Agencija Ipsos puls i Promocija plus nisu se proslavile pri prognoziranju izbornih rezultata. Istraživanja koja su ponudile javnosti previđala su da će razlika između vodećih kandidata Ive Josipovića i Kolinde Grabar Kitarović biti veća od deset posto, da bi na kraju Josipović pobijedio s jedva jedan posto
Prognoza Promocije plus objavljena na RTL-u 19. prosinca Josipoviću je pred Grabar Kitarović davala prednost od 12 posto (42,1 naprema 30,05), dok je Sinčiću previđeno da će dobiti potporu 7,5 posto birača, a njega je poduprlo 16,42 građana koji su izašli na birališta u nedjelju.
Prema analizi Ipsos pulsa objavljenoj na Novoj TV također u petak, 19. prosinca, Ivo Josipović trebao je osvojiti čak 46,5 posto glasova, Kolinda Grabar Kitarović 34,9, a Ivan Sinčić tek 9,2 posto.
Agon Begić direktor agencija Promocija plus, u izjavi za tportal.hr naglasio je da je istraživanje provedeno 17. i 18 prosinca prije sučeljavanja na trima nacionalnim televizijama u kojima je došlo do promjena i značajnijeg predstavljanja javnosti do tada uglavnom nepoznatog kandidata Ivana Vilibora Sinčića.
'Istraživanja provedena deset dana prije izbora i sučeljavanja doprinijela su tome da je gospodin Sinčić poskočio u dijelu glasačkog tijela i promijenio sondaže koje su previđene tijekom istraživanja', objasnio je promašaj Begić.
Srđan Dumičić,direktor agencije Ipsos puls, također je istaknuo problem što je istraživanje provedeno na samom početku kampanje kada smo imali u javnosti nepoznatog kandidata koji je tokom kampanje dobio dosta glasova koji su u početku, prema njegovom mišljenju, bili namijenjeni Josipoviću. Rezultati kandidata s uvjetno rečeno desnice, Kolinde Grabar Kitarović i Milana Kujundžića ostali su gotovo nepromijenjeni i dobro su prognozirani.
'Zbroj je postotaka Josipovića i Sinčića unutar statističke pogreške', matematički je pokušao dočarati prelijevanje glasova Dumičić. Usto, dodao je, na drugačiji rezultat utjecala je i niska izlaznost zbog lošeg vremena. 'Ako gledate trend kretanja podrške, Josipović i Sinčić išli su u suprotnim smjerovima', kaže Dumičić koji smatra da je, u vrijeme kada je rađeno, istraživanje napravljeno vrlo dobro. Sinčić, nastavlja, nije bio poznat dok nije sakupio glasove, a kada su novi igrači na sceni, sučeljavanja imaju velik utjecaj; dio to zove i protestnim glasovima. 'Koristili smo iste uzorke kao i za izlazne ankete koji su dobro napravljeni', poručio je Dumičić.
Na račun istraživanja i prije su dolazile kritike, posebno iz tabora Kolinde Grabar Kitarović, odakle su sumnjali u njihovu vjerodostojnost. Begić kaže da političari mogu u sklopu političke borbe svašta tvrditi, ali je retorički upitao zar onda ne bi namještali da neki kandidat dobiva izbore u prvom krugu, a ne pokazivali trend pada vodećeg kandidata. 'Politička argumentacija može biti kojekakva i ne lovim se na takve izjave', kazao je direktor agencija Promocija plus dodavši da su istraživanja provedena po svim standardima struke.
Begić objašnjava da je činjenica da su istraživanja sondaža stanja raspoloženja birača u trenutku istraživanja i siguran je da ni oni ni Ipsos puls ne rade tendenciozno niti bi to bilo korektno, profesionalno i ozbiljno.
Begić se još malo dotaknuo istraživanja Promocije puls. 'U istraživanju je već bilo vidljivo da se pojavljuje fenomen Sinčić, tada smo ga detektirali. Da smo istraživanje proveli nakon tri debate na nacionalnim televizijama, vjerojatno bismo dobili druge rezultate', kazao je Begić. Zašto onda nije bilo istraživanja neposredno pred izbore?
'Vremenski se nije moglo uskladiti da bude drugačije zbog Badnjaka, Štefanja i izborne šutnje. Bilo bi pametno da se razmisli o prebacivanju predsjedničkih izbora u drugi termin', smatra direktor Promocije plus.
Naglasio je da su u dvama istraživanjima u prosincu, u prvom zabilježili Josipovićev pad, a u drugom da je Sinčić poskočio. 'Fenomen Sinčić politički je i sociološki fenomen koji smo mi istraživači naslutili, ali nije bilo istraživanja koje bi to potkrijepilo', opravdao se Begić.