GOLDSTEINOVO PISMO BOZANIĆU

Zašto se niste pomolili u Jasenovcu kao papa u Auschwitzu?

29.09.2009 u 16:20

Bionic
Reading

Povjesničar Slavko Goldstein napisao je otvoreno pismo kardinalu Josipu Bozaniću povodom njegovog posjeta Jasenovcu, u kojem kardinalu spočitava što se u Jasenovcu nije pomolio kao što su to učinili pape Ivan Pavao II. i Benedikt XVI.

U nastavku vam donosimo dijelove pisma koje je objavio Jutarnji list.

U početku pisma Goldstein ističe da je na temelju Bozanićeve najave kako će hodočastiti u Jasenovac sa 300 svećenika Zagrebačke nadbiskupije očekivao da će taj posjet označiti najbolji način da se prebrodi indiferencija Crkve prema jasenovačkim žrtvama koja je trajala nekoliko predugih desetljeća.

Mislio je, kaže, da će se možda dogoditi povijesni prijelom, da će hrvatska Katolička crkva napokon kritički preispitati svoj dosadašnji odnos prema traumatskim mjestima naše bliže prošlosti. Nažalost, ta vrijedna i originalna zamisao velikog hodočašća samo je napola ostvarena, zaključio je Goldstein.

Crkva i NDH

Goldstein je Bozanića podsjetio kako je s punim opravdanjem tvrdio da Katolička crkva nije sudjelovala niti podupirala zločine, ali istovremeno je prešutio i da su mnogi istaknuti predstavnici te iste crkve i većina njenih javnih glasila u samome početku oduševljeno pozdravili uspostavljanje ustaške NDH i da su još neko vrijeme, po Goldsteinovom mišljenju, predugo i previše, javno hvalili ustaše i ustaški pokret, postavši tako sukrivcima što je jedan dio Hrvata katolika predugo vjerovao Anti Paveliću i njegovim ustašama. Također je istaknuo kako bi mu bilo mnogo milije da je Bozanić kao hrabre svećenike koji su na vrijeme uočili ustašku opasnost i njoj se suprotstavili, umjesto blaženog Alojzija Stepinca kao 'nedvojbeno najuzornijeg', odabrao župnika Dragutina Štimca i kanonika Pavla Lončara koji su prije Stepinca govorili o zločinu.

'Prema Vašem protokolu, koji je bio unaprijed dostavljen Spomen-području Jasenovac, Vi ste nakon razgledavanja Muzeja trebali poći do Bogdanovićeva spomenika Kameni cvijet, obići kriptu pod kojom leže simbolički ostaci ubijenih logoraša i vratiti se da održite molitvu u Edukacionom centru Spomen-područja.

Kardinal je ignorirao glavnu stvar

Međutim, do spomenika niste došli. Iz Muzeja ste zaista pošli prema spomeniku i kripti, ali ste zastali na pola puta, kod velike makete koju ste razgledali, a zatim se okrenuli i vratili natrag u Edukacioni centar. Propustili ste izraziti pijetet žrtvama na mjestu gdje se to čini u Jasenovcu i na svim skupnim stratištima svijeta - nad kriptom pod kojom leže ostaci pogubljenih. Nijednom riječi niste objasnili taj neočekivani postupak. Neshvatljivo je da Vam se desio takav propust, kojim ste okrnjili tako lijepu i plemenitu zamisao. Zašto?

Od ljudi iz Vaše pratnje čulo se da su Vas već očekivali u Petrinji, da ste prema protokolu već bili gotovo puni sat u zakašnjenju, da ste morali ispustiti nešto od predviđenih obaveza. Naravno, objašnjenje je krajnje neumjesno.

Ako se iz protokola već željelo nešto ispustiti, zar se baš 'moralo' ispustiti ono bitno, središnji čin cijelog hodočašća - dolično poštovanje nevinim žrtvama? Oba Vaša neposredna poglavara - papa Ivan Pavao II. i papa Benedikt XVI. - klečali su i molili pred spomenikom u Auschwitzu. Njihova simbolička gesta zauvijek je upamćeni povijesni čin, daleko snažniji od lijepih riječi, koje su također znali izgovoriti. Zar Vam to nije dovoljno uvjerljiv uzor da ste se i Vi trebali pomoliti pod spomenikom u Jasenovcu?'

Goldstein upozorava Bozanića da, iako je u propovijedi odlučno rekao da u Jasenovac nisu došli radi raspravljanja i polemiziranja, ipak je dobar dio teksta posvetio vrlo žustroj polemici, spominjući sve žrtve ustaškog režima i ističući kako se istina o žrtvama komunističkog režima jer još uvijek u nas taji, skriva i niječe.

'Molim Vas, gospodine nadbiskupe, tko to u ovoj zemlji 'taji, skriva i niječe zločin komunizma'? Možda neki osamljeni pojedinci ili manje grupe čiji se glas jedva čuje. Ako samo bacite letimični pogled na novinske naslove unatrag posljednjih 20 godina, uvjerit ćete se da je o zločinima komunizma pisano i da se još uvijek piše barem deset puta više nego o zločinima ustaškog fašizma', istaknuo je Goldstein.

Također je kardinala upoznao s time da stručno osoblje Spomen-područja Jasenovac već više godina radi upravo na popisu žrtava kakav on zahtijeva te da je dosad popisano i obrađeno 77.971 ime i prezime.

'U Vašoj propovijedi pitate se 'zašto još uvijek nema popisa žrtava komunizma' i 'tko to priječi, tko se tome suprotstavlja?' - a previđate da već šest-sedam godina u spomenutom institutu, sada pod vodstvom dr. Vladimira Geigera, kontinuirano radi grupa istraživača na projektu 'Ljudski gubici Hrvatske u Drugom svjetskom ratu i poraću'', istaknuo je.

Bleiburg i Jasenovac nisu isto

Kardinal na polovici puta

U posljednjih 40 godina Kameni cvijet je izrastao u najdojmljiviji simbol stradanja, pa se usuđujem reći da onaj koji nije došao do njega nije ni bio u Jasenovcu.

Složio se s Bozanićem da je nedopustivo zločin Bleiburga opravdavati Jasenovcem. 'Isto tako je', nastavlja Goldstein, 'nedopustivo opravdavati zločin Jasenovca diktaturom kralja Aleksandra, ali nema sumnje da je diktatura kralja Aleksandra bila jedna od komponenti koje su formirale ustašku mržnju, kao što je i Jasenovac bio važna komponenta u žestini bleiburškog osvetništva. Na to ukazuju i brojna osobna i vjerodostojna svjedočenja, koja bih Vam lako mogao citirati kao dokaze', napisao je Goldstein.

Kroz cijelu Vašu propovijed, piše Goldstein, provlači se izjednačavanje Jasenovca i Bleiburga, nivelacija i simplifikacija s kojom se osobno nikako ne mogu složiti. 'Sa stanovišta religije zločin je uvijek zločin, ali sa stanovišta povijesti, etike i pravde radi se o dva bitno različita zločina koje pomnija analiza ne može izjednačiti. Jasenovac je zločin genocidnog masovnog ubijanja civilnih pripadnika triju naroda - Srba, Roma i Židova - i zločin političkog terora nad neistomišljenicima iz redova vlastitog naroda; Bleiburg je ratni zločin masovnog ubijanja razoružanih zarobljenika četiriju vojski - oružanih snaga NDH, njemačkog Wehrmachta, slovenske bele garde i srpsko-crnogorskih četnika - koje su četiri godine ratovale na strani Zla', istaknuo je.

Na kraju pisma Goldstein Bozaniću poručuje kako ga je želio uvjeriti da je stigao samo na pola jednog plemenitog puta i da ga je vrijedno nastaviti. 'A na kraju ovog pisma želim Vam još reći da je i ta prva već prevaljena polovica vrijedan povijesni korak hrvatske Katoličke crkve i Vas kao njenog predvodnika. Nadam se da će Vam ovo pismo bar malo pomoći da sagledate kakve Vas još teškoće čekaju na daljnjim koracima i da ćete ih, možda, bar malo lakše savladati', zaključio je Goldstein.

Pismo u cijelosti možete pročitati ovdje