POD ISTRAGOM USKOKA

Zbog afera u HAC-u pada Kalmetin tajnik Livaković?

20.10.2009 u 07:49

Bionic
Reading

Kriminalistička obrada o štetnim ugovorima i namještenim natječajima u HAC-u ubrzala se posljednjih mjeseci, a političku odgovornost prvi će snositi tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Božidara Kalmete, Zdravko Livaković. Jutarnji i Večernji list pišu da bi uskoro mogao biti smijenjen

Protiv njega je još početkom 2007. godine USKOK pokrenuo kriminalističku obradu zbog sumnji u namještanje građevinskih poslova i primanje provizije, što mu do danas nije dokazano.

Državni tajnik Livaković, kako je otkriveno, već dvije godine koristi luksuznu limuzinu Audi 6 registarskih oznaka ZG 7549 DJ, koju mu je darovala tvrtka Viadukt, jedan od vodećih kooperanata HAC-a. Sindikat HAC-a raspolaže s pet različitih fotografija tog Audija u kojemu se na pojedinim prijelazima autocesta nalazio Livaković, otkriva Jutarnji list.

Istraga u HAC-u

Kako doznaje Jutarnji list, policija i Državno odvjetništvo ovih su dana obavili razgovore s nizom službenika HAC-a, od kojih su dobili i nove dokaze o kriminalu u Autocestama. Većina anonimnih prijava kojima raspolažu USKOK i policija odnosi se na ulogu koje su kod raspisivanja natječaja imali Livaković, predsjednik NO-a, te članovi Uprave Jurica Prskalo, Marijo Lovrinčević, Josip Sapunar, ali i bivši član Uprave Milivoj Mikulić, danas tajnik u Ministarstvu regionalnog razvoja, šumarstva i vodnoga gospodarstva.

Prema informacijama zagrebačkog dnevnika, u Upravi i Nadzornom odboru HAC-a upravo traju svađe oko prebacivanja odgovornosti za nezakonitosti u tom javnom poduzeću. Državno je odvjetništvo zatražilo sve podatke o ugovorima između HAC-a i tvrtke Skladgradnja iz Imotskog, završno s ovogodišnjim ugovorom o bojenju tunela Mala Kapela i Sv. Rok koji je Hrvatske autoceste stajao 43 milijuna kuna. U tužiteljstvu sumnjaju da je riječ o štetnim ugovorima i napuhivanju troškova jer je vrijednost radova Skladgradnje pet do šest puta veća od cijene koju nude konkurentske tvrtke.

U nizu anonimnih prijava protiv Livakovića tvrdi se da je on osobno uz potporu ministra Kalmete sudjelovao u 'zastrašivanju konkurencije', favorizirajući povlaštene tvrtke poput Skladgradnje, Viadukta i Dalekovoda.

Sve je počelo natječajem za gradnju državne ceste D-502 od Luke Gaženica do čvora Zadar 2 iz 2005. godine, na kojem je pobijedio Viadukt d.d. iz Zagreba. Natječaj je raspisan unatoč činjenici da te godine nisu planirana proračunska sredstva za gradnju ceste, a početna cijena od 250 milijuna kuna narasla je na 460 milijuna.

Sumnja se da je razlika od 210 milijuna nastala na preuveličavanju troškova koje je ispostavljao izvođač radova. Tijekom radova na toj dionici uvećavalo se sve: od vrijednosti kamena i betona do broja kilometara koje su prešli strojevi i kamioni Viadukta. Prema anonimnim prijavama koje provjerava DORH, cijene betona uvećavane su i do 50 posto.

Praksa favoriziranja određenih tvrtki i napuhavanja cijena nastavili su se i na drugim HAC-ovim natječajima koji su financirani novcem Europske banke za razvoj, o čemu ovih dana izvide vrši i europski antikorupcijski ured OLAF. Čini se da je uključivanje OLAF-a u istragu o korupciji u HAC-u iznova pokrenulo i naše institucije.

Na posljednjoj sjednici užeg kabineta Vlade raspravljalo se i o HAC-u, a policija i tužiteljstvo obvezali su se da će ubrzati istrage. Premijerka Jadranka Kosor u tome im je dala punu potporu.