Pomoć vozaču

Hyundai pojasnio evoluciju tempomata: Znate li tko je i kada izmislio ovu funkciju?

20.08.2024 u 15:56

Bionic
Reading

Kako tehnologija napreduje, budućnost tempomata razvija se besprijekornom integracijom sa sve sofisticiranijim sustavima pomoći vozaču, utirući put glatkom prijelazu na potpuno autonomna vozila

Kako automatizirane značajke postaju sve standardnije u današnjim automobilima, tempomat (eng. cruise control) se možda neće činiti kao najnoviji napredak. Međutim, njegovo uvođenje označilo je ključni trenutak u evoluciji prema autonomnoj vožnji. Tempomat je osmišljen kako bi povećao sigurnost i udobnost putnika, a istovremeno povećao učinkovitost goriva i ekonomičnost. Posebno se pokazao korisnim na duljim putovanjima autocestom ili manje zakrčenim cestama jer smanjuje umor vozača i pomaže u održavanju konstantne brzine unutar zakonskih ograničenja.

Što je tempomat?

Tempomat je sustav u automobilu koji vozaču omogućuje postavljanje konstantne brzine. Za aktiviranje tempomata vozač obično koristi tipku ili ručicu – često se nalazi na kolu upravljača. Nakon postavljanja, sustav preuzima kontrolu gasa, održavajući odabranu brzinu. Ova značajka pomaže smanjiti umor vozača dopuštajući vozaču da opusti nogu s papučice gasa. Svjetlo indikatora obično pokazuje da je tempomat aktiviran. Deaktivacija sustava je jednostavna – ili pritiskom na papučicu kočnice ili ponovnim pritiskom tipke za aktiviranje. Time se vozaču vraća puna kontrola nad brzinom.

Kada je izumljen tempomat?

Dok kontrola brzine datira iz ranih godina 20. stoljeća, moderni tempomat uveo je američki inženjer i investitor Ralph Teetor 1948. godine. Njegovo putovanje prema stvaranju tempomata počelo je tijekom Drugog svjetskog rata kada su nametnuta nacionalna ograničenja brzine kako bi se uštedjelo gorivo. Ideja mu je pala na pamet dok se vozio u automobilu koji je vozio njegov odvjetnik, koji je imao naviku mijenjati brzinu dok razgovara.

Crpeći iz svoje stručnosti u automatskom mjenjaču, Teetor je osmislio rješenje za ovo čudno ponašanje u vožnji. Njegov izum koristio je rotacije pogonske osovine vozila za izračunavanje brzine kretanja i koristio je dvosmjerni električni motor s vijčanim pogonom za podešavanje položaja leptira za gas u skladu s tim. Njegov izum ne samo da je povećao udobnost vožnje, već je i poboljšao učinkovitost goriva i sigurnost.

Godine 1950. Teetor je dobio patent za 'uređaj za kontrolu brzine koji se odupire radu papučice gasa', postavljajući temelje za sustave za kontrolu brzine koje danas koristimo. Do 1970-ih, tempomat je postao glavni proizvod u vozilima raznih proizvođača.

Moderni tempomat

Do ranih 1990-ih, napredak u automobilskoj tehnologiji, posebno u LiDAR-u, radaru, sonaru i kamerama, značajno je poboljšao sigurnost vozila i navigacijske mogućnosti. Ove tehnologije čine okosnicu modernih vozila, posebno s dolaskom sustava za autonomnu vožnju.

Sinergija između tehnologija LiDAR, radar i kamera osigurava sveobuhvatno praćenje okoliša, ključno za sigurnost i učinkovit rad budućih autonomnih sustava. Tehnologija LiDAR koristi lasersko svjetlo za izradu 3D karata okoliša visoke rezolucije – što je bitno za funkcije poput otkrivanja prepreka, prepoznavanja prometnih znakova i izbjegavanja sudara. To je nadopunjeno modernim radarskim sustavima s proširenim dometom i poboljšanom rezolucijom. Kamere u automobilima daju bitne vizualne podatke koji podržavaju brojne funkcije, kao što su održavanje voznog traka, prepoznavanje prometnih znakova i nadzor vozača.

Hyundaijev pametni tempomat i dalje

Hyundaijev Smart Cruise Control (SCC) paket predstavlja korak naprijed u automobilskoj tehnologiji. U svojoj srži, SCC ima za cilj smanjiti stres kod vozača uz povećanje sigurnosti inteligentnim upravljanjem brzinom i udaljenošću od drugih vozila na cesti.

Temelj SCC-a leži u njegovoj sposobnosti održavanja konstantne brzine i sigurne udaljenosti od vozila ispred. Koristeći prednje radarske senzore, SCC kontinuirano prati situaciju ispred i automatski prilagođava brzinu kako bi odgovarala brzini sporijih vozila ispred, održavajući pritom sigurnu udaljenost.

Štoviše, Hyundai Intelligent Speed ​​Limit Assist (ISLA) glatko se integrira sa SCC-om, obavještavajući vozače o ograničenjima brzine i čak automatski prilagođavajući postavke tempomata u skladu s promjenjivim ograničenjima brzine. Korištenjem navigacijskih podataka i tehnologije kamere, ISLA osigurava da vozači ostanu svjesni i poštuju propise o brzini, dodatno povećavajući sigurnost na cesti.

Kako bi pružio najsigurnije i najudobnije iskustvo vožnje, Hyundai naglašava kako kontinuirano sluša svoje kupce i u skladu s tim ažurira svoje sigurnosne značajke. Na primjer, korejska tvrtka je poboljšala ISLA. Vozači sada imaju izvrsnu kontrolu nad ovom značajkom, jer mogu podesiti razinu zvuka upozorenja samo pritiskom na gumb bez ugrožavanja sigurnosti.

Uvođenjem SCC-a sa Stop & Go, Hyundai je napravio korak dalje u sustavu, rješavajući izazove zagušenog prometa. Ne samo da SCC prilagođava brzinu prema protoku prometa, već može i potpuno zaustaviti vozilo ako je potrebno. Kada se promet zaustavi, sustav aktivira kočnice dok se automobil ne zaustavi, a zatim glatko ubrzava natrag na unaprijed postavljenu brzinu kada se cesta oslobodi. Ako se vozilo zaustavi dulje od tri sekunde, vozač mora ponovno aktivirati sustav kontrolama na upravljaču ili kratkim pritiskom na papučicu gasa.

Ali sigurnost nije samo reakcija na okolinu; također se radi o predviđanju potencijalnih rizika. Tu na scenu stupa SCC2 s funkcijom Emergency Stop. Prepoznavanjem nepažnje ili nedostatka reakcije vozača putem kamere u kabini (ICC) ili Hands-On Detection (HOD), SCC2 preuzima kontrolu, centrira vozilo u njegovu traku i zaustavlja ga ako je potrebno, upozoravajući vozača i upozoravajući one izvan vozila. Ova će funkcija uskoro biti dostupna.

Revolucionarni SCC-strojno učenje (SCC-ML) uči i prilagođava se vozačevom stilu vožnje - između ostalog, udaljenosti između vozila, ubrzanju i vremenu reakcije, dinamički prilagođavajući svoje ponašanje kako bi odgovaralo njihovim željama. Koristeći algoritme strojnog učenja, SCC-ML osigurava personaliziranije iskustvo vožnje.

SCC-Curve temeljena na navigaciji (NSCC-C) podiže predviđanje na novu razinu. Analizirajući podatke o navigaciji, NSCC-C predviđa nadolazeće zavoje na cesti, proaktivno prilagođavajući brzinu krstarenja kako bi se osigurao gladak i siguran prijelaz. Ovo ne samo da povećava udobnost, već i poboljšava učinkovitost optimiziranjem brzine kroz zavoje.

Kako tehnologija napreduje, budućnost tempomata razvija se besprijekornom integracijom sa sve sofisticiranijim sustavima pomoći vozaču, utirući put glatkom prijelazu na potpuno autonomna vozila. Ovaj pomak obećava ne samo povećanu sigurnost i učinkovitost, već i značajno smanjenje ovisnosti o ljudskim vozačima, mijenjajući krajolik mobilnosti.