Vrijeme Svjetskog prvenstva u nogometu razdoblje je u kojem milijuni ljudi širom svijeta, osobito muški dio populacije, nemilice troše – oni koji imaju, bilo svoje, bilo državno, na avionske karte za Brazil i utakmice, oni koji imaju nešto manje na nove televizore, što veće, to bolje, po mogućnosti s visokom rezolucijom i 3D-om, a većina koja nema barem na pivo, dres, boje za lice, brzu hranu i grickalice po gradskim kafićima
Kako je to nedavno objasnio novinar i filmaš Igor Mirković, voljeti igru znači voljeti život, a ljubav je malokad razumna pa će na dugo i naporno putovanje do dalekog kontinenta radi gledanja prilično izglednog poraza naše reprezentacije on, ali i mnogi drugi, u pet dana spremno spiskati čak nekoliko mjesečnih plaća.
No među nebrojenim troškovima i, naravno, prihodima, ovisno s koje strane se gleda, koji se ovih dana zbrajaju često se zaboravlja na jednu ne tako očitu, ali ipak ne i zanemarivu stavku – gorivo. O ovoj smo temi već pisali, međutim nije naodmet ponovno podsjetiti na nju.
Naime britanski su stručnjaci još 2011. pomoću zračnog tunela, u kakvima se obično testiraju avioni ili dizajn automobila, izračunali koliko se povećava potrošnja goriva kada se vozila okite različitim zastavama i zastavicama. Rezultati njihova istraživanja pokazali su da će svaka standardna manja zastava, kakvih ovih dana po hrvatskim ulicama viđamo na tisuće, povećati trošak za oko tri posto. Ako ih na automobil postavite četiri – na sva četiri prozora ili ugla, potrošnja će skočiti za 12 posto.
U ovom izračunu ključna su tri čimbenika o kojima ovisi otpor zraka – veličina zastave, materijal od kojeg je napravljena i brzina kojom se vozilo kreće. Što je zastava veća, otpor će biti veći. One velike, 'prave' zastave potrošnju mogu povećati i za 20 posto! Ako su napravljene od gušćeg i težeg materijala, otpor će se dodatno povećati. Naravno, dok automobil stoji na semaforu ili se kreće vrlo polagano, otpora nema, međutim na međugradskim cestama i autocestama on može postati vrlo velik. Automobilska udruženja upozoravaju da se zastavice tijekom vožnje na autocestama skinu, ako ne zbog troška onda iz sigurnosnih razloga. Naime pri velikim brzinama one se mogu otrgnuti i zalijepiti na šoferšajbu automobila koji vozi iza vas.
Kako bi problem bio jasniji, zastavice možemo usporediti s klimatizacijskim uređajima u automobilima koji povećavaju potrošnju benzina za pet do 30 posto, ovisno o geografskom položaju. Drugim riječima četiri male zastavice ili jedna velika stajat će vas u prosjeku više od ugodne temperature u autu na užarenom asfaltu.
Na kraju ovaj izraz domoljublja i sportske strasti pomnožite s milijunima automobila i dobit ćete stotine milijuna litara benzina i tone ispušnih plinova!