IZGRADNJA VOJNIH BRODOVA

Vlada namješta natječaj od 50-ak milijuna eura?

02.03.2011 u 09:13

Bionic
Reading

Dok su glavni grad u subotu tresli prosvjedi, premijerka Jadranka Kosor slavodobitno je škveranima u Brodosplitu priopćila sretnu vijest od Europske komisije - odobrava se plan restrukturiranja i dano je zeleno svjetlo za ugovaranje novih poslova. A kako škverani (ne njih 500 koliko će ih ipak ostati bez posla) ne bi sjedili prekriženih ruku, premijerka izjavljuje da Vlada želi da Brodosplit gradi pet novih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu. Ta je izjava uznemirila vlasnike brodogradilišta koji također mogu konkurirati za taj unosan posao s državom. Pitaju se: Je li Vlada odlučila bez natječaja?

'Želja Vlade je da se u Brodosplitu grade brodovi za Hrvatsku ratnu mornaricu (HRM), znači brodovi obalne straže, i trenutačno imamo plan gradnje po modelu 'jedan plus četiri' broda i vjerujemo da se taj projekt može realizirati u splitskom brodogradilištu', rekla je Kosor u subotu.

Iako je zadovoljstvo zbog spašavanja djela radnih mjesta u splitskom škveru neupitno, činjenica je da se premijerka lovi za zadnje slamke spasa u zemlji u kojoj je broj nezadovoljnika gotovo jednak broju stanovnika.


Premijerka, tako, na pladnju nudi posao gradnje pet brodova, čija se cijena kreće između sedam i deset milijuna eura po komadu, Brodosplitu koji je, ne zaboravimo, u vlasništvu DIV-a iz Samobora. No, vojne brodove su, osim Brodosplita, osposobljena proizvoditi još tri brodogradilišta.

Natječaj forme radi?

Ministar obrane Davor Božinović premijerkinoj izjavi jučer je ipak pridodao čarobnu riječ 'natječaj', no opet je dao prednost splitskom brodogradilištu. 'Vrlo brzo ćemo raspisati natječaj za izgradnju pet novih ophodnih brodova za potrebe Hrvatske ratne mornarice i Obalne straže', najavio je ministar obrane Davor Božinović na konferenciji za novinare u Splitu. Brodove će, kaže, graditi hrvatska brodogradilišta, prije svega Brodosplit.

'To je prejudiciranje, to nije primjereno. Postoji niz privatnih brodogradilišta koja uz Brodosplit mogu odraditi taj posao. Prema onome što je rečeno, već je odlučeno tko će dobiti posao', rekao je za tportal Goran Prgin, vlasnik i predsjednik uprave NCP - Remontnog brodogradilišta Šibenik.

Sedam do deset milijuna eura po brodu

Njegova je tvrtka, koja obavlja remont gotovo svih plovila Hrvatske ratne mornarice, također osposobljena za izgradnju brodova tog tipa. Također nam je otkrio kolika može biti okvirna cijena jednog patrolnog broda dugog 40-ak metara; ona varira ovisno o opremi broda, elektronici i naoružanju.

'Riječ je o sedam do deset milijuna eura po brodu, s tim da je izrada prvog broda, prototipa, skuplja. Kaže da su za razvoj prototipa potrebne barem dvije godine, a da cijeli projekt neće biti gotov kroz pet godina. Na kraju naglašava da unosan posao za državu ne mora pripasti samo jednom brodogradilištu - može se podijeliti između više njih.

Mi vama brodove, vi nama vojne objekte

S tom se ocjenom slaže i Mladen Antunović, direktor Montmontaže, u čijoj je grupaciji i brodogradilište Montmontaža Greben u Veloj Luci. Govora o izgradnji patrolnih brodova za HRM bilo je i prije par godina, za vrijeme ministra Vukelića. Tada je u planu bila izgradnja deset brodova. Antunović je tada iznio zanimljiv prijedlog: Montmontaža će izgraditi brodove za nula kuna, a MORH će joj ustupiti neke svoje neprofitabilne zapuštene nekretnine.

Taj posao nije realiziran, natječaj nije bio niti raspisan. Sada kada je izgradnja brodova ponovno aktualizirana, Antunović nudi Vladi istu trampu.

'Želimo o tome razgovarati. Takav model koji mi nudimo donosi državi i gospodarstvu višestruke vrijednosti. Država bez ijedne kune dobije nove brodove, a pritom aktivira bivše vojne nekretnine koje stoje zapuštene i neiskorištene', kazao nam je Antunović i istaknuo da već ima investitore koji su spremni aktivirati vlastiti kapital za prenamjenu vojnih objekata u turističke. Koji bi to objekti trebali biti, Antunović nije želio konkretno odgovoriti, samo je dodao da u užem izboru imaju tri, četiri lokacije.

Kaže da je bivši ministar saslušao njegov prijedlog te da će isto izložiti i ministru investicija Domagoju Miloševiću te ministru obrane Davoru Božinoviću. Na pitanje je li takva trampa uobičajena, direktor Montmontaže odgovara: 'Ako Vlada razmišlja kao poduzetnik, objeručke će prihvatiti taj prijedlog', te dodaje da se sredstva iz proračuna ne bi morala trošiti, te da bi se tako izbjegla nova zaduženja.

'Naši čamčići ne mogu na otvoreno more'

Igor Tabak, vojni analitičar, pojasnio nam je da je Hrvatska pomalo forsirano uvela razliku između obalnih i vanobalnih ophodnih plovila. 'Mi već godinama kupujemo i gradimo razna mala plovila koja koristi MUP i Ministarstvo prometa i to zovemo obalnim plovilima', kaže Tabak i naglašava da ti 'čamčići' ne mogu na otvoreno more, pogotovo ne po lošem vremenu i višim stanjima mora - a kada i isplove, ne mogu dulje vrijeme ostati na pučini.

Ophodni brodovi koje Vlada treba graditi, moraju biti u stanju tjednima biti na moru, a na njima uz ljude iz ratne mornarice treba raditi i dio osoblja iz drugih državnih resora.

Tabak također kaže da ta plovila moraju biti osposobljena za nošenje helikoptera te da zapravo služe kao ploveća baza za carinsku, pasošku i sve druge državne sustave nadzora i kontrole.

Na pitanje smatra li da Brodosplit ima tehničke mogućnosti za takav zalogaj, Tabak kaže da je to brodogradilište nekada imalo 'masivni vojni dio', no da je pitanje koliko je to u funkciji nakon mnogih godina pretežite orijentacije na civilne poslove.

Važniji su brodovi od MIG-ova, no Vlada kasni

Nekadašnji ministar obrane Jozo Radoš ne dovodi u pitanje potrebu za izgradnjom patrolnih brodova. Kaže da su oni Hrvatskoj puno potrebniji od 'nekakvih' nadzvučnih zrakoplova, o kojima se u medijima toliko govori.

No, Radoš tvrdi da Vlada kasni osam godina, tj. onoliko koliko je na vlasti. Smatra da je premijerka s tim projektom mogla pričekati još pola godine, da prođu parlamentarni izbori. 'Stvar je pristojnosti da se velike poslove i dugotrajne obveze nikada ne preuzimaju u zadnjoj godini mandata, to pristojne vlade ne rade. One u zadnjoj godini rezimiraju i završavaju započete projekte', tvrdi nekadašnji ministar.

Dodaje da se o takvim stvarima ne govori prigodno jer je riječ o preskupom projektu. Premijerkinu subotnju najavu o izgradnji u Brodosplitu Radoš naziva demagoškom akrobacijom, trikom i bacanjem magle.

Medvjeđa usluga Brodosplitu?

Hoće li gradnja brodova biti samo trik i akrobacija, kako Radoš sa skepsom kaže, pokazat će vrijeme. Činjenica je da ministar Božinović kaže da će natječaj biti raspisan 'vrlo brzo', ne precizirajući kada.

No činjenica je da su premijerka i ministar stavili Brodosplit u nezgodan položaj jer, ako splitski škver na natječaju dobije ovaj posao zbog najbolje ponude, javnost bi mogla procijeniti da je riječ o namještaljki, a ne o stvarnoj prednosti pred konkurencijom.