarađenih 10 centi po jednoj partiji.

2. Pong (1972)

Sedamdesetih reći 'Atari' i 'videoigrica' značilo je gotovo sinonim, što ne čudi s obzirom na to da su vlasnici prvog hit arkadnog stroja. Suosnivač Atarija Nolan Bushnell zadao je Pong kao vježbeni zadatak u firmu novopridošlom Allanu Alcornu. Obična vježba završila je na testiranju u kafiću u Los Alamosu gdje je popularnošću pobijedila jukeboxe, fliper i arkadu Computer Space. U konačnici prodano je oko 35.000 originalnih strojeva!

3. Space Invaders (1978)

Legenda i vjerojatno najprepoznatljiviji simbol ere (prvi vidljivi simbol na ulasku u Peek & Poke, riječki muzej računalstva). Dizajnira je Tomohiro Nishikado, kojem je zbog tadašnje tehnologije bilo jednostavnije kreirati ljudske avione u kretanju nego kompleksnije vanzemaljske letjelice, ali kompanija nije dopustila 'ljudsku metu'. Inspiracija pronađena u 'Star Warsu' i H.G. Wellsovom 'Ratu svjetova'. Samo u SAD-u i Japanu prodano 160.000 strojeva.

4. King &Balloon (1980)

Iako je Pac-Man kralj arkadnih strojeva osamdesetih, njegov proizvođač Namco iste godine stvara i King & Balloon, prvu igricu sa sintetiziranim glasovima. Konceptom podsjeća na Space Invaderse, ali je znatno šarenija. Prvi pričljivi lik je kralj kojeg igrač topom mora zaštiti od otmice - kada ga baloni odnesu vrisne 'Help!', a kad je spašen: 'Thank you!'

5. Defender (1980)

Klasična svemirska tema ere u kojoj se igrač braneći astronaute bori s ljudskim mutantima. Revolucionarna prema dinamici postignutoj mogućnošću kretanja svemirskog broda naprijed i nazad, što je razbilo ograničenost ekrana. Ime je dobila prema odvjetničkoj seriji iz šezdesetih, čime se pokušavalo utišati kritičare zbog previše nasilja. Na gotovo svim listama najtežih igara u povijesti redovito ulazi u top 10.

6. Donkey Kong (1981)

Nintendov trijumf u sferi arkadnih strojeva. Dizajner Shigeru Miyamoto uzor je našao u radnji Popaja, koji je bio temeljna meta , ali čiju se licencu nije dobilo. Postojanje sličnog ljubavnog trokuta između Donkey Konga, Jumpmana (temelj kasnije kultnog Marija) i Pauline očita je veza. Mislili su da neće uspjeti jer nije bila o pucanju na svemirce, a, naposljetku, i tridesetak godina kasnije temelj je natjecanja manijakalnih obožavatelja (dokumentarac 'The King of Kong').

7. Pole Position (1982)

Pionir na području pseudo-3D grafike i pogleda na stazu iz pozicije neposredno iza vozila. Najveći hit 1983. godine. Nagovijestila ulazak marketinga u videoigrice - uz stazu su se nalazile plaćene reklame Canona, Pepsija, Marlbora... Umjesto standardne joystick palice, arkadni strojevi su imali volan, što je pojačalo osjećaj realnosti.

8. Space Harrier (1985)

Jedna od prvih arkada s 16-bitnom grafikom i rani primjer pseudo-3D pucačine iz trećeg lica. Vidno uočljivo šarenilo boja i izrazita dinamičnost, što pruža osjećaj psihodeličnosti. Leteći junak s oružjem pod rukom bori se protiv prapovijesnih životnija, kineskih zmajeva, vanzemaljaca... Arkadni stroj je imao konzolu u kojoj se sjedilo, a ona se pomicala u smjeru pokreta joysticka.

9. Double Dragon (1987)

Revolucionarna 'beat'em up' igrica. Billy Lee i njegov brat blizanac Jimmy stručnjaci su u borilačkim vještina te tučnjavom po ulici iz ruku bande Black Warriorsa moraju osloboditi otetu ljubav Marian. Arkadni stroj podržavao i igranje u paru, što je pružalo dodatne užitke - Jimmy je mogao držati neprijatelja, a Billy mu razbijati glavu. Ogroman utjecaj na pop kulturu - dvije sezone animirane serije i igrani film 1994. godine.

10. Street Fighter II (1991)

Nastavak borilačke uspješnice iz 1987. godine, a ističemo je zbog posebnog značaja za generacije odrasle devedesetih, kada je bila česti dio ponude domaćih videoklubova. Cilj je kroz tri meča od trideset sekundi ostaviti protivnika u ležećoj poziciji. Uz glavnog Ryua posebno je upamćen lik divlje zvijeri Blanke, ustvari malog dječaka odraslog u džungli čiji je strujni udar oduzimao i posljednju kunu iz džepa.