Testovi emisija

Nastavlja se pravna bitka oko dopuštenih emisija dušikovih oksida

17.06.2019 u 16:09

Bionic
Reading

Ispunjavaju li vozila norme Euro 6 graničnu vrijednost za dušikove okside od 80 miligrama po kilometru?

Europska komisija i gradovi koji su posebno pogođeni zagađenjem zraka nastavljaju pravnu bitku oko toga koliko zapravo vozila mogu ispuštati dušikovih oksida. Riječ je o nizu spojeva dušika i kisika opće formule NOx (x = 0,5 do 2). Prije nekoliko mjeseci Europski sud je presudio u korist gradova Pariza, Bruxellesa i Madrida, a protiv promjene pravila EU o emisijama vozila. Ova tri grada su rekla da je nakon primjene tih EU pravila došlo do povećanog onečišćenja.

Europski sud naveo je kako je regulatorna izmjena Europske komisije iz 2016. kojom se povećavaju ograničenja emisija dušikovih oksida iz automobila i lakih dostavnih vozila prekoračila ovlasti izvršne vlasti EU-a i prekršila zakone o ljudskim pravima i drugim zakonima EU-a. U odluci Europskog suda stoji: 'Europska komisija nije imala ovlasti izmijeniti granice emisije Euro 6 za nova stvarna ispitivanja emisije iz vozila.'

Što je test emisija RDE?

Test stvarnih emisija u vožnji (Real Driving Emissions ili RDE) mjeri onečišćujuće tvari, kao što je NOx, što ih emitiraju automobili dok se voze cestom. Ovaj test se primjenjuje od 1. rujna 2017., u fazi 1, a druga faza slijedi od siječnja 2020. godine. RDE ne zamjenjuje laboratorijsko ispitivanje WLTP, već ga nadopunjuje. RDE osigurava to da vozila isporučuju niske emisije na cestama. Europa je prva u svijetu koja je uvela takva ispitivanja na cesti, što je velik skok u testiranju emisija automobila.

Za RDE gotovo sva dizelska vozila moraju biti opremljena sustavima selektivne katalitičke redukcije (SCR), a neki i lean-Nox sustavima (uređaj koji se koristi za smanjenje emisije dušikovih oksida, NO i NO2, iz motora s unutarnjim izgaranjem s mršavim sagorijevanjem pomoću adsorpcije). To podrazumijeva dodatne troškove za proizvođače automobila, a manji automobili možda neće biti u mogućnosti prilagoditi opremu SCR-a, dok će budući vlasnici moći odbiti dodatne troškove.

Ovako Mercedes-Benz mjeri vrijednosti ispušnih plinova (WLTP i RDE) Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz

U osnovi, riječ je o tome ispunjavaju li vozila Euro 6 Norme graničnu vrijednost za dušikove okside od 80 miligrama po kilometru. Nakon skandala s ispušnim plinova 2017., pored laboratorijskih testova i mjerenja u normalnoj vožnji, uvedeni su RDE testovi. Kod pretvorbe, prema Europskoj komisiji, primjenjuju se faktori konverzije, tako da izmjerena vrijednost može biti i iznad definirane granice od 80 miligrama po kilometru. I upravo taj dio je sporan, jer zbog tih faktora pretvaranja dopušta se količina više nego dvostruko veća - 168 miligrama po kilometru. A to onda doista i dovodi do toga da su gradovi više zagađeniji, od onoga što je bila prvotno postavljena gornja granica. EU komisija je takvu primjenu pravila opravdala nadoknadom zbog statističkih i tehničkih netočnosti očitavanja mjerenih vrijednosti.

Ove tri europske prijestolnice nametnule su svoja lokalna stroža ograničenja za suzbijanje onečišćenja zraka, kazao je Sud, a osobito se to odnosi na emisije NOx-a koje jako emitiraju stariji dizelski motori, odnosno vozila starije godine proizvodnje, a time i nižih normim o emisijama.

Razvojna vozila opremljena su PEMS prijenosnim sustavom mjerenja emisija. Mjerni sustav je na spojnici prikolice ili u prtljažniku.
  • Razvojna vozila opremljena su PEMS prijenosnim sustavom mjerenja emisija. Mjerni sustav je na spojnici prikolice ili u prtljažniku.
  • Razvojna vozila opremljena su PEMS prijenosnim sustavom mjerenja emisija. Mjerni sustav je na spojnici prikolice ili u prtljažniku.
  • WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) mjerenja
  • WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) mjerenja
  • PEMS prijenosni sustav mjerenja emisija
    +6
PEMS - prijenosni sustavi mjerenja emisija Izvor: Promo fotografije / Autor: Daimler AG

No, Europska komisija sada je ipak odlučila uložiti žalbu na negativno rješenje Europskog suda, jer smatra da je testiranje u realnim uvjetima zapravo prilično netočno i rezultati nisu precizni. Stoga sada predlaže odgovarajući zakonodavni postupak. Međutim, faktori pretvorbe trebali bi ostati isti 'kako bi se stvorili stabilni uvjeti za lokalne vlasti i automobilsku industriju', navodi Komisija.