Pripadnici ukrajinske 12. brigade specijalnih snaga Azov dobili su ovih dana 15 britanskih oklopnih transportera FV432 i dva oklopna vozila za popravke i izvlačenje tipa FV434. Vozila su kupljena u Ujedinjenom Kraljevstvu pomoću donacija koje je prikupila nevladina organizacija Azov One, a tportal donosi više o oklopnjacima koji su nakon nadogradnje sredinom 2000-ih dobili naziv Bulldog
Vijest o donaciji oklopnjaka specijalcima iz brigade Azov objavio je ukrajinski radijski i televizijski voditelj, političar i volonter Serhij Pritula, navodeći da su donacije za nabavu vozila skupile pozadinske službe i odjel za prikupljanje sredstava Azov One. U proces nabave bili su uključeni i stručnjaci iz Zaklade Pritula.
'Azov One nam se obratio za pomoć jer imamo stručnost u nabavci oklopnih vozila. S volonterima smo pronašli potrebnu opremu u skladištima u Velikoj Britaniji, dobili izvozne dozvole i dovezli je u Ukrajinu', rekao je Pritula, dodajući da je 17 vozila nabavljeno po cijeni od 77 milijuna ukrajinskih hrivnji, odnosno oko 1,7 milijuna eura.
Pritulina zaklada napomenula je da je njihova organizacija dosad u Ukrajinu uvezla 164 oklopna vozila na kotačima i gusjenicama te ih predala krajnjim korisnicima. Među njima je i 114. brigada Teritorijalne obrane, a ona je prošlog mjeseca također dobila vozila iz serije FV432.
U upotrebi ih bilo na tisuće
FV432 je varijanta oklopnog transportera na gusjenicama iz serije oklopnih borbenih vozila FV430. Od uvođenja u britansku vojsku 1960-ih to je najčešća varijanta iz serije oklopnjaka korištena za prijevoz pješaštva na bojno polje. Na njihovom vrhuncu 1980-ih u upotrebi je bilo gotovo 2500 tih vozila.
Vozilo je lako oklopljeno i s obodnom debljinom trupa od 13 milimetara, što osigurava zaštitu od gelera i pješačkog naoružanja. Šasija je konvencionalnog dizajna s motorom sprijeda i položajem za vožnju s desne strane. Neposredno iza mjesta vozača nalazi se otvor za zapovjednika. Postoji i veliki okrugli preklopni otvor na krovu putničkog prostora, uz desna bočna vrata sa šarkama na stražnjoj strani za ukrcaj i iskrcaj.
Putnički prostor FV432 ima pet sjedala sa svake strane te se ona sklapaju kako bi se dobio ravan prtljažni prostor. Zanimljivo je to da vozilo nema otvor za paljbu vojnika koje prevozi jer je doktrina britanske vojske bila da trupe izađu iz vozila kako bi se borile, za razliku od ruskih borbenih vozila pješaštva koja uglavnom uključuju otvore za pucanje. S druge strane, u stražnji dio FV432 ugrađeno je priručno kuhalo koje osigurava toplu vodu i grijanje hrane.
Iskustva s Bulldogom u BiH
U vozilo je ugrađena zaštita za nuklearno, biološko i kemijsko oružje te filtar za zrak, a predviđeno je i dodavanje filtara u slučaju napada plinom. Krovni sigurnosni ventil pak omogućuje održavanje konstantnog minimalnog tlaka i sprječava ulazak stranih tvari u slučaju eksplozije ili promjene vanjskog atmosferskog tlaka.
FV432 je opremljen strojnicom opće namjene (GPMG) tipa L7 i kalibra 7,62 milimetra, s time da može nositi 1600 pripadajućih metaka, dok se na prednjoj strani nalaze dva trocijevna izbacivača dima. Tijekom 2006. godine sva vozila FV432 su modernizirana te su im ugrađeni klima-uređaj, poboljšani reaktivni oklop i ometači improviziranih eksplozivnih naprava, pa je sustav prigodno nazvan Bulldog. U tu varijantu ugrađen je i novi Rolls-Royceov dizelski motor te osigurava maksimalnu brzinu od 52 kilometra na sat.
Treba reći i da je varijanta koju je koristilo britansko Kraljevsko topništvo opremljena računalom za upravljanje paljbom, topničkim sustavom BATES, radarom za lociranje minobacača Cymbeline i opremom za mjerenje zvuka, a inačica u sastavu Kraljevskog inženjerijskog zbora imala je lanser za protupješačku minu L10 Ranger, tegljeni sustav za razminiranje Giant Viper i Thalesov daljinski oružani sustav.
Borbene mogućnosti FV432 potanko su opisane u knjizi britanskog vojnika Lesa Howarda, a on je u sklopu snaga Ujedinjenih naroda i NATO-ovih operacija sudjelovao 1995. godine u pokušaju deblokade opkoljenog Sarajeva. Vjeruje se da će FV432 u Ukrajini, prije svega zbog svojeg dometa od 580 kilometara, biti svestrano i pouzdano vozilo za prijevoz trupa i pružanje podrške na bojnom polju.