HRVATSKA PREMIJERA

Isprobali smo INEOS Grenadier: Je li ovo najsposobniji 4x4 terenac današnjice?

01.04.2025 u 17:11

Bionic
Reading

Tri su izvedbe Grenadiera: Station Wagon, s pet sjedala i naglaskom na udobnost i svestranost, Utility Wagon, s konfiguracijama od dva ili pet sjedala i većom nosivošću, te Quartermaster, pick-up verzija s dvostrukom kabinom i većim međuosovinskim razmakom, za prijenos većeg tereta

O Ineos Grenadieru smo prvi puta pisali u Autozoni prije skoro pet godina. Tada je projekt proizvodnje posebnog terenskog 4x4 vozila bio u završnoj fazi, a sada je Grenadier konačno stigao i na hrvatsko tržište u svojoj serijskoj izvedbi. Ako vam na prvu Ineos Grenadier izgleda kao zadnja serija Land Rover Defendera 110 iz 2012. ((model prije potpuno novog Defendera (oznaka L663) iz 2020.)) niste u krivu, jer to doista i jest tako. Ali, to je samo na prvu, jer Grenadier je terenac na 'steroidima' u odnosu na legendarnu 110-tku. Kad vam pojasnimo cijelu genezu postanka Grenadiera biti će vam sve kristalno jasno i nadasve – logično.

Bilo kako bilo, domaća premijera vozila je održana u pravom off-road ambijentu Lovačke kuće Blatuško Brdo, gdje su pozvani domaći autonovinari imali priliku doživjeti Grenadiera u njegovom prirodnom okruženju, izvan utabanih staza. Prezentaciju samog modela je vodio Matija Pintarić, član uprave Grand Auto d.o.o.,

dok se za praktični dio brinuo Sven Sperling, profesionalni testni off-road vozač specijaliziran za INEOS Grenadier i Mercedes-Benz G-klasu.

Ovo izuzetno zanimljivo 4x4 vozilo osmišljeno je i razvijeno kao funkcionalno, beskompromisno terensko vozilo koje dolazi u prodaju putem Grand Auta, ekskluzivnog uvoznika i distributera INEOS Automotive vozila u Hrvatskoj. Prvi prodajno-servisni centar otvara se uskoro u Zagrebu, u Jankomiru.

Recimo i to kako na hrvatsko tržište dolaze tri izvedbe modela Grenadier. Station Wagon, s pet sjedala i naglaskom na udobnost i svestranost, Utility Wagon, s konfiguracijama od dva ili pet sjedala i povećanom nosivošću, te Quartermaster, pick-up verzija s dvostrukom kabinom i dodatnim međuosovinskim razmakom, stvoren za prijenos većeg tereta.

INEOS Grenadier Izvor: Promo fotografije / Autor: ineos

Priča o Grenadieru

Godine 2017. predsjednik INEOS-a, Sir Jim Ratcliffe, zaljubljenik u automobile i iskusni avanturist, uočio je prazninu na tržištu za robusan, utilitaran i pouzdan terenski 4x4, prilagođen suvremenim standardima.

Ideja o proizvodnji vozila od nule razvila se kada su Sir Jim i njegovi prijatelji razgovarali o tome u svom omiljenom pubu, The Grenadier u Belgraviji, London, što je bila i inspiracija za naziv vozila. Tako je osnovan INEOS Automotive Limited, a okupio se tim vrhunskih automobilskih stručnjaka s ciljem da ovu viziju pretvore u stvarnost, donoseći svjež pristup razvoju i proizvodnji 4x4 vozila.

Od tada, Grenadier je zaživio, spajajući čvrsti britanski duh i dizajn s njemačkom inženjerskom preciznošću. Tim je ostao nepokolebljiv u svojoj posvećenosti originalnoj viziji Sir Jima. Linija vozila Grenadier nudi vrhunsku terensku sposobnost, izdržljivost i pouzdanost svima koji se oslanjaju na svoje vozilo – bilo za posao, avanturu ili slobodno vrijeme – gdje god se nalazili u svijetu.

Inače, tvrtka INEOS je druga najveća kemijska kompanija na svijetu. Zapošljava gotovo 26.000 ljudi u 36 poslovnih jedinica s mrežom koja obuhvaća 194 lokacije u 29 zemalja. Od boja do plastike, tekstila do tehnologije, lijekova do mobilnih telefona - materijali su koje proizvodi INEOS poboljšavaju gotovo svaki aspekt modernog života.

INEOS Sport ulaže i velika financijska sredstva okupljajući neke od najboljih talenata u globalnom sportu, uključujući Formulu 1, biciklizam, jedrenje, nogomet, ragbi i trčanje. Zajedničkim radom, timovi otključavaju nove razine performansi kako bi ostvarili svoje ambicije na cesti, terenu, stazi i vodi, pomažući iznimnim sportašima da postignu nevjerojatne rezultate.

Kakvo je zapravo vozilo Grenadier?

Grenadier je doista sposobno 4x4 vozilo, uvjerili smo se u to na domaćoj premijeri, no naravno nije za svakoga. Svi modeli ovog terenca su namijenjeni određenoj svrsi, s ozbiljnom off-road sposobnošću, koja prioritizira funkcionalnost nad izgledom. Dizajnirani, inženjerski razvijeni i izgrađeni prema svjetskim standardima, sadrže nagrađivane BMW motore, šasiju s okvirom, stalni pogon na sva četiri kotača, čvrste osovine s nosačima i do tri diferencijala. Inženjerski dizajnirani da prevladaju sve uvjete, pružaju najbolje u svojoj klasi off-road - sposobnost, izdržljivost i pouzdanost onima koji ovise o vozilu za rad, avanturu ili slobodno vrijeme, gdje god se nalazili.

Nastao je kombinacijom tradicionalno čvrstog britanskog duha i dizajna s njemačkom inženjerskom preciznošću. Naime, INEOS je preuzeo tvornicu Hambach, u sjevernoistočnoj Francuskoj, od Mercedes-Benza u siječnju 2021., uloživši više od 50 milijuna eura, uz prethodnih 470 milijuna eura investiranih u pogon 2019. godine. Do 2022. godine, INEOS Automotive je u Hambachu proizveo više od 43.500 gradskih mikroautomobila marke smart i preko 59.000 prednjih modula za Mercedes-Benz EQA.

U Hambachu su proizvedene stotine prototipova Grenadiera koji su korišteni za završne testove, uključujući sudarne testove za certifikaciju, kao i provjeru proizvodnog procesa i kvalitete izrade. Zaposlenici tvornice prošli su 20.000 sati obuke kako bi bili spremni za početak serijske proizvodnje u listopadu 2022. godine.

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Grenadier je prije svega terensko vozilo s naglaskom na praktičnost. Njegova forma slijedi funkciju, a sposobnost mu je glavni prioritet. Dizajniran je tako da bude 'lako čitljiv', s jasnom i nedvosmislenom svrhom. Kreiran od nule, bez kompromisa ispunjava potrebe vlasnika, bez nepotrebnih ukrasa. Zapravo, ovo je pametno dorađena verzija 'starog' Defendera 110, odnosno Quartermaster pick-up verzija po uzoru na 'stari' Defender 130.

Dizajn se temelji na jasnoći, jednostavnosti i praktičnosti. Rezultat je bezvremenska i odmah prepoznatljiva forma, oblikovana svrhom vozila, gdje funkcionalnost diktira stil. To je dizajn koji priziva kultne terence prošlosti: kutijast oblik maksimalno iskorištava prostor, kotači postavljeni u same kutove šasije kako bi se smanjili prevjesi karoserije te poboljšali prilazni i odlazni kutovi za vrhunske terenske sposobnosti. Linije su jednostavne i čiste, prekidane samo praktičnim značajkama, bez suvišnih estetskih dodataka.

Modeli Utility i Station Wagon imaju stražnja vrata podijeljena u omjeru 30:70, što omogućuje jednostavno utovarivanje. Otvaranjem lijevih manjih vrata omogućuje se brz pristup sitnijim predmetima, dok se otvaranjem i onih većih omogućuje nesmetan utovar većeg tereta.

Prag duž karoserije nije samo estetski detalj – dolazi s ugrađenim zaštitnim trakama kao standard, a opcionalno se može dodati i Utility Belt za pričvršćivanje raznih dodataka iz aftermarket ponude. Krovne šine i letve omogućuju sigurno pričvršćivanje tereta bez potrebe za dodatnim krovnim nosačem. Također, opcionalna zaključavajuća kutija unutar rezervnog kotača na modelima Station Wagon i Utility Wagon idealna je za odlaganje prljavih stvari ili neugodnog tereta. Ukratko, svaki element Grenadierova dizajna proizašao je iz njegove funkcionalne svrhe.

Što se njegove strukture tiče, Grenadier je model vozila čija je karoserija nasađena na klasičnu šasiju. Jednostavna, snažna i stabilna, potpuno zatvorena šasija je dizajnirana da izdrži svakodnevna opterećenja u svim uvjetima. Čelični profili debljine do 3,5 mm osiguravaju vrhunsku čvrstoću i otpornost na uvijanje. Kao okosnica vozila koja podupire sve ostale komponente, robusna šasija Grenadiera konstruirana je tako da omogućuje jednostavno održavanje i laku zamjenu ili dodavanje dijelova, uključujući dodatke poput bočnih stepenica (Side Runners) ili zaštitnih kliznih ploča (Rock Sliders). To se i osjeti u terenskoj vožnji, jer je cijelo vozilo prilično čvrsto, a torziona uvijanja su gotovo minimalna.

Što se tiče zaštite od korozije INEOS ističe kako je ona osigurana kroz potpuno E-Coat tretiranje (katodna uranjajuća elektrokemijska zaštita), primjenu voska u unutarnjim šupljinama te vanjski sloj praškastog premaza. INEOS Automotive potvrđuje povjerenje u izdržljivost Grenadiera pružajući 12 godišnje jamstvo protiv perforacije, što je vodeće u klasi.

Teške krute osovine ključne su za savladavanje ekstremnih terenskih uvjeta i nošenje velikih tereta. Snaga se prenosi s kardana Grenadiera na kotače putem diferencijala s omjerom 4:1, osiguravajući maksimalnu trakciju na svim podlogama. Razvijene u suradnji s tvrtkom Carraro, specijalistom s više od 50 godina iskustva u proizvodnji teških traktorskih osovina za vodeće brendove poput John Deere i CLAAS, ove osovine su snažne, jednostavne i dugovječne.

Grenadier je dizajniran za najekstremnije uvjete i neizbježne udarce. Standardna zaštita podvozja uključuje prednje i stražnje klizne ploče te zaštitu za spremnik goriva od 90 litara. Ova zaštita ključna je za nesmetan rad vozila u terenskim uvjetima, čuvajući vitalne komponente od oštećenja. Visokokvalitetni praškasti premaz dodatno štiti podvozje od kamenčića i ogrebotina pri off-road vožnji. Osim toga, zaštitni elementi podvozja prvo su obrađeni E-Coat tretmanom prije nanošenja praškastog premaza, čime se osigurava dodatni sloj otpornosti.

Što se vanjskih dimenzija Grenadiera tiče, one su sljedeće: duljina (uključujući rezervnu gumu) 4895 mm, širina 1930 mm (s ogledalima 2146 mm), visina 2050 mm, međuosovinski razmak 2922 mm. Visina od podloge je 264 mm, dubina gaza vodene prepreke je 800 mm. Pick-up model Quartermaster ima sljedeće dimenzije: duljina 5440 mm, širina 1943 mm (s ogledalima 2146 mm), visina 2019 mm, međuosovinski razmak 3227 mm. Visina od podloge je 264 mm, dubina gaza vodene prepreke je 800 mm.

Kad je riječ o težini vozila, ona ovisi o modelu i tipu motora koji je ugrađen, no kreće se u intervalu od 2629 kg do 2816 kg. Maksimalna težina kočene prikolice je za sve verzije 3500 kg, a nekočene 750 kg.

Grenadier je standardno opremljen tradicionalnim, izdržljivim čeličnim kotačima promjera 17 i 18 cola te aluminijskih kotača od 17 i 18 cola. Svi kotači koriste šesterostruki uzorak s promjerom kruga za vijak (PCD) od 130 mm i dostupni su s gumama Bridgestone i BFGoodrich. Gume Bridgestone su specifično razvijene za Grenadier, što ukazuje na povjerenje koje ovaj proizvođač guma ima u dugovječnost vozila. Vlasnici mogu odabrati i zaključavanje kotača kako bi osigurali kotače na vozilu. Što se dimenzije guma tiče, na raspolaganju su 265/70R17 ili 255/70R18.

Grenadier dolazi u 6 jednostavnih boja karoserije i 4 metalik boje. Tu su još i dvije dvobojne kombinacije s crnim krovom. Zanimljiva opcija su i tri boje plastificirane šasije: crna, siva i crvena.

Unutašnjost

Kabina Grenadiera, bez obzira na verziju je funkcionalna i udobna. Gdje god je to moguće, Grenadier ostaje analognog i mehaničkog karaktera. Jasno označene i dobro raspoređene tipke te robusni prekidači omogućuju sigurno i jednostavno upravljanje čak i s rukavicama, dok centralno smještene kontrole osiguravaju lakoću korištenja i vozaču i suvozaču.

Sve važne informacije o vožnji nalaze se na jednome mjestu – na Grenadierovom centralnom kontrolnom sustavu. Na lako upravljivom 12,3-inčnom zaslonu osjetljivom na dodir prikazuju se brzina, prijenos, razina goriva, tlak u gumama, karte, mediji, imenik, trenutni smjer, koordinate, kut upravljanja, nagib vozila i još mnogo toga.

Ovim zaslonom, posebno razvijenim za INEOS Automotive, može se upravljati na više načina: putem tipki na multifunkcionalnom upravljaču (koji je podesiv po visini i dubini), rotacijskog kontrolora na središnjoj konzoli, tipki na glavnom upravljačkom sučelju te naravno, izravno putem zaslona osjetljivog na dodir.

Jedinstvena dizajnerska i ergonomska značajka Grenadiera je njegova gornja kontrolna ploča na stropu kabine. Inspirirana rasporedom tipki u kokpitu zrakoplova, ona sadrži sve terenske funkcije poput Off-Road i Wading modova, tipke za blokadu diferencijala (kada su uključene kao opcija), sustav pomoći pri spuštanju nizbrdo (Downhill Assist), kao i standardne i opcionalne tvornički ožičene pomoćne prekidače, koji se mogu koristiti za dodatne opcije i dodatke poput vitla ili svjetlosnih traka.

Mala zamjerka ide na sjedala, koja su u našem modelu Quartermaster u ozbiljnoj terenskoj off-road vožnji možda malo slabije formirana, pa je bočno uporište tijela nešto slabije. No to se odnosi samo na vožnju u ovako ekstremnom slučaju.

Provjereni dizelaš ili benzinac iz BMW-a

Grenadier je razvijen kako bi pružio sofisticiranu vožnju na cesti i iznimne sposobnosti izvan nje. Pouzdani i snažni motori u kombinaciji s robusnim prijenosom ključni su za postizanje ove svestrane funkcionalnosti.

Ovisno o tržišnoj dostupnosti, Grenadier pokreću dva BMW-ova 3,0-litrena redna šestocilindrična turbomotora. B57 dizelski (249 KS i 550 Nm) i B58 benzinski (286 KS i 450 Nm) motor dokazali su svoju pouzdanost i performanse u raznim vozilima, od sportskih automobila do SUV-ova. Oba pogonska sklopa usklađena su s emisijskim normama EU6d i EU4, čime zadovoljavaju ekološke standarde na svim tržištima. Maksimalna brzina je ograničena za sve verzije Grenadiera na 160 km/h, a ubrzanje od 0-100 km/h je 8,8 s za benzinske verzije ili 9,8 s za dizelske verzije motora.

Prosječna potrošnja goriva u kombiniranim uvjetima je za benzinske verzije 14,4-14.9 l/100 km/h (emisije CO2 325-336 g/km) ili za dizelske verzije 10,9-12,1 l/100 km/h (emisije CO2 286-317 g/km).

Bez obzira na odabrani motor, Grenadier je opremljen osmerobrzinskim automatskim mjenjačem od industrijskog lidera u prijenosima, ZF. Oba mjenjača, ZF8HP51 koji se koristi u benzinskim varijantama i ZF8HP76 koji se koristi u dizelskim modelima, imaju impresivnu povijest pouzdanosti i trajnosti otkako su predstavljeni na tržištu 2008. godine. Za primjenu u Grenadieru, Magna-Steyr je ponovno kalibrirao i fino podešavao mjenjače te dodao teške torzione pretvarače specifične za terensku vožnju.

ZF mjenjači omogućuju glatke promjene brzina u manje od 200 milisekundi – što je puno brže od najvještijeg ručnog mijenjanja brzina – osiguravajući neprekidan prijenos momenta na kotače i gotovo neprimjetne prijelaze kako bi se održao zamah. To osigurava da vozač uvijek bude u pravoj brzini u pravo vrijeme, što je ključno prilikom vožnje u zahtjevnim terenskim uvjetima.

Dizajnirani da uvijek odaberu pravu brzinu, mjenjači se besprijekorno prilagođavaju bilo kojem terenu na kojem Grenadier vozi. Unaprijeđeni teškim torzionim pretvaračem, koji je testiran kroz ekstremni program testiranja Grenadiera, optimizirani su za sve uvjete, pojednostavljuju vožnju izvan ceste i omogućuju iskustvo 'oči na stazi, ruke na volanu'. Za vozače koji žele preuzeti kontrolu, može se odabrati način ručnog prebacivanja.

Svaka varijanta Grenadiera može biti opremljena bilo benzinskim, bilo dizelskim motorom, pri čemu odabir pogona ne utječe na cijenu vozila (ovisno o tržištu).

Ova dva BMW-ova motora imaju aluminijski blok i glavu motora te donose sofisticiranost i uglađenost u performansama Grenadiera. Tijekom trogodišnjeg testnog programa, koji je obuhvatio 1,8 milijuna km u ekstremnim uvjetima, motori su temeljito revidirani i kalibrirani od strane inženjerskog tima INEOS Automotivea u suradnji s austrijskim specijalistima Magna-Steyr.

Cilj je bio postići maksimalni okretni moment pri niskim okretajima za optimalne terenske performanse, ali i snažno ubrzanje kroz cijeli raspon okretaja na asfaltu. To je postignuto opsežnim reprogramiranjem sustava za upravljanje motorom. Veći hladnjak s unaprijeđenim ventilatorom poboljšava performanse motora u pogledu temperature zraka, uz optimizirani protok rashladne tekućine kroz cijevi i hladnjak.

Ove pažljivo kalibrirane karakteristike pomažu vozaču da sigurno upravlja momentom i prianjanjem vozila bez preopterećenja motora, osiguravajući punu kontrolu i idealnu modulaciju gasa pri savladavanju zahtjevnog terena.

Pogonski sustav

Grenadier je konstruiran s naglaskom na terenske sposobnosti, ali bez kompromisa u voznim karakteristikama. Vozači mogu bez posebnih prilagodbi prelaziti s asfalta na blatne terene, zahvaljujući stalnom pogonu na sva četiri kotača koji dolazi kao standard.

Moment i snaga prenose se s mjenjača na prednju i stražnju osovinu putem dvobrzinskog razdjelnog prijenosa (transfer case), koji je dizajnirao INEOS, a proizveo Tremec, vodeći svjetski proizvođač prijenosnih sustava. Tu su i zglobovi s konstantnom brzinom te kardani tvrtke Dana Spicer, specijalizirane za pogonske sustave u automobilskoj industriji.

Izdržljiv, ručno upravljan dvobrzinski razdjelni prijenosnik dolazi standardno i uključuje središnji diferencijal s mogućnošću blokade u visokom i niskom stupnju prijenosa. Testiran u najtežim uvjetima, njegov omjer niskog prijenosa od 2,5:1 omogućuje veću preciznost, bolju kontrolu i povećan okretni moment. Vanjski sustav hlađenja ulja dodatno osigurava pouzdan rad i glatko funkcioniranje u svim uvjetima.

Osim središnjeg zaključavanja diferencijala u razdjelnom prijenosniku, dostupne su i dvije opcionalne elektronski aktivirane blokade diferencijala – prednja i stražnja – sa 100 posto mehaničkim zahvatom. One se mogu neovisno uključiti putem gornje kontrolne ploče, a pri većim brzinama automatski se deaktiviraju kako bi se zaštitio pogonski sustav. Prednje i stražnje blokade diferencijala proizvodi globalni inženjerski specijalist Eaton Industries, a dolaze standardno na modelima Trialmaster, dok su opcionalne na ostalim varijantama Grenadiera.

Grenadier u vožnji

Grenadier je jednako sposoban na cesti kao i izvan nje. Ključ ove svestranosti leži u njegovom dizajnu ovjesa, koji uključuje progresivne spiralne opruge, robusne anti-roll barove i sofisticirani sustav s pet veza. Ovaj sustav uključuje par longitudinalnih veza s obje strane osovine te Panhardovu šipku. Zajedno, ove komponente omogućuju dinamično upravljanje i udobnu vožnju, bez obzira na opterećenje ili tip ceste.

Progresivne spiralne opruge Grenadiera proizvodi specijalist za ovjese, Eibach, pružajući superiornu fleksibilnost s devet stupnjeva artikulacije prednje osovine i 12 stupnjeva na stražnjoj osovini. Omogućujući više od 585 mm hoda kako bi se održala trakcija i olakšalo vožnju po ekstremno neravnom terenu, ove opruge su niskog održavanja, lagane, izdržljive i stvaraju minimalno trenje.

Sustav kočenja Grenadiera – diskovi, pločice i čeljusti – dizajnirali su i razvili industrijski lideri Brembo. Inženjerski je osmišljen kako bi pružio performanse koje ulijevaju povjerenje, čak i kada je Grenadier potpuno opterećen s maksimalnom težinom vozila i prikolice od sedam tona. Brembo sustav uključuje prednje ventilirane diskove promjera 316 mm koje stežu čeljusti s dvostrukim klipovima, kao i stražnje čvrste diskove promjera 305 mm s čeljustima i jednim klipom.

Upravljanje

Grenadier ima kamionski sustav djelovanja upravljačkog sklopa, što je odlično u terenskoj vožnji jer je ublažavanje terenskih udaraca na kolo volana minimalno. Sustav upravljanja s recirkulirajućim kuglicama uključuje hidrauličnu asistenciju. Station i Utility Wagon modeli imaju 3,85 okreta između krajnjih položaja s krugom okretanja od 13,5 m od rubnika do rubnika, dok Quartermaster s duljim međuosovinskim razmakom ima krug okretanja od 14,5 m. Rezultat tisuća prijeđenih kilometara razvoja i podešavanja, sustav upravljanja pruža vozaču Grenadiera optimalnu ravnotežu preciznosti, povratnih informacija i prigušenja.

Za kraj, što se cijena na hrvatskom tržištu tiče, Grenadier dolazi u četiri verzije s dva tipa motora (cijena ista bez obzira na motor): verzija 2 Seat Utility Wagon N1 od 89.500 eura, Station Wagon od 129.500 eura, Trialmaster od 139.500 eura te Fieldmaster od 139.500 eura.

Pick-up model (cijena ista bez obzira na motor) kreće od ulazne verzije Quartermaster od 129.500 eura, Quartermaster Trialmaster od 139.500 eura te Quartermaster Fieldmaster od 139.500 eura. Sve su ovo preporučene maloprodajne cijene s uključenim PDV-om i PPMV-om.