Dva tjedna nakon što je Trgovački sud u Splitu donio presudu tešku nekoliko desetaka milijuna kuna protiv javnog prijevoznika Prometa zbog prisvajanja devet autobusa slovenske tvrtke A-Cosmos još početkom devedesetih godina prošlog stoljeća, postalo je jasno da će se spor nastaviti žalbama na Višem trgovačkom sudu u Zagrebu. A u međuvremenu teku nevjerojatne zatezne kamate
Kako je za tportal izračunao jedan od odvjetnika uključenih u ovaj spor, Grad Split i njegova komunalna tvrtka svakog mjeseca dužniji su za točno 104 tisuće kuna, koliko iznose kamate na presuđeni iznos. A on iznosi otprilike 33 milijuna kuna, od čega na glavnicu otpada tek oko sedam milijuna kuna. Ostalo su također kamate, koje su se namnožile u sporu dugom čak dva desetljeća.
Kako smo već pisali, slovenska tvrtka Splitu je 1990. isporučila kontingent autobusa koji se trebao plaćati putem leasinga. Tri godine kasnije, Promet prestaje plaćati leasing, ali ni ne otkupljuje autobuse za koje je bila postavljena simbolična cijena od petstotinjak njemačkih maraka po komadu. Zanimljivo, šef pravne službe u ovoj tvrtki bio je današnji direktor Prometa Edo Meštanek
Slovenci su vrlo brzo pokrenuli spor, u koji se koncem devedesetih miješa splitski odvjetnik Željko Lubina koji formalno otkupljuje autobuse i potraživanja. I stvar se tako postupno metiljala po različitim sudovima iako je bilo jasno tko će biti pobjednik. Zbog vrijednosti spora, svako ročište stajalo je otprilike 80 tisuća kuna što će na koncu također netko morati podmiriti.
Jedno od napravljenih vještačenja u ovom slučaju iznijelo je procjenu da bi - ako se tužbe A-Cosmosa i Lubine u potpunosti uvaže - Grad Split i njegov prijevoznik na koncu morali platiti fantastičnih 170 milijuna kuna. A jasno je da je to nemoguć zadatak, jer Promet ionako grca u dugovima. Kako se neslužbeno doznaje, očekuje se da će do kraja godine zatražiti dodatnih četiri milijuna kuna iz gradske blagajne samo kako bi isplatio plaće.
Za razliku od prethodnih splitskih vlasti, gradonačelnik Ivo Baldasar prije nekoliko je mjeseci pristao na pokušaj nagodbe sa Slovencima, koja bi u sebi uključivala sve sporove oko devet nesretnih autobusa: i presuđenih 33 milijuna kuna za A-Cosmos, i nedosuđeni višestruko veći iznos za odvjetnika Lubinu, i mjeru koju je Trgovački sud također potvrdio - a to je predaju devet autobusa u njegovo vlasništvo.
Ali predviđala je rješenje još jednog spora, za koji je malo poznato da se uopće vodi: Promet je tužen zbog postavljanja reklama na tuđem vlasništvu i korist od ovakvog oglašavanja zajedno s kamatama procijenjena je na čak 25 milijuna kuna.
Splitska vlast svjesna je da će na koncu morati platiti desetke milijuna kuna jer je konačna presuda u stvarnosti donesena još prije nekoliko godina: u veljači 2011., Visoki trgovački sud odlučio je da Promet bez pravnog osnova drži autobuse koji nesporno pripadaju tužiteljima pa se do danas vodi bitka samo oko konačnog iznosa. Baldasar je navodno pristao da se slučaj riješi plaćanjem ukupno 55 milijuna kuna na rok od četiri godine, i to bez kamata, a taj iznos bi proporcionalno njihovom vlasništvu trebali podijeliti i ostali suvlasnici tvrtke - gradovi Trogir, Kaštela, Solin i Omiš. Ili bi, u suprotnom, Split dokapitalizirao Promet i povećao sadašnji udio od 67 posto vlasništva.
Prijedlog nagodbe bit će predstavljen na posebnoj tematskoj sjednici Gradskog vijeća Splita, predviđenoj za 20. studenoga. Grad Split, koliko je poznato, dosad nije pokrenuo nijedan postupak protiv odgovornih za otimačinu tuđih autobusa i nanošenje višemilijunske štete Prometu i splitskom gradskom proračunu. Nije posve jasno tko bi to uopće trebao biti: višegodišnji direktor ove tvrtke Jurica Karin, koji je i sam imao dosta problema s pravosuđem, izjavio je da je odluka o neplaćanju leasinga donesena 'u kontekstu raspada bivše države', ali i da je zabranu plaćanja izdao tadašnji nadzorni odbor. U kojemu oduvijek sjede direktni predstavnici splitske gradske vlasti koji su zajedno s tamošnjim pravnicima godinama uvjeravali različite gradonačelnike da 'Promet ne može izgubiti ovaj spor, ili će ga koštati nešto sitno'.
A kako vidimo, to ipak nije istina - pa će samo zatezne kamate oklijevanje stajati preko 1,2 milijuna kuna godišnje, što je više nego dovoljno primjerice za sve potrebne asistente u nastavi djeca s teškoćama u razvoju na području Splita.
Gradonačelnik Splita Ivo Baldasar zasad odbija razgovor na ovu temu.