Digitalne usluge igraju sve važniju ulogu u automobilima, kao iu drugim sferama. Škoda već dugo ulaže u ovo područje i svojim kupcima nudi niz usluga. Ove usluge će se sada razvijati pod markom Škoda X
Škoda je objavila kako je iz Škodine podružnice DigiLab nastao novi centar za inovacije i digitalne usluge: Škoda X. Osim što mijenja ime, mijenja i fokus, a prije svega način poslovanja.
'Transformacijom Škoda Auto DigiLaba u Škodu X, činimo značajan korak naprijed, prelazeći iz laboratorija u implementaciju u stvarnom svijetu. Kao nova marka, Škoda X će samostalno upravljati novorazvijenim digitalnim uslugama, dajući prioritet učenju iz povratnih informacija kupaca. Ovaj pristup će nam omogućiti da uistinu razumijemo i zadovoljimo njihove potrebe te im pružimo usluge koje žele,' objašnjava Martin Jahn, član uprave za prodaju i marketing češkog proizvođača automobila.
Promjena će imati brojne praktične i pozitivne učinke za kupce Škode. Dok će Škoda X nastaviti tražiti nove prilike u digitalnim uslugama kao što je to učinio DigiLab, više će se fokusirati na razvoj proizvoda, prodaju i izravnu komunikaciju s kupcima.
'Radili smo na ovoj transformaciji više od godinu dana. Od DigiLaba, čija je uloga uglavnom bila traženje i otkrivanje prilika, mijenjamo se u standardnu komercijalnu tvrtku koja će nuditi usluge korisnicima i preuzeti potpunu kontrolu nad njihovim razvojem, ali i njihovim svakodnevnim radom, uvođenjem , promocija i podrška,' kaže Jaroslav Pelant, generalni direktor Škode X. Tvrtka će tako postati glavno središte za digitalne usluge proizvođača automobila.
Zašto Škoda X?
X u nazivu nove divizije nije slučajan. Slovo se pojavljuje u mnogim engleskim izrazima koji imaju mnogo toga zajedničkog sa samom suštinom Škode X, kao što su riječi eXplore, eXpand, eXtra ili, na primjer, u izrazu eXciting eXperience. Naziv stoga sugerira da je Škoda X namijenjena stvaranju i razvoju novih usluga koje pružaju izvanredno korisničko iskustvo.
'Ali X je na neki način i simbol nepoznatog. Mnoge usluge koje osmišljavamo su, naravno, u početku tajne. U matematici je slovo X simbol za nepoznato', razmišlja David Beška, koji je zadužen za marketing Škode X.
Slovo X također ima višestruko značenje u samoj grafičkoj formi Škoda X loga. 'Strelica vidljiva u logotipu pokazuje da pomičemo naše usluge naprijed i gledamo u budućnost. Činjenica da je X u našem logotipu podijeljen na pojedinačne dijelove znači da spajamo pojedinačne dijelove ekosustava kako bismo stvorili funkcionalnu cjelinu za naše kupce,' dodaje Beška.
Pametne usluge
Većina postojećih digitalnih usluga češkog proizvođača automobila ostaje u portfelju Škode X, ali s objavom novog imena, tvrtka je također uvela značajne nove značajke. Prva je usluga Pay to Fuel, koja korisnicima omogućuje plaćanje točenja goriva na benzinskoj postaji putem infotainment sustava automobila.
'Jednostavan je za korištenje. Kupci koji imaju usluge povezivanja u svom automobilu i prijavljeni su u svoj Škoda ID jednostavno odabiru na kojoj se benzinskoj postaji nalaze i koju pumpu koriste. Zatim napune spremnik i plaćanje se vrši potpuno automatski,' objašnjava Pelant. Usluga Pay to Park već radi na sličan način. Usluga Pay to Fuel testira se u tri zemlje i do kraja godine trebala bi biti operativna u jedanaest država i na 16.000 benzinskih postaja.
'Još jedna novost je usluga pod nazivom Offers, što znači ponude za kupce i vozače Škoda automobila prilagođene doslovno njihovoj trenutnoj poziciji. Benzinske postaje mogu privući vozače popustima ili čak besplatnom kavom u zamjenu za korištenje njihovog posla. Ova digitalna usluga zahtijeva intenzivnu komercijalnu aktivnost s naše strane, a sa svakim pružateljem usluga razgovaramo o tome što mogu ponuditi našim korisnicima', kaže Pelant, opisujući novu uslugu koja radi u deset zemalja i trenutno isporučuje preko stotinu atraktivnih ponuda izravno na kupcima putem infotainment sustava njihovog automobila.
Funkcionalni ekosustav
Postojeće usluge ostaju na snazi, poput uspješne peer-to-peer usluge iznajmljivanja automobila HoppyGo, aplikacije za multimodalnu urbanu mobilnost iz Praga Citymove, usluge dostave paketa Car Access i spomenute Pay to Park. Ovim uslugama pridružit će se još jedna inovacija osmišljena kao podrška razvoju eMobilnosti. Uz rebranding, Škoda X je također predstavila skladište baterija, gdje se iskorištenim baterijama iz električnih automobila Škoda daje 'drugi život'. Ova skladišta mogu se instalirati na primjer u stambenim naseljima ili svugdje gdje nema objekata za punjenje automobila.
'Općenito govoreći, ovo će podržati brzo punjenje električnih vozila čak i tamo gdje nema dovoljnog kapaciteta mreže. Skladišta će nam također omogućiti sudjelovanje u trgovanju električnom energijom na spot tržištu. I na kraju, ali ne manje važno, daju baterijama još 10-15 godina korisnog vijeka trajanja. Tek nakon toga ćemo u potpunosti reciklirati baterije i iskoristiti dobivene materijale za izradu novih baterija,' kaže Pelant. Korištenje pogona za skladištenje baterija neće biti ograničeno na kupce češkog proizvođača automobila.
Cilj Škode X nije samo upravljati i razvijati digitalne usluge, već prije svega pokazati korisnicima da je imati usluge povezivanja u automobilu prikladno i ima smisla za njih. 'Trenutno su ponuđene usluge malo fragmentirane, a mi želimo pokazati da imamo cijeli ekosustav koji dobro funkcionira i olakšava život korisniku', kaže Pelant.
Dalje navodi praktičan primjer: dok večer prije planira rutu za sljedeći dan, gost usput ili na odredištu pronađe dobre ponude koje bi želio iskoristiti. Ujutro sjedne u auto i ruta se automatski upisuje u navigaciju. Zatim parkira na odredištu i, zahvaljujući Pay to Park, ne mora pratiti vrijeme parkiranja. Parkiranje se jednostavno plaća iz infotainment sustava u automobilu – i po potrebi se produljuje putem mobitela. Nakon što se korisnik odveze, parkiranje se automatski prekida. No dok je automobil tamo parkiran i ne koristi se, vozaču se može dostaviti paket, primjerice iz e-trgovine.
'Naravno, postoje različite slične usluge zasebno. Ali želimo stvoriti cijeli funkcionalni ekosustav koji će imati niz prednosti, makar samo zato što podatke koji su dostupni izravno iz automobila jednostavno ne mogu pružiti druge usluge,' dodaje Pelant.