RETRO

Yu toples

30.06.2012 u 08:00

Bionic
Reading

Kao da nam ljetne vrućine nisu dovoljne zagrijali smo atmosferu zalaskom u svijet toplesa i grudi bivše države. Ništa "žuto", povijesna kulturologija kako to već redovito radimo kroz retro rubriku, a ne izostaje i bogata fotogalerija...

Povijesna znanost doista rijetko doživljava iskonski revolucionarne i uzbudljive trenutke, a kada ih napokon i dočeka oni egzistiraju daleko od svjetla medijske pozornice. Jedan od takvih je šesti broj kultnog francuskog časopisa Annales iz 1989. godine, razgrabljen u mjesec dana (uđimo u skladišta hrvatskih povijesnih instituta i izdavača i pitajmo djelatnike koliko je neprodanog ili bolje rečeno nepodijeljenog u njima ostalo, a njihovo stvaranje su platili hrvatski porezni obveznici), koji je povijesnoj znanosti pokazao da nema ništa nelegitimno i manje značajno u bavljenju temama poput povijesti suza, histerije, smijeha, mirisa, znoja, sramežljivosti, kupanja, nervoze, odrezanih udova, nekrofilije, seksualnih nastranosti...

Sličnom idejnom premisom vodili smo se i pri izboru ovotjedne retro teme - napišimo u skladu s ljetom povijest hrvatskih i ex-Yu sisa/cika/cice/grudi/dojki! U 6 000 znakova misiju sigurno nećemo ostvariti, ali kroz nekolicinu zanimljivih prizora svakako možemo zaviriti u njihov svijet.

Stetoskop doktora Luigija

„Oslobođene suvišnog tekstila vaše ljubimice djeluju kao dio ljetnog pejsaža, a tijelo oslobođeno svake suvišnosti, upija slobodu ljeta, raduje se prirodi," čitalo se na stranicama Plavog vjesnika 1971. godine u reportaži s osunčanih jugoslavenskih plaža koje su taman napunile domaće ljepotice. Godina događanja ovakvog diskursa naravno nije slučajna s obzirom da je u kontinuiranom desetogodišnjem procesu ženstvenost transformirana iz prvorazrednu atraktivnosti i element prodaje proizvoda.

Ne čudi stoga što je u relativnoj eksplicitnoj nagnutoj pozi samo s gornjim dijelom kupaćeg kostima i Gertruda Munitić, operna pjevačica s izletima u TV vode gdje je u Našem malom mistu istovremeno također ostavila zanimljiv trag za povijest grudi - postariji doktor Luigi joj upečatljivoj sceni stetoskopom prelazi preko atraktivnog prsnog koša! Zanimljivo, za Gertrudu Munitić je ostala vezana priča da je bila ljubavnica samoga Tita, što je ostao jedan od većih "žutih" mitova ex-Yu!

Grudi su u u drugoj sredinom šezdesetih mahom bile solidno sakriven dio tijela, ali ne više svedene na razinu neprimjetnosti već sve izraženiji element seksualnosti koji je igrao ulogu raspirivanja mašte među konzumerima. Daliborka Stojšić, prva jugoslavenska sudionica izbora Miss Universe 1968. godine, proglašavana u "teen" anketama čak i "dosadnim licem TV-a" - imala je druge adute - izraženu veličinu grudi koje su u ljetnim mjesecima prekrivalo mokrom majicom!

Kad i Start kaže da je previše...

Granice javne komunikacije s grudima koje su prvotno bile samo element banalne TV igre i ranih "teen" časopisa odvijane u okvirima u konvencionalnog morala oštrije su probijali filmovi, čak i onda kad na stranu stavimo danas kultne uratke "crnog vala" poput djela autora Dušana Makavejeva i posebno nešto kasnije s grudima snažno razigranog Lordana Zafranovića u kojima su se seks i grudi dio opće artistički orgazmičkog nadrealne atmosfere njjihovih filmova. U uratku Bubašinter  iz 1971. godine s pričom o petnaestogodišnjaku za kojeg tata vjeruje da ga u red može dovesti seksualno iskustvo prikazan je toples Melite Bihali za koju se pokazalo da je će joj to biti samo jedan u nizu - 1977. godine slijedio je toples u Psu koji je voleo vozove, a potom 1982. godine i u Maratonci trče počasni krug. Osamdesetih je broj uradaka s golim grudima u istaknutom planu rastao popriličnom brzinom, pa ne čudi da je Start, pomalo licemjerno za tu vrstu publikacije, imao negativan komentar TV programa - "Glavno da se vide sise".

Kupujem Tomos i Fructal - zbog grudi!

Kada je Jugoton 1974. godine izdavao prvi album Bijelog dugmeta Bregović, prepun iskustva muškaraca bosanskih kavana, bio je uz dizajnera omota Dragana Stefanovića izrazito svjestan da je prvijenac najbolje okititi elementom kojeg će zasigurno svi pogledati - diskretno vidljivim grudima. Grudi su se u komercijalnom ambijentu koristile relativno često i upečatljivo.

Gomila novonastale kozmetike ili pak VIS kupaći kostim iz Varaždina igrali su redovito na adut zgodnih modela s istaknutim grudima, a promo tekstove za jahte Riva pratile su isključivo ljepotice bez gornjeg dijela kupaćeg kostima. Fructalov Dvojni C ili pak Tomos promovirale su još ranih sedamdesetih također ljepotice bujnih grudi koje ispod komada odjeće nisu imale grudnjak ne bi li naravno vrhunac bio dosegnut TV reklamom Ane Sasso za Pipi


Upravo su iz redova misica poput Sasso izlazili su osamdesetih neki od najpoznatijih toplesa što je u velikoj mjeri bila zasluga tiskovina poput sarajevskog Asa koji je od misica radio ljepotice za kabine kamiondžija. Tako je Bernarda Marovt nakon titule miss 1983. godine zaredala s fotografijama bez grudnjaka, a i završila na naslovnici Startovog kalendara.

Vrhunac svjetske prezentacije jugoslavenskih grudi uslijedio je 1981. godine kada Playboy objavljuje fotografije niza Jugoslavenki kojima problem nije bio pozirati ni kraj petokrake! No nisu se samo uobičajeni oblici atraktivne ljepote usuđivali lišiti grudnjaka - učinila je to za Start i i Irena Čelik, poznata body builderica, koja u spotu Laboratorije zvuka nije otišla toliko daleko iako gledatelje nije lišila figure.


Sise za geekove

Dok je prikaze senzualnosti grudi sasvim prirodno očekivati u žutilu i senzacionalizmu sklonim medijima zanimljivo je kako je u specifičnom obliku ona stizala i do središnjih točaka konzumacije za geekove - stripova, SF literature, informatičkih časopisa... Izvorište svemu možemo naći u Barbarelli (također gostu stranica ex-Yu medija ranih sedamdesetih) i općenitoj ideji ljepotice koju spašavaju SF superjunaci. U tom duhu se na naslovnici Stripa 81 Fantom se nije žalio na zagrljaj ljepotice u kupaćem kostimu.

Vrhunac fenomena su općenito sjajne naslovnice Siriusa na kojima su žene izrazito senzualne i izraženih atributa, umjetnički zasigurno izazovnijima od klasičnih fotografija. Među računalnim časopisima pak najupečatljiviji su Računari koji su pažnju na tehnologiju redovito svraćali domaćim ljepoticama u kupaćim kostimima. Tema o kojoj fotogalerija govori više od bilo kojeg teksta.