OPĆI metež

Zbunjeni i nervozni, građani u nedoumici: Istražili smo gdje zapinju prijave za cijepljenje, što je čiji posao, kako 'bira' platforma i kako do spasonosne doze?

22.04.2021 u 13:29

Bionic
Reading

Brojni građani susreću se s problemima prilikom pokušaja da se prijave za cijepljenje. Velik kaos nastao je nakon uvođenja platforme CijepiSe, koja je trebala olakšati prijavu za cijepljenje, no dogodilo se suprotno

Čitatelji tportala koji su nam se javili žaleći se na probleme prilikom prijave navode razne primjere. Od toga da liječnici obiteljske medicine odbijaju pomoći upućujući ih na samostalno prijavljivanje do pozitivnih primjera - toga da je tek preko liječnika obiteljske medicine dobiven brz termin. Tako se naša čitateljica žali da još uvijek nitko nije kontaktirao s njom iako se prijavila za cijepljenje i na platformi i kod svoje obiteljske liječnice.

Javio nam se i čitatelj koji je upozorio da obiteljski liječnik uopće nije bio upoznat s time da može naručiti pacijenta za prioritetno cijepljenje te je tvrdio da oni nemaju ništa s time otkad je uvedena platforma, a postoje još uvijek kronični bolesnici koji nisu došli na red iako je preko medija i objava s društvenih mreža jasno vidljivo da su cijepljeni i mnogi koji su potpuno zdravi.

Predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KoHOM) Nataša Ban Toskić kaže za tportal da službeno obiteljski liječnici nemaju nikakvu dužnost vezanu uz prijavu cijepljenja iako čujemo iz medija i javnih izvora te od različitih predstavnika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) i Ministarstva zdravstva da će oni upisati nešto.

Podsjetila je na kronologiju cijele priče oko prijave za cijepljenje.

Dok još platforma nije bila ni u ideji, KoHOM je predlagao da se oformi radi brze organizacije cijepljenja, kao i radi transparentnog i pravednog cijepljenja, točno po dobnim kriterijima zvanja pacijenata. Na početku procesa cijepljenja još od prosinca svi stariji od 65 godina i kronični pacijenti prijavljivali su se obiteljskim liječnicima koji su ih zapisivali u bilježnice. 'Stvarno staromodan način vođenja evidencije', istaknula je Ban Toskić.

Kada je počela druga faza, u kojoj su na red došli stariji od 65 godina i kronični bolesnici, počelo se cijepiti na malim punktovima - u ordinacijama i domovima zdravlja. Nakon što su zaživjeli veliki punktovi najavljena je i digitalna platforma.

  • +17
Cijepljenje na Velesajmu Izvor: Cropix / Autor: Damir Krajac / CROPIX

Do tog trenutka, jer nije bilo ni dovoljno cjepiva, objašnjava Ban Toskić, nisu uspjeli cijepiti sve zainteresirane.

'Tada je bilo javno rečeno da stariji od 65 koji nisu bili cijepljeni - ili će ih njihov obiteljski liječnik naručiti na veliki punkt ili prijaviti na platformu, a svi mlađi koji ne spadaju u drugu fazu trebaju se sami prijaviti na digitalnu platformu', pojasnila je naša sugovornica.

Istovremeno su na rijetkim mjestima organizirani pozivni centri za sve one koji se ne znaju sami prijaviti na digitalnu platformu.

'I sada, kada je u zamahu jedan vid masovnog cijepljenja, mi jednostavno ne možemo stići sve to napraviti', tvrdi predsjednica udruge obiteljskih liječnika.

Od Ministarstva zdravstva također smo zatražili odgovor na pitanje jesu li obiteljski liječnici imali dužnost prijaviti na platformu one pacijente koji su se kod njih prethodno zapisali za cijepljenje i zašto pojedinci to nisu napravili, kao što nam javljaju čitatelji? Također nas je zanimalo koja je konkretno uloga obiteljskih liječnika prilikom prijave za cijepljenje, jer neki odbijaju bilo kakvu suradnju nakon što je otvorena platforma dok drugi još uvijek cijepe u ordinacijama.

Ministarstvo upućuje na mail za prigovore

Iz ministarstva kojim rukovodi Vili Beroš odgovorili su nam da liječnici obiteljske medicine ili sestre primarne zdravstvene zaštite u svojim programskim rješenjima odabiru one pacijente koji su iskazali interes za cijepljenje te putem web servisa i poruke 'Prijava Zainteresiranih' šalju podatke o građanima koji su zainteresirani za cijepljenje na Popis zainteresiranih. Iz popisa zainteresiranih eNaručivanje puni termine na punktu za cijepljenje, precizirali su.

'Obiteljska medicina ima i drugi kanal kojim pacijenta mogu naručiti na najraniji termin putem prioritetnog naručivanja. Dakle liječnik i dalje može cijepiti u ordinaciji, ovisno o organizaciji cijepljenja za pojedinu županiju', poručili su iz Ministarstva zdravstva, dodajući da u slučaju prigovora ili nemogućnosti uspostave kontakta s liječnikom pacijenti mogu obavijestiti HZZO na mail zovem.doktora@hzzo.hr.

  • +8
Velike gužve za cijepljenje protiv Covida-19 na Zagrebačkom velesajmu Izvor: Pixsell / Autor: Jurica Galoic/PIXSELL

Na upit da komentira tvrdnje nekih građana koji navode da ih je prijavio liječnik obiteljske medicine dok drugi pak kažu da su odbijeni, Ban Toskić objašnjava da oni i dalje naručuju starije i druge osobe iz faze dva preko posebnog sustava Ceziha (Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske), jednako kao što naručuju na preglede u bolnice. Riječ je o sustavu koji liječnici i inače koriste u svom radu.

Ban Toskić naglašava da jednostavno nemaju dovoljno vremena da upisuju pacijente na platformu, odnosno sve ostale koje imaju na popisu, sve one koji ih danonoćno zovu i sve one koji ne spadaju u prioritetnu skupinu.

'Ne mogu dobiti pozivni centar pa zovu nas ili nas čak direktno zovu, a mi jednostavno nismo kapacitirani napraviti sve. To je ogroman posao koji nam oduzima veliku količinu vremena. Vjerujem da postoje kolege koji nekako pokušaju, dijelom to uspiju obaviti, ali ta golema količina administriranja jako usporava rad i sigurna sam da postoje i oni liječnici koji usmjere pacijente na samostalno prijavljivanje', navodi naša sugovornica.

Međutim nije samo stvar u vremenu.

'Kao liječnici i predsjednici udruge potpuno mi je nejasno zašto bi liječnik trebao biti taj administrator koji upisuje na platformu nauštrb svojeg redovnog posla', ističe Ban Toskić, dodajući da joj nije poznato da postoji službeni dopis kojim im se naređuje da obavljaju funkciju pozivnog centra.

Kaže da je pročitala u medijima da je Zvonimir Šostar, ravnatelj Nastavnog zavoda za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar, izjavio da im je pozivni centar zagušen brojnim pozivima pa se zapitala kako bi se s tim onda trebali hrvati liječnici.

Na konstataciju da još uvijek postoje kronični bolesnici koji se nisu cijepili i postoji li mogućnost da im obiteljski liječnik naruči prioritetno cijepljenje predsjednica KoHOM-a kaže da postoji jedna opcija, ikonica koja se može obilježiti, u naručivanju preko Ceziha, što je odvojen sustav od platforme CijepiSe.

'Međutim do sada je doista iskustvo s Velesajmom bilo pozitivno i termin se dobivao za dan, dva i bez te ikonice', kazala je liječnica, dodavši i da se mora reći da se svi ti termini brzo rezerviraju, ali se brzo i otvaraju novi.

Postavlja se pitanje kako platforma CijepiSe uopće odabire pacijente za cijepljenje. Radi li to samo prema dobi ili uzima u obzir i kronične bolesti?

'Platforma kiksala jedino 12. travnja'

Iz Ministarstva zdravstva poručili su nam da platforma odabire pacijente prema dobi i oznaci da pacijent ima kroničnu bolest. Jedina iznimka dogodila se, kažu, 12. travnja u noći zbog tehničkih problema i pucanja automatske obrade datoteke prilikom obrade mailova građana za preostale termine za cijepljenje u utorak 13. travnja na masovnom punktu na Zagrebačkom velesajmu, što su javno potvrdili. Kako se termini građana nisu popunili prema potvrđenom ugovorenom algoritmu, mimo prioritetne skupine pozvana je i mlađa populacija. Tijekom jutra 12. travnja sve su nepravilnosti otklonjene i platforma cijepise.zdravlje.hr radi bez poteškoća. Naglašavaju da se nastavljaju pozivati stariji od 65 i kronični bolesnici, a pozivi zdravim osobama mlađima od 65 godina idu samo ako odustane netko od starijih kako ne bi propala nijedna doza ni termin.

Na upit jesu li kronične bolesti diferencirane ili sve spadaju u istu kategoriju, jer za Covid nije isto biti teški plućni bolesnik i imati giht, iz Ministarstva su pojasnili da kronične bolesti na Popisu zainteresiranih nisu diferencirane, međutim upozorili su da je liječnik obiteljske medicine najmjerodavniji za donošenje takve stručne procjene te iz tog razloga jedini može prioritetno naručiti svog pacijenta ako procijeni da za to postoji potreba.

Međutim obiteljski liječnici su, prema riječima šefice njihove strukovne udruge, preopterećeni. Ponovila je da nije nailazila na probleme u tom sustavu i da je problem više vremenski jer da se naruči jedna osoba, za to je potrebno oko pet do 10 minuta.

'Za deset ljudi dnevno - sat vremena'

'Morate nazvati pacijenta, pitati ga želi li se cijepiti na Velesajmu, pa on pita koje je cjepivo, pa zašto to, a ne ono drugo, pa koji je datum. Nakon što kaže da hoće kliknem na prijavu i onda se pojavi jedan termin i tu nema izbora, uzmi ili ostavi. Kažem pacijentu koji je termin i kad kaže da može, tek onda se rezervira i printa. Taj proces potraje, a ljudi ponekad imaju, shvatljivo, mnogo pitanja. Da bi naručio 10 ljudi dnevno, trebaš određeno vrijeme, sat vremena, a za to vrijeme telefon ti je blokiran za sve druge. Ima tu mnogo organizacijskih problema za koje nemaju baš razumijevanja oni koji to ne rade', objasnila je Ban Toskić.

Otkrila je i da ne vidi u Cezihu to da se pacijent prijavio preko sustava CijepiSe.

'Ta dva sustava nisu spojena', kazala je.

'Vjerojatno postoje ljudi koji su se prijavili na platformu, a nitko ih ne zove pa onda zovu i nas u nadi da će ranije dobiti termin. Raste razina tjeskobe, to je evidentno', kazala je.

Na kraju je poručila svima koji mogu da se sami prijave na platformu koja bi barem prema kriteriju dobi trebala razvrstavati prioritete.