za veću sigurnost

[FOTO] Škoda pokazala kako funcionira moderan laboratorij za testiranje sudara

16.11.2022 u 15:02

Bionic
Reading

Sve veći zahtjevi koji se postavljaju pred sigurnost automobila čine testiranje također većim izazovom. Škoda ima svoj vrhunski laboratorij za testiranje sudara, a ovo je pogled iznutra

Testiranje sudara prešlo je dug put u pedeset godina otkako je prvi put provedeno u Češkoj. I Škoda je odigrala veliku ulogu u tome. Crash testovi sada se provode u najsuvremenijem, modernom laboratoriju na ispitnom poligonu u Úhelnicama u blizini Mlade Boleslave.

Laboratorij ili filmski studio?

U hali dugoj gotovo 200 metara Škoda može provesti nevjerojatno širok raspon testova, od frontalnih sudara u čvrste prepreke, udaraca kada barijera ili stup udari u bočnu stranu automobila i raznih udaraca straga, do čeonih sudara između dva auta.

Automobile pokreće pogonski sustav Messring od 600 kW, koji može ubrzati dva vozila do 3,5 tone jedno prema drugome do brzine od 65 km/h ili ubrzati jedno vozilo do 120 km/h. U prvom slučaju dovoljna je staza od 80 metara, u drugom slučaju potrebna je cijela staza.

Iako velika snaga pogonskog sustava vjerojatno nije veliko iznenađenje, snaga sustava rasvjete vjerojatno jest. Zapravo, niz svjetala koja osvjetljavaju područje sudara iznad jame za snimanje ima izlaznu snagu od 250 kW i može generirati svjetlo do 120 kiloluxa na samom automobilu. Razlog tako intenzivnog osvjetljenja je očit: brze kamere doista trebaju sve snimiti u najvišoj mogućoj kvaliteti. Postoji do dvadeset kamera na različitim položajima u svakom testu (neke iz fotogrametrijskih razloga - te kamere prate točke na vozilu). Sustav rasvjete radi na punoj snazi ​​samo kada je vozilo u pokretu, neposredno prije stvarnog sudara.

'Danas se, naravno, sve to kontrolira automatski, ali kad sam počeo ovdje još smo imali konvencionalne kino kamere i početak testa i aktivaciju kamera morali smo koordinirati ručno. To je bio moj posao u to vrijeme,' kaže Rudolf Tesárek, koji je svjedočio velikom napretku u tehnologiji snimanja testova sudara kao zaposlenik i kasnije koordinator Škodinog laboratorija za sudare. Sam test je uvijek jako glasan. 'Naravno, eksplozije zračnih jastuka su najzaglušniji zvukovi', objašnjava Tesárek.

  • +3
Škoda pokazala kako funcionira moderan laboratorij za testiranje sudara Izvor: Promo fotografije / Autor: PETR HOMOLKA

Rast korak po korak

Škoda posjeduje svoj laboratorij za testiranje sudara od 2011. godine, a češki proizvođač automobila uložio je velika sredstva u daljnju opremu i razvoj. Kako su automobili rasli u veličini, tako su rasli i zahtjevi testiranja sudara: na primjer, zahtjev da se može testirati sudaranje dvaju pokretnih objekata jedan u drugi. U 2018. i 2019. godini bilo je planirano proširenje laboratorija, no većina poslova u izvornom dijelu laboratorija je tijekom rada nastavljena. Prvo probno testiranje održano je u novom dijelu dvorane 1. veljače 2019. godine, a nakon njega u ožujku je uslijedio test 'uživo'.

'U originalnoj hali uklonili smo pogonski sustav, koji je nabavio Prometni fakultet Češkog tehničkog sveučilišta za simboličnu cijenu, dok je originalna hidraulička kočnica sada trajno zabetonirana', kaže Rudolf Tesárek, opisujući sudbinu neki od originalnih laboratorijskih tehničkih dodataka. Izgrađen je i novi laboratorij za pripremu lutki i drugi sadržaji, a konačni zadatak bio je objedinjavanje površine oba dijela sada zajedničke hale. Ugradnja mobilne barijere pomogla je ubrzati pripremu ispitivanja i proširiti korištenje laboratorija. Godine 2020. Škoda Crash Laboratory dobio je prestižnu nagradu 'Crash Test Laboratory of the Year' od strane Automotive Testing Technology International.

Uništena gomila dokaza

Inače, karambolirani automobili se pohranjuju, a rashoduju tek mnogo kasnije, bilo kada izgube na važnosti jer je model ušao u novu razvojnu fazu, pa je napravljena nova verzija prototipa, ili nakon predviđenog vremena za koje auto mora biti konzerviran za potrebe homologacije (taj rok je duži). Jednostavno rečeno, automobilska tvrtka može izbaciti automobile sa svojih 'radnih' crash testova prema vlastitom nahođenju, ali automobile s homologacijskih testova treba pohraniti kako bi se rezultati mogli potvrditi. Naravno, pohranjuju se i svi podaci prikupljeni tijekom testova - bilo da se radi o snimci kamere ili podacima prikupljenim s desetaka senzora kojima su opremljeni automobil i lutke za testiranje sudara.

Vrste crash testova

Škoda provodi brojne testove sudara u svom laboratoriju sudara, većinu njih tijekom razvoja automobila kako bi provjerila funkcionalnost njegovog dizajna. Međutim, također provodi testove u svrhu homologacije i za provjeru testova sudara prema parametrima Euro NCAP. Evo nekoliko primjera testova koje provode u laboratoriju.

  • 'Homologacijski' frontalni udar 40 posto širine automobila u deformabilnu prepreku pri 56 km/h (ECE Pravilnik 94)
  • Frontalni udar od 40 posto širine automobila u deformabilnu prepreku pri 64 km/h, Euro NCAP
  • Frontalni udar 100 posto širine automobila u krutu prepreku pri 50 km/h s parom ženskih lutki
  • Testovi pri nižim brzinama za provjeru ispravnog praga aktiviranja zračnog jastuka (testovi 'moraju se aktivirati' i 'bez aktivacije')
  • Bočni udar pri brzini od 32 km/h u stup
  • Udar deformabilnom barijerom (kolica, 1400 kg) u bočnu stranu automobila pri 60 km/h
  • Stražnji udarac kolicima u automobil koji stoji pri 30, 50 ili 80 km/h, 70 posto pomaka