Mreža tvrtki za promet luksuznim nekretninama diljem svijeta Sotheby's International Realty upravo je započela s radom u Hrvatskoj: osnivanje njezine podružnice nedavno je najavio 36-godišnji Splićanin Marko Pažanin, koji je prethodno izgradio solidno iskustvo u toj vrsti nekretninskog biznisa, i to s partnerima Pavelom Kulajtom i Ilonom Mačinkovom. U međuvremenu je posao i krenuo. Pažanin za tportal govori o trendovima i planovima
O konkretnim kupoprodajama i oglašenim nekretninama, među kojima smo prepoznali i one u vlasništvu javnih osoba, Pažanin dakako ne želi govoriti, no o trendovima na tržištu i vlastitim planovima spremno se izjasnio.
Dio Sotheby'sa specijaliziran za trgovanje nekretninama nastao je prije četiri desetljeća, kao prirodan slijed i ekstenzija ulaganja najpoznatije svjetske aukcijske kuće. U međuvremenu je postao globalni lider i proširio svoje poslovanje na 850 ureda u 65 zemalja, povezanih po franšiznom principu i dizajniranih tako da pružaju personaliziranu uslugu i najimućnijim klijentima nude najkvalitetnije nekretnine. Samo američka podružnica je u 2015. ostvarila 100 tisuća transakcija s prometom od nevjerojatnih 80 milijardi dolara.
Drugim riječima, prodaju isključivo luksuz.
Otvaranje ureda upravo u Splitu Pažanin objašnjava kao logičan potez jer su upravo uz obalu smještene najkvalitetnije i najtraženije nekretnine, prosječno vrijedne između dva i tri milijuna eura - no kupcima su atraktivne i vile uz golf terene ili dvorci u kontinentalnom dijelu Hrvatske.
Otkud dolaze partneri Kulajta i Mačinkova, je li im ovo prvo ulaganje u Hrvatskoj?
Pavel Kulajta je moj partner u tvrtki Porta Stella Luxury Real Estate, a nakon dugog niza godina ljetovanja u Hrvatskoj već par godina vlasnik je nekretnine u Dalmaciji, u kojoj često boravi mimo ljeta. On i Ilona Mančíkova vlasnici su ureda Sotheby's International Realtyja u Českoj, a uskoro otvaraju ured i u Slovačkoj. S Pavelom sam i do sada surađivao na poslovima vezanim za ulaganje u nekretnine i na projektima u Hrvatskoj, a Iloni je ovo prvo ulaganje u našu zemlju.
Kako ste uopće osigurali franšizu Sotheby'sa, ekskluzivnu za Hrvatsku?
Bio sam suvlasnik tvrtke za nekretnine i investicijsko poslovanje koja je ujedno bila i prva hrvatska tvrtka koja se predstavila na sajmu investicija u Moskvi 2007., a od tada pratim tržište nekretnina i u tom periodu sam i samostalno osnovao tvrtku koja i danas, deset godina kasnije, uspješno posluje. Riječ je o firmi za financijsko poslovanje, a sve ove godine paralelno sam se bavio i savjetovanjem na području investiranja u nekretnine.
Za ulazak u odabrano društvo Sotheby'sa potrebna je atraktivnost destinacije, ali tu su i niz poslovnih kriterija te složene procedure selekcije, ali naša stručnost i iskustvo bili su presudni. Prednost je sigurno bila i činjenica da su moji partneri već bili dio grupacije.
Koncentrirat ćete se samo na privatne objekte ili ćete se širiti i na druge segmente?
Osnovne su nam djelatnosti kupoprodaja nekretnina i investicije, uz marketinšku podršku u oba segmenta. Naglasak je na objektima za odmor i stanovanje, ali u ponudi ćemo imati i pojedine investicijske projekte turističke namjene.
Zašto baš Split? Imate li u planovima i Zagreb?
Naše priobalje strancima je još uvijek najatraktivnije za ulaganje. Trenutačno su im najzanimljiviji stanovi u povijesnim jezgrama priobalnih gradova Istre i Dalmacije, zatim vile uz more te u unutrašnjosti priobalnih regija. Hrvatska obala sve je popularnija pa je i interes za nekretninama ovdje najveći. Kroz sljedećih par godina planiramo otvoriti ured i u Dubrovniku, te Istri i Opatiji. Ured u Zagrebu nam za sada nije u planu, no ako se tržišne okolnosti promjene...
Mislite li doista da će nastati pomama za luksuznim nekretninama u Hrvatskoj? Bez obzira na ljepotu destinacije, na mnogim lokacijama nam je infrastruktura loša, ceste ljeti neprohodne, na otocima su ponekad i redukcije vode… Imamo li mi uvjete za taj nivo luksuza koji prodajete?
Imamo. Nekretnine iz naše ponude su potpuno infrastrukturno opremljene i udovoljavaju standardu i potrebama suvremene obitelji. Trenutno ih u ponudi imamo dvadesetak i u prvoj godini ćemo stati na pedesetak, ne više od toga, jer je ponuda nekretnina koje se uklapaju u naš koncept limitirana. One koje nisu infrastrukturno opremljene i u potpunosti funkcionalne ne mogu ni postati dijelom naše ponude.
Zašto bi prodavatelji uopće odabrali Sotheby's, što su vaše prednosti u odnosu na običnu agenciju za nekretnine?
Za razliku njih, mi koristimo ekspertizu i iskustvo centralnog ureda pa iako je svaki ured neovisan po vlasništvu i u svakodnevnim operacijama, svi su umreženi i surađuju te imamo najbolje prodajne rezultate u svijetu po ukupnoj vrijednosti prodanih nekretnina. Također, marketinška obrada svake nekretnine je vrlo detaljna i visoke kvalitete, u ponudi su i na globalnoj web-stranici sothebysrealty.com koja ima višemilijunsku posjećenost, a Sotheby's International Realty surađuje i s najvećim svjetskim medijskim kućama. Imamo vjerojatno najveću bazu kvalificiranih kupaca ovog tipa nekretnina na svijetu. Među njima su klijenti svih ureda na svijetu, ali i klijenti aukcijske kuće.
Kolika mora biti minimalna vrijednosti nekretnine da bi postala dijelom vaše ponude, tko to procjenjuje?
Cijena nije presudna. Pri objašnjavanju našeg koncepta volim reći kako se riječ 'luksuz' prvenstveno odnosi na doživljaj, a ne cjenovni razred. Kako smo u funkciji svjetskog tržišta, naša se ponuda mora razvijati na način da zadovolji i potrebe različitih kultura. Primjera radi, Rusi uglavnom vole prostrane vile s bazenima, a Kinezi preferiraju manje stanove, ali na posebnim lokacijama kao što su povijesne jezgre naših priobalnih gradova. Postoji niz kriterija koje nekretnina mora zadovoljiti da bi postala dijelom ponude; primarno je da je u skladu sa stilom života koji naši kupci njeguju.
Među nekretninama koje prodajete mediji su prepoznali luksuzno imanje Adria Pave Zubaka u Žrnovnici, kako je došlo do suradnje s njim? Kolika je cijena, s obzirom na to da nije objavljena?
Diskrecija je jedan od osnovnih postulata našeg poslovanja i zato vam ne mogu odgovoriti ni na jedno od ovih pitanja.
Mi smo prepoznali i neke druge nekretnine u vlasništvu poznatih ličnosti, čini nam se da na području Splita prednjače sportaši. Vila Melody, s košarkaškim terenom i tonskim studijom, u vlasništvu je Dine Rađe?
Već sam pojasnio, moramo štititi diskreciju svih naših klijenata bilo prodavatelja, kupaca ili investitora.