poslovanje u 2018.

Za lošiju prodaju karata i iznajmljivanje štandova Holding 'optužio' konkurenciju i kupce

16.10.2018 u 21:51

Bionic
Reading

Tko ne prati trendove i prilagodi se, propast će. I krivnja je na onom tko nije prepoznao znakove vremena, a ne na konkurenciji koja je bila inovativnija, brža… No kada su u pitanju zagrebačke tvrtke pod kapom Zagrebačkog holdinga (ZGH), krivnja je, čini se, na drugoj strani, a ne na njima samima. Naime, u poslovnom izvješću za prvih šest mjeseci 2018. godine Autobusnog kolodvora Zagreb (AKZ) i Tržnica 'krivac' za lošije poslovne rezultate nisu oni sami, već pojava konkurencije, ali i kupci koji su izgubili postojeće navike

Iako su i AKZ i Tržnice prvo polugodište završili u plusu i ostvarili dobit prije oporezivanja od 6,3 milijuna kuna (AKZ) i 64 tisuće kuna (Tržnice), a u slučaju kolodvora to je za 3,6 posto bolji rezultat nego u istom periodu 2017. dok je kod Tržnica 32 posto lošiji, zanimljivo je da i jedni i drugi bilježe pad prodaje u svojoj osnovnoj djelatnosti - prodaji karata, kolodvorskim uslugama, odnosno iznajmljivanju ploha za prodaju živežnih namirnica.

U prvih šest mjeseci AKZ je imao prihode od 20 milijuna kuna dok su rashodi bili 13,7 milijuna, što je rezultiralo s dobiti od 6,3 milijuna. Međutim, AKZ je u odnosu na isti period lani prodao 40 tisuća karata manje, naplatio 48 tisuća manje kolodvorskih usluga, broj autobusa u dolasku smanjen je za 1300, a jedino broj prtljage ostavljene u garderobi bilježi porast. Broj zaposlenih ostao je isti – 93.

Zbog manje prodanih karata AKZ je ostao bez pola milijuna kuna, ali je istovremeno u dva usporedna razdoblja podružnica ostvarila povećanje prihoda od zakupnina i najamnina (za 0,4 milijuna kuna) radi ostvarivanja prihoda od najma prostora Gradskom uredu za komunalne poslove, ali i drugim tvrtkama, pa su prihodi od prodaje u prvom polugodištu 2018. godine na približno jednakoj razini kao i prethodne godine.

S druge strane, i rashodi su smanjeni, ali ono što upada u oči u izvještaju činjenica je da razlog za lošiju prodaju karata i manji broj kolodvorskih usluga AKZ vidi u konkurenciji. Prije svega u Flixbusu, odnosno njihovoj aplikaciji, za koju navode da im je preuzela značajan dio prodaje u međunarodnom prijevozu.

Uz njih, 'krivci' za lošiju prodaju karata su druge 'različite platforme i aplikacije', ali i 'marketinška kampanja iz 2017. i 2018., koju provode prijevoznici iz grupacije Arriva Hrvatska'. To što AKZ-u možete platiti kartu isključivo gotovinom ili ako povratnu kupujete online, po istu morate doći na šalter - to u izvješću ne spominju.

Smatraju da se pad prodaje karata može kompenzirati isključivo izlaskom na druga tržišta, a to je moguće napraviti samo putem interneta i aplikacije za pametne telefone uz adekvatnu marketinšku potporu, te da intenzivno rade na projektima novih rješenja koji bi u ovoj godini trebali biti okončani. Također planiraju uvođenje kartomata, a oni bi s vremenom trebali zamijeniti radnike koji odlaze u mirovinu.

'Tržnice ne nude nove, inovativne projekte'

Tržnice Zagreb, baš kao i AKZ, uglavnom vide problem u drugoj strani. U njihovu slučaju to su potrošači koji gube tradiciju kupovine na tržnicama, ali i u trgovačkim centrima koji nude niže cijene robe te mogućnost obročnog i kartičnog plaćanja.

No, valja priznati da u izvještaju ima i samokritike pa se navodi da se na tržnicama 'ne nude novi, inovativni projekti koji bi, uz stare kupce, tradicionalno vjerne ovom obliku nabave živežnih namirnica, privukli nove krajnje potrošače'.

Milan Bandić
  • Radovi na izgradnji tržnice Dubec
  • Radovi na izgradnji tržnice Dubec
  • Radovi na izgradnji tržnice Dubec
  • Radovi na izgradnji tržnice Dubec
  • Radovi na izgradnji tržnice Dubec
    +27
Gradonačelnik Bandić nazočio početku radova na izgradnji tržnice Dubec Izvor: Cropix / Autor: Goran Mehkek / CROPIX

O tome da je Zagreb izdavao dozvole za gradnju trgovačkih centara, kod nekih sudjelovao i u zamjenama zemljišta, dok su tržnice istovremeno ostale nenatkrivene, pa se kumice zimi smrzavaju; da vikendom, primjerice, na drugom najvećem gradskom placu, onom na Trešnjevci, vlada potpuni prometni kolaps unatoč brojnim kamerama koje nadziru promet ili da je vrijeme rada tržnica potpuno neprilagođeno vremenu u kojem živimo - u izvještaju nema ni slova.

Unatoč nedostacima, Tržnice su imale ukupne prihode od 38,27 milijuna kuna dok su rashodi bili 31,21 milijun kuna, a broj zaposlenih s 297 porastao je na 306.

U izvještaju se navodi da planiraju daljnje provođenje mjera restrukturiranja te da nastavljaju sa započetim radovima na investicijskim projektima u cilju sanacije, odnosno modernizacije građevina i opreme. Također imaju u vidu osmišljavanje dodatnih sadržaja za oživljavanje tržnica u netržno vrijeme.