Uspješna poduzetnička priča Vlaste Pojatine počela je prije 20 godina u Zagrebu. Pojatina pripada generaciji koja je stvarala hrvatsko poduzetništvo. Osnivačica i vlasnica kozmetičke tvrtke Olival, izborila se za mjesto na tržištu među jakim konkurentima, a Olival je ove godine od Ministarstva poduzetništva dobio bespovratna sredstva u iznosu od gotovo 256.000 kuna za uvođenje nove tehnologije u proizvodni proces, razvojno istraživanje i marketinške aktivnosti. Zapošljavaju 12 ljudi, a do kraja 2015. planiraju zaposliti još troje
'Moja poduzetnička priča počela je prije 20 godina kada je u Hrvatskoj vladala pozitivna klima za poduzetništvo, a moja se generacija nastojala uklopiti u novonastalu ekonomsku situaciju. Moja ideja bila je započeti malu galensku proizvodnju kozmetike na bazi prirodnih sirovina i sve što sam do tada iz hobija radila za sebe, pokušati proizvesti i ponuditi tržištu. Nastojala sam iskoristiti poznavanje starih farmaceutskih receptura koje su i danas temelj svakog našeg proizvoda. Pratila sam trendove, obilazila svjetske sajmove kozmetike i stečeno znanje koristila u kreiranje novih proizvoda', priča nam o svojim počecima vlasnica tvrtke Olival, inače magistra farmacije.
Iz Poduzetničkog impulsa 2014, odnosno kroz mjere poticanja razvoja malog i srednjeg poduzetništva za koje se koriste sredstva državnog proračuna te strukturnih fondova Europske unije, Olival je dobio bespovratna sredstva u iznosu od 255.971 kuna za uvođenje nove tehnologije u proizvodni proces, razvojno istraživanje i marketinške aktivnosti.
'Smatram da je inovativnost stvoriti dobar recept za kremu, losion ili mlijeko za tijelo i da to nimalo nije lak i jednostavan posao', dodaje Pojatina i naglašava kako je nakon definirane formule važan i proizvodni postupak te legislativa koja je usklađena s propisima EU-a.
Olival danas plasira svoje proizvode u svim lancima prisutnim na hrvatskom tržištu: od specijaliziranih drogerijskih lanaca do svih ostalih trgovačkih lanaca koji nastoje svojim kupcima ponuditi i hrvatske brendove. Jedan dio proizvoda Olivalpharma plasira se preko ljekarni i farmaceutskih veledrogerija, a razvijaju i proizvodnju iz usluge koja i ove godine ima vrlo visoki rast. No ugovaranje i rad s lancima vrlo je zahtjevan i rizičan posao za male proizvođače.
'No ako želite rast prodaje i afirmaciju brenda, a mi to želimo, morate se nalaziti na što većem broju prodajnih mjesta i biti kupcu što dostupniji. Današnji kupac u Hrvatskoj većinu proizvoda kupuje u trgovačkim lancima', kaže vlasnica Olivala i ističe ulogu mladih i ambicioznih ljudi u svom timu koji se brinu o prodaji i brendu.
Pojatina dodaje da su dugo odgađali izlazak na strana tržišta jer još uvijek kapacitetom proizvodnje ne mogu pokriti neka veća EU tržišta. No nalaze se na tržištima BiH, Slovenije, Makedonije i Srbije, a jedan proizvod izvoze i u Rusiju.
'Nadamo se da ćemo u smislu izvoza značajniji korak moći napraviti kada iskoristimo sredstva dobivena putem Poduzetničkog impulsa', kaže Pojatina i dodaje kako će nabavak stroja, koji će im uvelike podići učinkovitost i produktivnost u jednom segmentu, biti ovogodišnje najveće ulaganje u razvoj.
Facebook - najjače marketinško sredstvo
Kriza nije zaobišla ni Olival, koji ju je značajnije osjetio u financijskim rezultatima poslovanja, u povećanju cijena sirovina, u smanjenju marži i samoj cijeni proizvodnje.
'Tu je i velik broj konkurentskih proizvoda i afirmiranih svjetskih brendova koji nam stižu iz uvoza, čije ulaganje u marketing ne možemo slijediti. No unatoč svemu mi imamo bazu vjernih kupaca koji cijene našu kvalitetu i pristupačnu cijenu te nam prodaja raste i u ovim teškim vremenima', kazala je Pojatina.
Šefica Olivala ističe kako je njihova strategija uvijek bila visoka kvaliteta proizvoda po povoljnoj cijeni te da rezultate takve strategije ubiru danas, nakon 20 godina pozitivnog poslovanja.
'Imamo stabilnu bazu vjernih domaćih kupaca koji nas podržavaju i uz relativno slab marketing. Danas najviše ulažemo u digitalni marketing, a o tome govori i 36.000 naših fanova na Facebooku', pojasnila je Pojatina Olivalovu marketinšku strategiju i dodala kako su digitalne mreže ujedno i najizravniji način komunikacije s krajnjim kupcem te da će Olivalova marketinška strategija sve više ići upravo u tom pravcu.
'U usporedbi s proizvođačima iz Hrvatske, naša je prednost što ne ovisimo ni o kome i što smo svoj uspjeh izgradili sami, bez ičije pomoći, te tako možemo poslovati i dalje. Naš najvažniji cilj i dalje je kvalitetan proizvod po povoljnoj cijeni i težnja da kupac koji jednom kupi naš proizvod i dalje ostaje korisnik Olival kozmetike. Proizvodnja koju smo sami osmislili i prirodne sirovine koje koristimo, a potječu iz našeg okoliša, i dalje su naša prednost', naglašava Pojatina, koja je otkrila i koji su joj planovi za budućnost.
'Olival je obiteljska tvrtka i moji planovi za budućnost su povlačenje iz neposrednog poslovanja te prepuštanje tvrtke pametnoj, ambicioznoj ekipi mladih ljudi koja će i dalje graditi brend kao što to i sada rade. Olival će sigurno u budućnosti rasti i pratiti svjetske trendove na tržištu kozmetike. Uz to, mora izgraditi halu u kojoj više neće biti problem kapacitet proizvodnje i izlazak na svjetska tržišta. Sposobne i poštene ljude imamo, znanje imamo, a sve ostalo doći će postepeno, korak po korak', zaključuje Pojatina.