Uništenje najvećeg izgrađenog zrakoplova An-225 Mrija (San) tijekom nedavnih borbi u ukrajinskoj zračnoj luci Gostomel nedaleko od Kijeva zaprepastilo je zrakoplovne entuzijaste širom svijeta, osobito stoga što je riječ o jedinstvenom transportnom zrakoplovu koji je nebrojeno puta prevozio humanitarnu pomoć. Izvršni direktor tvrtke Antonov, koja ga je proizvela 1985., pokrenuo je kampanju za njegovu obnovu, kojoj će se, vjeruje se, odazvati mnogobrojni ljubitelji ovog jedinstvenog aviona vrijednog divljenja. Evo o čemu je riječ
Izvršni direktor Antonova Serhij Bičkov pokrenuo je ovih dana međunarodnu kampanju putem društvenih mreža u kojoj je pozvao sve ljubitelje najvećeg zrakoplova na svijetu, po mnogo čemu jedinstvenog, da se pridruže prikupljanju novca kako bi on obnovio.
'Gubitak legendarnog zrakoplova kao jednog od simbola modernog doba je nedopustiv. Moramo početi raditi na oživljavanju vodećeg transportnog aviona koji je postavio 240 svjetskih rekorda, stoga predlažemo osnivanje međunarodne zaklade za njegovu obnovu', zapisao je između ostalog Bičkov na stranicama ukrajinske državne tvrtke Antonov na Facebooku.
Bičkov u svojem ambicioznom prijedlogu za pokretanje crowdfunding kampanje poziva na potporu šefova država i vlada svih zemalja koje proizvode zrakoplove, inozemnih partnerskih tvrtki koje su sudjelovale u izradi aviona An-225, banaka i drugih financijskih institucija, zrakoplovnih entuzijasta, ali i svih zainteresiranih koji su se divili veličini ukrajinskog Sna. Poziv Bičkova međunarodnoj javnosti završava objavom bankovnog računa na koji se mogu uplatiti donacije premda još uvijek nije jasno koliko bi stajala obnova.
Simbolika obnove kultnog aviona
Ukrajinska novinska agencija Ukrinform procjenjuje da bi obnova zrakoplova koštala više od tri milijarde dolara, što se čini previsokim iznosom pa se vjeruje da on uključuje obnovu aviona, njegovu modernizaciju i mogućnost serijske proizvodnje. Međutim obnova se čini ambicioznim planom s obzirom na to da su u borbama na gostomelskom aerodromu krajem veljače u potpunosti uništeni nos, krila i nekoliko od ukupno šest motora tog aviona. Također, neizvjesno je kakvo je stanje pogona u Kijevu, u kojem je i proizveden najveći avion na svijetu.
O nastavku proizvodnje aviona An-225 razmišljalo se i prije ruske agresije na Ukrajinu pa je prema nekim informacijama Kina ponudila Antonovu novac kako bi proizveo još jedan modernizirani primjerak. Iako je taj plan propao, ranija kineska inicijativa ukazala je na to da postoji potražnja za jedinstvenim sposobnostima legendarnog aviona. Uz to, njegov gubitak simbolizirao je ukrajinsko-ruski sukob u cjelini, a njegovu sudbinu već su iskoristili ukrajinski dužnosnici kako bi izazvali reakciju međunarodne zajednice.
Iako će u Ukrajini, nakon što završi rat, obnova kuća i infrastrukture biti prioritet, rekonstrukcija modela An-225 i njegovo ponovno polijetanje mogli bi postati simbol za zemlju koju još uvijek nesmiljeno uništava ruski agresor. Tvrtka Antonov već 'sanja' o povratku tog aviona na nebo, a nema sumnje da će joj u tom projektu pomoći i brojni entuzijasti.
Prevozio i Končarov transformator na Filipine
An-225 je strateški transportni avion konstrukcijski prilagođen za prijevoz sovjetskog svemirskog broda Buran, a prvi put poletio je 21. prosinca 1988. Bila su naručena dva aviona, ali je u upotrebi ostao samo jedan te je uništen u prvim danima ruske agresije. Mogao je prevoziti do 250 tona tereta smještenog u trup ili do 200 tona tereta pričvršćenog na vanjski gornji dio trupa. Teret na gornjem dijelu trupa mogao je biti dugačak do 70 metara.
Prvi komercijalni let najvećeg aviona na svijetu dogodio se 3. siječnja 2002. godine, kada je iz Stuttgarta za Oman prevozio 216.000 obroka pripremljenih za američke vojnike stacionirane na Bliskom istoku. Obroci su bili smješteni na 375 paleta i težili su 187 tona. Od tada je An-225 bio glavni teretni avion kompanije Antonov, specijalizirane za prijevoz tereta koji je do tada bilo nezamislivo prevoziti nekim zrakoplovom. An-225 je, između ostalog, prevozio lokomotive i generatore, a služio je i za prijevoz humanitarne pomoći.
An-225 je u studenom 2013. sletio na Pleso kako bi prevezao Končarov transformator na Filipine. Slijetanje najvećeg aviona na svijetu u Zagreb privuklo je tisuće znatiželjnika kako bi promatrali dolazak i odlazak nesvakidašnje zrakoplovne atrakcije.