Tijekom ruske invazije na Ukrajinu usporedo s konvencionalnim ratovanjem odvija se bitka u online prostoru, bilo da se radi o kibernetičkim napadima, bilo bitkama informacijama na društvenim mrežama, piše u ponedjeljak Večernji list, ističući da Ukrajina stvara vojsku kibernetičkih stručnjaka
Kibernetički napadi sve su učestaliji, počeli su uoči fizičke invazije Rusije, neprekidno traju i vjerojatno će odvijati i nakon oružanog sukoba.
A subotu je Ukrajina, točnije Mihail Fjodorov, potpredsjednik države, putem Twittera pozvao sve da se uključe u kibernetički rat. Pritom je stavio poveznicu na Telegram, na kojem je popis 31 cilja u Rusiji. 'Bit će zadataka za sve. Nastavljamo se boriti na cyber fronti. Prvi zadatak je na kanalu za digitalne stručnjake', stoji u objavi Fjodorova na Twitteru.
Kanal na Telegramu naveo je web stranice velikih ruskih tvrtki i državnih organizacija, među kojima su bili energetski div Gazprom, drugi po veličini ruski proizvođač nafte Lukoil, tri banke i nekoliko vladinih web stranica. Inače, hakerska skupina Anonymous već se uključila u cyber ratovanje, a zadnje što su objavili to je da su onesposobili web stranicu čečenske vlade 12 sati nakon što je kao saveznica Rusije rekla da šalje vojnike u Ukrajinu.
Kremlin. ru, službena online stranica Kremlja i ureda ruskog predsjednika Vladimira Putina, isključena je u subotu u očiglednom takozvanom DDoS napadu, izvijestio je Reuters. Kad je riječ o društvenim mrežama, putem platformi kao što su Twitter, Facebook, You Tube i TikTok... plasiraju se slike rata i stanja na terenu.
Osim autentičnih snimki, očekivano, društvene mreže poligon su za plasiranje dezinformacija i lažnih videouradaka te su svi upogonili dodatne snage za provjeru i praćenje objava, a Facebook je osnovao i Operativni centar za specijalne operacije.
U nastojanju da s jedne strane omoguće Ukrajincima mogućnost interne komunikacije, Rusima necenzurirane informacije iz svijeta te da se istodobno pridruže sankcijama, tehnotvrtke imaju dvojaku ulogu te su tako i reagirale. Najprije Twitter, potom Facebook, a zatim i Google, ograničili su mogućnost oglašavanja ruskim tvrtkama i medijima u online svijetu. Facebook i Google na svojim su platformama onemogućili Rusima monetizaciju i objavu oglasa kao dio sankcija.
Elon Musk, koji podržava ukrajinske napore, osposobio je svoju satelitsku internetsku vezu Starlink iznad Ukrajine ne bi li onima koji imaju problema s internetskim vezama omogućio da ostanu povezani sa svijetom informacija, piše novinarka Večernjeg lista Tanja Ivančić.