Ovog tjedna Gamereport skida potkošulju, navlači kopačke i ide u lov na jaja
Dolazi uskrs, svi su nabrijani na jaja i slične bedastoće, mi bismo mogli pričati o novim najavljenim konzolama ali nam se ne da. I što onda? Razmišljamo o uskršnjim jajima, maldom luku i kuhanoj šunki, produljenom vikendu – i onda nam je sinulo! Koliko puta smo znali igrati igre samo da bi slučajno naišli na neku internu foru developera, pa se onda hvalili prijateljima kako smo našli „tajni sadržaj“. Te interne fore u gejmerskom slengu nazivaju se easter eggovima odnosno uskršnjim jajcima.
Sad, zbog čega se taj termin koristi za nešto kompletno apstraktne prirode ima svojevrsni razlog. Naime, prema zapadnoj tradiciji, odnosno „američanskoj“ i „angliješkoj“, klinci se za uskrs pušćaju iz kuće da po vrtu traže pofarbane pisanice koje u sebi dosta često imaju iznenađenje tipa slatkiša, male igračke ili otrovne trideset centimetara duge mukade – za onog malog debila koji vam po već pedeseti put za redom sa sprejem šara po fasadi garaže.
Sam čin pronalaženja lijepog iznenađenja, te sukladne ushićenosti očito je ostao urezan u pamćenje mnogim programerima i dizajnerima, tako da se termin dotičnog jajca prenio u skrivene „interne spike“ koje su ušle u serijsku proizvodnju inače ful popularnih proizvoda. Da, vjerovali ili ne, termin easter egg nije nužno isključivo vezan za video igre. U gejmerskom slengu je dotična fraza sinonim za bedastoće poput John Romerove glave u clipping modiranom endgame bossu Dooma 2. Međutim, pravi znalci kuže da se dotični sociološki fenomen prenosi u development hardvera, programskih paketa, pa čak i web search enginea poput Googlea.
Najbolji primjeri kod potonjeg su čuveni string „do a barrel roll“ gdje se čitav search engine zakotrlja ili „i'm felling lucky“ gumb nakon što u polje za pretragu upišete „google gravity“. Sve ove trikove u pravilu ne dobivate odmah nakon što kupite proizvod. Najbolji primjer bizarnog Easter egga definitivno je i Microsoft Office 97 koji je unutar svojeg paketa sadržavao čak tri skrivene igre. U Wordu 97 bio je skriven fliper, Excelu Microsoft Flight Simulator, a u Accessu igračka Magic Ball. Da stvar bude još bizarnija, easter eggovi se ne moraju isključivo vezati uz softver.
Konkretno, mnogi filmovi u sebi imaju interne spike koje su u glavnom rezervirane za krug ljudi koji je radio na njima. Prvi primjer koji nam pada na pamet je Star Trek: First Contact gdje u epskom fajtu federacije i borgova na samom početku filma možete opaziti kako se fedovcima pridružio i Millenium Falcon – brod populariziran u čuvenim Star Warsima. Kul, zar ne?
Dakle, da pojasnimo na samom startu – postoji temeljna razlika među blooperima i easter eggovima. Easter eggovi su tu zato jer su planirani, blooperi odnosno gafovi su tu zato jer se nekom nije dalo urediti sliku u Premieru ili Photoshopu. Ili, u ranijim filmovima, zato jer netko očito nije htio ponovno snimati scenu. Nego, prije nego što se bacimo na malo premetanje povijesti i easter eggova strpanih u hrpu popularnih igara, spomenimo kako je mnogo jako inovativnih easter eggova potrpano i u neke svakodnevne proizvode na koje bi malo tko posumnjao. Primjerice, jedna čitava generacija Apple računala u svom ROM-u je imala sliku razvojnog tima koji je stajao iza hardvera. U slučaju da ste znatiželjni, radi se o Apple Macintosh SE development timu koji je svoju sliku uvalio u ROM čip od 256 kb.
Slučajevi poput ovoga dosta su česti i ne manje bizarni. Konkretno, mnoge memorije ili čipovi u sebi sadrže spremljene pjesme, slike ili imena pjesama. Neki easter eggovi, što se hardvera tiče, čak su bili toliko skriveni da ste ih mogli vidjeti samo povećalom ako ste otvorili računalo. Konkretno, Commodore 500, 600 i 1200 su na matičnim pločama imali napisana imena pjesama od američkog benda B 52's.
Nego, što je s igrama, pitate vi nas. Pa, ako gledamo samo iz perspektive zabavnog softvera, prvi easter egg, barem koji je službeno dokumentiran, datira tamo na početak osamdesetih. Konkretno, radilo se o igri Adventure za Atari platformu. Autor dotične igre omogućio je igračima da nakon čitavog niza skoro nemogućih manevara završe u sobi koja na sebi ima napisano „Created by Warren Robinett“. Kako se čini, u to vrijeme autori igara nisu bili baš pretjerano istaknuti u creditsima same igre, pa je dotični mladić odlučio stvari preuzeti u svoje ruke.
Slična situacija desila se u Maxisu, no ovog puta nije uključivala programera ili grafičara koji je bio zapostavljen, već gej člana razvojnog tima koji je smatrao kako Simcopterove Himbo babetine nisu dovoljno afirmativne. Upravo zbog toga u priču je tajno ubacio likove pod imenom Studs koji su više-manje muške verzije gore spomenutih. Problem je nastao kada je gotova umnožena verzija igre otišla na tržište. Studovi su se, umjesto da se pojave tu i tamo, postali toliko učestali da su šefovi u Maxisu shvatili da je netko imao prste u neautoriziranim „razvojnim potezima“. Neposredno nakon dotičnog otkrića, mladi gospodin pod imenom Jacques Servin dobio je otkaz. Ne zato jer je gej, naravno – već zato jer je u igru ubacio elemente koji mu nisu bili dozvoljeni. Zgodno i tragično u jednom, zar ne?
Malo kasnije, tamo negdje u devedesetima, PC igrači su se mogli počastiti čuvenom glasinom o Diablo Cow Levelu. Kako mit glasi, čuveni easter egg u prvom nastavku omogućio bi igračima da na neki strahovito lukav način dođu do super tajne mape gdje se bore s – kravama. Da, kravama. U drugom nastavku ova sprdačina podignuta je na novu razinu sa epskim uključivanjem čuvenog Cow Levela. Naravno, krave su iznimno opasni neprijatelji do kojih igrač može doći jedino ako naokolo navlači nogu od jednog lika iz prethodnog nastavka. Ovo je, s obzirom da se ipak radi o Blizzardu, jedan od poznatijih easter eggova modernog gaminga.
A što je sa prostotama? Pa, recimo onda nešto i o japanskim igrama. Konkretno, Metal Gear Solidu koji je općenito poznat po easter eggovima. Toliko, dapače, da predstavlja jedan od najboljih primjera gdje se igra doslovno igra sa igračem. Konkretan primjer je Psycho Mantis, lik iz MGS-a za Playstation koji, nekim čudom, može čitati igračeve misli. Tu su, naravno, i golišave slike djevojaka koje snake može gledati okretanjem perspektive u nekim od sekvenci. Za kraj, tu je i čuvena scena gdje puzeći kroz ventilaciju možete gledati Meryl kako vježba –nakon čega se skida u donji veš. Jesemti, uzbudljivo zar ne?
Saints Row serijal također je naslov koji je praktički čitav rađen kao enormni easter egg. Refence na pop kulturu, skriveni predmeti i fantastično bizarna oružja najprepoznatljiviji su elementi ove Grand Theft Auto parodije. Jedna od njih (u trojci) čak se ismijava sa kultnom serijom Lost.
Zanimljivo je kako igre u posljednje vrijeme sve više i više uključuju opciju čuvenih easter eggova. Najbolji primjer ovome definitivno su sandboxi poput Skyrima. Dotični u sebi ima toliku gomilu pop, književnih i gaming referenci da bismo vrlo lako njihovom popisu posvetiti još pola članka. Naime, u igri je moguće naći jezero sa excalibur mačem, repliku Pacmana, te čitavu gomilu likova koji povlače referencu na filmove ili druge fantasy igre.
Vjerojatno najlakši način ubacivanja uskršnjih jaja definitivno su masivni multiplayeri. Te igre se, kao što vjerojatno znate, ionako dosta često ažuriraju, što omogućuje razvojnim timovima da se doista razmašu što se tajnih sadržaja tiče. World of Warcraft je, primjerice, za uskrs imao čitav niz specijalnih i skoro potpuno beskorisnih questova gdje ste ili razgovarali s kokošima i maltretirali druge igrače, ili bauljali po smrznutoj pustoši tražeći jaja puna slatkiša. Da, svijet Warcrafta dosta često ne mora imati baš prevelike veze sa logikom.
Najsmiješnija stvar sa čitavim konceptom easter eggova u gamingu je to što ih ima toliko puno. Dapače sigurni smo kako velika većina naslova u sebi sadrži barem neki skriveni element. Bilo to maltretiranje likova klikanjem u Warcraftu ili Starcraftu, no clipping mod u fps pucačinama ili obskurne pop reference u tekstualnim avanturama, igre imaju šarmantan način davanja do znanja kako iza njihovog razvoja stoje ljudi od krvi i mesa. Da, možda ovo zvuči kao razvodnjeni zaključak, no gledano iz perspektive nekoga tko je u gamingu dosta dugo, namjerne greške i skriveni sadržaji uvijek su šarmantni i vrlo zabavni dodatak „uobičajenom“ igranju.
Upravo zbog mnogobrojnosti silnih easter eggova u igrama pozivamo i VAS da u komentarima, kao i na našoj facebook grupi spomenete vaš omiljeni easter egg u gamingu, te time prikladno pridonesete nadolazećem blagdansko-gamerskom ugođaju (iliti rakijadi uz šunku, kako mi to u redakciji volimo zvati).