KRITIKE IZ BIH

Vodeća stručnjakinja daje odgovore na pitanja oko Pelješkog mosta

03.08.2018 u 20:06

Bionic
Reading

Ponovno se zakuhalo oko Pelješkog mosta. Bošnjački političari u BiH digli su veliku galamu zbog početka gradnje mosta u Hrvatskoj. Tvrde da Hrvatska krši suverenitet njihove zemlje i pozivaju da se početak radova odgodi dok se ne utvrdi granica između Hrvatske i BiH. One koji se s njima ne slažu u BiH se proziva za izdaju. Iz cijele priče otvorilo se nekoliko važnih pitanja na koja smo odgovore potražili od Maje Seršić s Katedre za međunarodno pravo Pravnog fakulteta u Zagrebu, koja kaže da su navedeni prigovori potpuno bez osnove

'Hrvatska je omogućila pristup teritoriju BiH, most se gradi na hrvatskom teritoriju, a dogovorom eksperata koji je 'blagoslovila' Europska unija osigurana je visina mosta koja praktički omogućuje pristup svim brodovima u Neum', navodi Seršić te smatra da je potrebno istaknuti da se, što se tiče granice, Ugovor o razgraničenju između Hrvatske i BiH iz 1999. godine, prema njegovim odredbama, privremeno primjenjuje iako nije na snazi.

'Dakle ima iste učinke kao i da je na snazi', objašnjava stručnjakinja za međunarodno pravo.

U većini kritika, a to se navodi i u pismu predsjedajućeg Vijeća ministara BiH Denisa Zvizdića, hrvatskom premijeru Andreju Plenkoviću, koje je dostavljeno predsjedniku Europske komisije Jean-Claudeu Junckeru, povjerenici Europske komisije za regionalnu politiku Corini Cretu i europskoj povjerenici za promet Violeti Bulc, navodi se da BiH, prema Konvenciji o pravu mora Ujedinjenih naroda, ima pravo na slobodan i ni s čime ometan put, odnosno koridor ili prolaz do međunarodnih voda, što je zajamčeno pravo svake pomorske države prema toj konvenciji UN-a.

Na Hrvatsku se obrušio i predsjedajući Predsjedništva BiH Bakir Izetbegović.

'Najava da će Hrvatska otpočeti radove na izgradnji Pelješkog mosta, ignorirajući protivljenje nadležnih institucija Bosne i Hercegovine i odredbe Konvencije UN-a o pravu mora, predstavlja flagrantno ugrožavanje suverenog prava BiH na pristup otvorenom moru', poručio je Izetbegović u ponedjeljak 30. srpnja.

Na pitanje ima li BiH, kako to tvrde neki političari u toj zemlji, poput Izetbegovića i Zvizdića, pravo na izlaz do otvorenog mora, posebno jer to znači prolaz kroz hrvatske unutarnje vode, stručnjakinja za međunarodno pravo odgovorila nam je da u međunarodnom pravu ne postoji institut 'pravo izlaza na otvoreno more', pa ga ni BiH ne može imati.

  • +16
Gradilište Pelješkog mosta Izvor: Cropix / Autor: Tonci Plazibat

'Nesmetana plovidba do otvorenog mora stoljećima se osigurava režimima neškodljivog prolaska kroz teritorijalno more, odnosno ako je riječ o unutrašnjim morskim vodama, dopuštenjima pristupa stranim brodovima, a često se sklapaju i sporazumi između zainteresiranih država', navodi Seršić te dodaje da Hrvatska omogućuje stranim brodovima pristup morskom području pod suverenošću BiH kroz more pod svojom suverenošću.

>>> Je li predsjednica pogriješila s Pelješačkim mostom? Imamo odgovor stručnjaka

Također u BiH, ili barem dijelu tamošnje javnosti, nezadovoljni su visinom mosta i to navode kao glavni problem zbog kojeg će navodno biti narušena prava te zemlje jer najveći brodovi neće moći uplovljavati u Neum.

Sugovornicu pitamo smatra li da će Pelješki most narušiti prava BiH na bilo koji način?

  • +37
Mostovi Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

'Most ni na koji način nije promijenio dosadašnju situaciju. Eksperti obiju država vodili su, kao što je poznato, iscrpne pregovore vodeći računa o interesima BiH te su sporazumno utvrdili maksimalnu visinu lukova od 55 metara. Domaći i strani eksperti su se složili da je to visina veća od optimalne te da bi i manja visina omogućila pristup najvećim brodovima', kazala nam je Seršić.

>>> Plenković: Želim BiH sve najbolje, ali Hrvatska most gradi na svom teritoriju

Tu se postavlja još jedno ključno pitanje kada se u BiH javljaju sanjarenja o luci u Neumu, u koju bi uplovljavali veliki brodovi, supertankeri i megakruzeri, koji bi mogli izazvati veliku štetu u osjetljivom bioekološkom sustavu malostonskog zaljeva.

Može li Hrvatska utjecati na to koji će brodovi uplovljavati u Malostonski zaljev, bez obzira na gradnju mosta, s obzirom na štetu koju bi mogli napraviti u slučaju havarije i u hrvatskom moru.

'Pristupajući području pod suverenošću BiH kroz more pod suverenošću Hrvatske, svi brodovi moraju voditi računa o međunarodnim pravilima o zaštiti morskog okoliša. Nije riječ (samo) o veličini broda, nego je možda važnija vrsta tereta koja može ugroziti morski okoliš', zaključila je Seršić.