ivan selak

Umirovljeni vojni pilot otkrio glavne probleme zbog nabave Rafalea

03.10.2023 u 11:22

Bionic
Reading

U bazi francuskog ratnog zrakoplovstva jučer je održana ceremonija primopredaje prvog višenamjenskog borbenog aviona Rafale Hrvatskoj, a o detaljima o tom modernom borbenom zrakoplovu za N1 televiziju govorio je Ivan Selak, umirovljeni vojni pilot

Selak zbog jučerašnje primopredaje, kaže za televiziju N1, nije euforičan jer 'nije povijesna odluka primiti ili predati avion'.

'Proces nabave je prvo bio promašen, a potom i kasnio. Nabava borbenog aviona nije jednostavna. Djelomično sam sudjelovao u prvom povjerenstvu, kad je trebala biti realizirana nabava F-16. Iskreno, bio sam samo na prvom povjerenstvu i izrazio sam negativno mišljenje, nakon čega više nisam bio pozvan. Moram biti i afirmativan, ova Vlada je donijela dobru odluku, ovo je vrhunski avion. No svi borbeni zrakoplovi četvrte ili četvrte plus generacije su vrhunski. Samo, ono što ide uz ovakvu nabavu jest biti svjestan mogućnosti i kvalitete. Problem koji ćemo imati jest da ga nećemo koristiti u obujmu u kojem ga moramo koristiti da bi bio isplativ. Moramo pripremiti porezne obveznike da će održavanje i korištenje tog zrakoplova biti enormno. Predsjednik nije bio u pravu, nećemo ga koristiti u kontroli zračnog prostora, već u zaštiti zračnog prostora. A to će biti jako skupo jer su potrebni ljudi, logistika i nabava', rekao je Selak.

Naglasio je da ovi zrakoplovi nisu novi pa se s njima dobiva garancija od godinu dana. Što to točno znači?

'Pretpostavljam da je to period u kojem se garantira da će sve biti u redu s njima i Francuzi će preuzeti na sebe ako nešto ne bude ispravno. Nakon toga? Problemi. I toga se bojim. Kad smo radili tu nabavu, žao mi je što nismo išli drugim putem. Smeta mi što nam Francuz prodaje, a Francuz Zvonimir Frka-Petešić, s druge strane, kupuje. Ono što sam htio prije nekoliko godina, ako to već mora biti Francuska, da se kupi Mirage 2000-5, na kojem se i Francuzi obučavaju, pa da onda vidimo. Bio bi daleko jeftiniji i nakon toga bismo utvrdili jesmo li za zrakoplov četvrte plus generacije ili nismo', uvjeren je Selak i nastavlja:

'Zamislite to ovako, trkaća ekipa vozi Golf 2 i domogne se novca pa kupi bolid F1. Može li to? Može. Ali može li voziti utrke Formule 1? Ne. Kreni s F2, F3 i kad vidiš da možeš, onda kreni dalje. To bi bio put.'

Prvi hrvatski Rafale u rukama hrvatskih pilota
  • Prvi hrvatski Rafale u rukama hrvatskih pilota
  • Prvi hrvatski Rafale u rukama hrvatskih pilota
  • Prvi hrvatski Rafale u rukama hrvatskih pilota
  • Prvi hrvatski Rafale u rukama hrvatskih pilota
  • Prvi hrvatski Rafale u rukama hrvatskih pilota
    +19
Prvi hrvatski Rafale u rukama hrvatskih pilota Izvor: MORH / Autor: F.KLEN

Selak je komentirao i kako izgleda jedan dan vojnog pilota u takvom zrakoplovu. 'Bez ikakve arogancije, pilotima će biti najlakše. Nakon aviona koji je toliko star i nezgodan za upravljanje, prelazite na toliko suvremen i dobar avion, koji vas senzorima upozorava na sve opasnosti, daje vam toliko optimalnih rješenja da samo morate promijeniti sklop. Teško će biti onima u održavanju. Bojim se da ćemo morati Francuze itekako i dalje plaćati u višem stupnju održavanja. Trebamo inženjere i tehničare, a oni su skupi. Uz to, teže ih je zadržati u Hrvatskoj jer su plaće premale i jer ih se tjera da budu portiri. Platite ih, neka rade svoj posao', zaključio je Selak.