test automobila

Vozili smo ažuriranu Toyotu bZ4X za 2024.: Dodatno unaprijeđeni potpuno električni SUV sada još i bolji

09.05.2024 u 02:25

Bionic
Reading

Ove promjene smanjuju 10-80 posto DC vremena brzog punjenja, posebno na niskim temperaturama i ispod točke smrzavanja. Tu su itekako dobrodošle i druge promjene, poput značajke koja pomaže u sprječavanju sudara straga ili novi digitalni ključ

Toyota bZ4X je model potpuno električnog vozila koji je japanski proizvođač svijetu predstavio u listopadu 2021., a mi smo ga vozili na svom testu u kolovozu prošle godine. Oznaka prethodno testiranog modela je bila Toyota bZ4X EV 71.4 kWh AWD 5D EV/T Style, a sada smo vozili Toyotu bZ4X EV 71.4 kWh AWD 5D Executive Tech. Dakle obje verzije su s AWD pogonom na sve kotače, s po jednim električnim motorom na svakoj osovini, a svaki od njih je snage 80 kW (109 KS) što daje ukupnu snagu sustava od 160 kW (218 KS), kao i s baterijom identičnog kapaciteta od 71,4 kWh.

U međuvremenu je japanski proizvođač ažurirao ovaj crossover/SUV, svoje prvo BEV vozilo iz Toyotine linije 'bZ', nizom poboljšanja, fokusirajući se na dodatnu pogodnost, praktičnost i udobnost.

Toyota bZ4X EV 71.4 kWh AWD 5D Executive Tech Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Japanski proizvođač očekuje da će ove promjene, između ostalog, smanjiti 10-80 posto DC vremena brzog punjenja, posebno na niskim temperaturama i ispod točke smrzavanja. Kako niti ove godine u Hrvatskoj i nismo imali neku pravu zimu s temepraturama izrazito ispod ništice, neke od prednosti ovog ažuriranja vjerojatno i nije bilo moguće iskoristiti u potpunosti.

Ipak, tu su itekako dobrodošle neke druge prednosti, poput značajke koja pomaže u sprječavanju sudara straga ili novi digitalni ključ.

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Podsjetimo se nekih od osnovni stvari koje karakteriziraju ovaj BEV model. Toyota je za svoj bZ4X osmislila elegantni i robusni vanjski dizajn, jednako prikladan za moderni gradski život i život na selu, kombiniranjem naprednog izgleda BEV vozila i izvornih kvaliteta SUV vozila.

Izgled prednjeg kraja je pametan i nema nepotrebnih ukrasa. Za njega je karakterističan novi izgled 'čekića' ili 'mlata', kao i karakteristična tanka LED prednja svjetla, dok su prednji kutovi posebno naglašeni kako bi se postigao savršen sklad i dodatno istaknuo upečatljiv izgled automobila. Spomenimo kako naš testni model ima vrlo pametno dizajnirana serijska 3-LED AHS prednja svjetla s automatskom kontrolom visine snopa. Čim se pojavi svjetlo vozila koje dolazi ispred ili ispred detektirano vozilo, pojedinačne LED diode se uključuju ili isključuju kako bi se prilagodila raspodjela dugih svjetala tako da svjetlo ne svijetli izravno u detektirano vozilo.

Gledano bočno, silueta automobila je elegantna s malenom ukupnom visinom, prednji stupovi su tanki, a niska linija osovina odražava nisko gravitacijsko središte koje postignuto zahvaljujući novoj platformi i nisko postavljenoj, integriranoj bateriji. Prednji i stražnji blatobrani na našem testnom modelu su obučeni u prilično naglašenu, robusnu zaštitnu plastiku u crnoj boji, čime se naglašavaju terenske aspiracije bZ4X.

Veliki kotači (promjera 18 ili 20 cola) gurnuti su u kutove karoserije, a debele ploče karoserije ispod vrata dodatno naglašavaju autentični SUV izgled vozila. Straga su u glavnom fokusu dizajna naglašeni kutovi, s upečatljivim stražnjim svjetlima koja su razvučena po čitavoj širini vozila.

Ukupno uzevši, pisali smo o tome i ranije, sva tri sestrinska modela bZ4X, Solterra i RZ 450e se ne razlikuju previše u vanjskom dizajnu, osim u nekim detaljima. Pri tome su bZ4X i Solterra gotovo identični, dok se RZ 450e više razlikuje od modela Toyote i Subarua, što i dolikuje brendu Lexus, kao luksuznoj premium marci.

U usporedbi s modelom Toyota RAV4, bZ4X ima ukupnu visinu za 85 mm manju, kraće prevjese i 160 mm dulji međuosovinski razmak. Visina linije poklopca motora također je smanjena za 50 mm. Ukupan dojam okretnosti, koja je vodeća u klasi, postignut je radijusom zakretanja od 5,6 m.

Vanjske dimenzije Toyote bZ4x su sljedeće: duljina 4690 mm, visina 1650 mm, međuosovinski razmak 2850 mm (RAV4 2690 mm). Visina bZ4X od podloge je 177 mm, a dubina prolaska kroz vodu je 500 mm. Sama težina našeg testnog AWD vozila je između 1985-2065 kg, a kapacitet vuče prikolice s kočnicama je 750 kg, a bez kočnica također 750 kg.

Dizajnerske značajke obuhvaćaju aerodinamičke elemente koji doprinose velikom dosegu vožnje, uključujući otvore postavljene duboko u kutove prednjeg odbojnika za stvaranje glatkih zračnih zavjesa, potpuno zaštićeno podvozje, razdijeljeni krovni spojler i (opcijski) stražnji spojler sa zaobljenim rubom, stražnji usmjerivač zraka i stražnje staklo pod točno određenim kutom. Tanka donja rešetka ima zatvarač koji se podešava i provodi zrak za hlađenje prema bateriji, čime se smanjuje otpor vjetra. Rezultat ovih aerodinamičkih nastojanja dizajnera je smanjeni koeficijent otpora zraka od 0,291, što je odlično kad je riječ o potpuno električnom automobilu s obzirom na potrošnju električne energije iz baterije.

Kako bi se smanjila razina buke u unutrašnjosti, na bočnim je staklima upotrijebljeno deblje staklo, a razmak između stakla u vratima i prednjeg trokutnog panela je širi i ravnomjerniji, čime je smanjena razina buke koja nastaje uslijed vrtloženja vjetra.

Toyota bZ4X nije adaptacija nekog postojećeg modela. Radi se o potpuno originalnom vozilu, prvom iz serije različitih modela vozila bZ koji će se proizvoditi na novoj Toyotinoj platformi, posebno namijenjenoj za BEV vozila. eTNGA ima ugrađenu baterijsku jedinicu u podvozju, u potpunosti ispod poda vozila. Rezultat su snažan i iznimno kruti okvir te nisko gravitacijsko središte (tanka baterija je ugrađena u potpunosti ispod poda), odlučujući čimbenici za stabilnost i hvalevrijednu dinamičnost pri vožnji koje model bZ4X pruža. Isto tako, modularni dizajn omogućuje jednostavnu prilagodbu za primjenu kod različitih vrsta vozila.

Modularni dizajn eTNGA omogućuje jednostavno prilagođavanje konstrukcije za upotrebu na različitim vrstama i dimenzijama vozila. Prikladna je za ugradnju baterija različitih veličina i različite izlazne snage, kao i za modele (kao što je to slučaj s vozilom bZ4X) s pogonom na prednje kotače ili na sva četiri kotača. Fiksni elementi su položaj prednjeg i (ako se upotrebljava) stražnjeg motora, raspored ispod poklopca motora, mjesto za vozača idealno pozicionirano u odnosu na prednje kotače i širinu baterije, dok su promjenjivi elementi međuosovinski razmak, broj ćelija baterije te prednji i stražnji prevjes. Tako su omogućene različite varijante koje zadovoljavaju razne potrebe kupaca i mogu se jednostavno prilagoditi dizajnu modela vozila upotrebom prednjih, središnjih i stražnjih modula.

Izvrsno iskombinirane osnovne kvalitete platforme pružaju modelu bZ4X stabilnost, visok odaziv i visoke dinamičke performanse, kako na modelima s pogonom na prednje kotače tako i na modelima s pogonom na sva četiri kotača.

Dizajn platforme omogućuje da vozilo bZ4X ima dugački međuosovinski razmak koji kao rezultat omogućuje iznimno prostranu unutrašnjost, kako u putničkom prostoru tako i u prtljažniku. Putnici straga udaljeni su jedan metar od putnika sprijeda, a ravni pod i puno prostora za noge lako pariraju većim vozilima.

Fleksibilan prtljažnik ima podesivu ploču koja se može postaviti na dvije različite visine i prostor ispod ploče poda koji povećava utovarnu visinu za 71 mm, što je praktično kod prijevoza većih predmeta. Dok su stražnja sjedala na svom mjestu, a ploča prtljažnika je u spuštenom položaju, zapremnina prtljažnog prostora iznosi 452 l (VDA), što je dovoljno prostora za prijevoz tri kovčega od 82 l i dva bicikla. Stražnja su sjedala djeljiva i sklopiva 60:40 te imaju funkciju nagibanja. U prostoru ispod ploče prtljažnika nalazi se kutija za alat u kojoj ima dovoljno prostora za odlaganje trokuta upozorenja ili kabela za punjenje automobila, ali i za uredno pospremanje sklopivog stražnjeg pokrova.

U skladu s filozofijom eTNGA bZ4X krasi velika krutost i nisko gravitacijsko središte, što stvara stabilnu osnovu visokog odaziva i izvrsnih performansi. Težina je također smanjena zahvaljujući elementima u prednjem dijelu pogonskog sklopa, uključujući aluminijske poprečne okvire, dok upotreba vruće žigosanog i čvrstog čelika na ključnim mjestima konstrukcije jamči krutost, što znači da su performanse u slučaju udaraca izvrsne i nema negativnog učinka po masu vozila.

Stražnji okvir ima dvostruku prstenastu strukturu i nosivu konstrukciju sa stražnjim stupom, što ostavlja dovoljno prostora za prtljažnik, a donosi krutost koja pomaže kad treba podnijeti razne udarne sile iz raznih smjerova. Novi, integrirani prednji stup 15 posto je tanji nego na ostalim vozilima slične težine, a posebno je projektiran da podnese različite udarne sile iz različitih smjerova.

U primjeni je i posebna mjera za zaštitu baterije u slučaju frontalnog sudara, udarca straga ili bočno, a postoji i donji poklopac od aluminija koji pruža zaštiti prilikom vožnje po neravnim površinama.

Ovjes, sustav upravljanja i kočenje

bZ4X ima prednji ovjes MacPherson s ukrutama i stražnji ovjes s dvostrukim ramenima. Oba sustava imaju šipku za zaštitu od prevrtanja. Cilj je bio postići idealnu razinu kontrole i sigurnosti te uskladiti i izbalansirati značajke filozofije eTNGA kako bi se osigurala udobna, stabilna vožnja uz mogućnost zadržavanja kontrole nad vozilom.

Kočioni sustav s elektroničkim upravljanjem ima prednje i stražnje ventilirajuće diskove, performanse su mu precizno ugođene za jednostavnu kontrolu i pruža savršen omjer učinkovitosti i krutosti. Električna parkirna kočnica je u osnovnoj opremi.

Električni servo upravljač sa zupčastom letvom prilagođava razinu servo upravljanja brzini vozila. Od 2023. godine model bZ4X je dostupan sa sustavom One Motion Grip, novim sustavom upravljanja s tehnologijom zakretanja kotača putem žice (steer-by-wire).

Što se kotača tiče, naš je testni model imao, za opremu Executive, serijske 18-colne naplatke (18×7.5”J) od lake legure (5 dvostrukih krakova) sa zimskim gumama Continental WinterContact TS 850 P dimenzija 235/60R18. Spomenimo samo, bZ4X od više razine opreme Style (i poslije Premium) ima i kotače standardne veličine od 20 cola s gumama dimenzija 235/50R20.

Unutrašnjost

Kao što je to već uobičajeno za Toyotu, unutrašnjost kabine je lijepo, udobno i luksuzno uređena. Ovdje treba reći da bZ4X ide i korak dalje. Taj osjećaj dodatno pojačava upotreba mekih, pletenih tekstura na ploči s instrumentima, kao i detalji glatke završne opcije i panoramski krov na našem testnom modelu, no inače je dostupan kao opcija. Recimo samo da u razini opreme Premium dolazi standardno krov sa solarnim ćelijama za efikasnije dopunjavanje baterije pogona. Osim toga, ažurirani model bZ4X ima poboljšan dizajn kompletne armature u odnosu na prethodno testirani bZ4X model iz 2023. godine.

Na početku teksta smo rekli da je riječ o ažuriranoj verziji ovog modela za 2024. godinu, koja između ostalog ima brže punjenje (o tome nešto kasnije) i brže zagrijavanje kabine.

Dakle, što se tiče ove druge funkcije, ista funkcionira tako da se ako je vani hladno vrijeme, klima u kabini može brzo zagrijati novim naprednim sustavom grijanja, koji je dio standardne opreme na bZ4X visoke kvalitete. Instaliran ispod upravljača i ploče s instrumentima, osigurava brzu toplinu oko potkoljenica i stopala vozača i suvozača, pa će putnici vrlo brzo od pokretanja osjetiti korist.

Naš je model imao, za ovu razinu opreme standardne, sive presvlake u kombinaciji koža/tkanina. Sjedalo vozača ima električno upravljanje podesivo u 8 smjerova i lumbalni oslonac, a oba prednja sjedala imaju funkciju grijanja.

Ploča s instrumentima tanka je i nisko postavljena, što pruža dodatni osjećaj otvorenosti prostora, a vozač ima dobru vidljivost sprijeda. Ovakav dizajn moguć je zahvaljujući upotrebi novog klima-uređaja koji je 30 posto kompaktniji.

Toyotino načelo 'ruke na obruču upravljača, a pogled na cesti' u potpunosti je ostvareno s kokpitom u potpunosti usmjerenom na vozača, gdje su 7-inčni TFT zaslon s instrumentima i za prikaz informacija postavljeni izravno u vidnom polju vozača, iznad kola upravljača, pa je pregled nad svim instrumentima moguć uz minimalno pomicanje oka.

Središnja konzola u posebnom je fokusu s 'društvenim' elementom i kao odraz kvalitetnog dizajna putničkog prostora, lako dostupna svima u vozilu i s ukupno 20 litara prostora za pohranu. Prostor za pohranu obuhvaća otvoren prostor ispod konzole, prikladan za odlaganje i većih osobnih predmeta, zasebne prostore za odlaganje svega (od pametnog telefona do tableta i velike boce). Sjajan detalj je i to što pretinac za pametni telefon ima prozirni poklopac pa lako možete vidjeti ako primite neko upozorenje ili važnu obavijest.

Inače, u skladu sa specifikacijama multimedijskog sustava, bZ4X ima 8- ili 12,3-inčni dodirni zaslon (kao u našem slučaju). Potonji veliki zaslon Toyota Touch MM21 u boji upotrebljava najnoviji sustav Toyota Smart Connect, s naprednim funkcijama i poboljšanom opcijom glasovnog prepoznavanja za pristup informacijama i zabavi te upravljanje brojnim funkcijama vozila, primjerice klimatizacijom i podizanje/spuštanjem stakala.

Multimedijalne opcije za vozača uključuju korisne usluge povezivanja kojima se može pristupiti putem aplikacije Toyota MyT. Vozačima vozila bZ4X i ostalih Toyotinih BEV vozila posebno će biti korisna mogućnost pristupanja jednoj od najvećih svjetskih mreža stanica za punjenje. U skladu s Toyotinim 'Kanzen' pristupom, koji kupcima pruža potpunu bezbrižnost, kupci se mogu registrirati za pojedine usluge, odabrati željenu tarifu i upotrebljavati aplikaciju za traženje dostupnih stanica za punjenje u blizini te automatizirati plaćanje punjenja. Status pojedinačnih stanica za punjenje također se može provjeriti putem aplikacije.

Ostale trenutačno dostupne funkcije u aplikaciji MyT uključuju opciju 'pronađi moj automobil', koja omogućuje dohvaćanje podatka o lokaciji vozila i prikaz pojedinosti na karti, zajedno s uputama za dolazak do označene lokacije ako je to potrebno. Funkcija 'Pošalji podatke u automobil' omogućuje planiranje putovanja i slanje podataka u navigacijski sustav automobila, dok funkcija 'Car to Door' pruža upute za prelazak zadnjeg dijela puta pješice nakon parkiranja. Analitički podaci o vožnji, podsjetnici za servis, podaci o razini napunjenosti baterije i mogućnost daljinskog uključivanja svjetala upozorenja također su dostupni putem aplikacije.

Automobil se može daljinski otključati ili zaključati, a možete i provjeriti status automobila – jesu li spuštena neka stakla ili otvoren krovni otvore, otključana vrata, uključena svjetla ili jeste li ostavili ključ u vozilu.

LED rasvjeta u putničkom prostoru raspoređena je tako da postoje svjetla u prostoru za noge, na središnjoj konzoli, stranicama vrata, u kvakama vrata i u prtljažnom prostoru. Na modelima više razine, kao u našem slučaju, opreme svjetla su prisutna i u prostoru za noge straga.

Toyota T-Mate sustavi sigurnosti i pomoći pri vožnji

Modeli bZ4X sadrži brojne funkcije za podršku i pomoć u okviru sustava Toyota T-Mate, što je zajednički naziv za sustave koji pomažu pri zaštiti od nezgoda, pružaju zaštitu u slučaju udarca i pomažu vozači prilikom manevriranja, bilo da se radi o parkiranju automobila u nekoj prometnoj ulici u središtu grada ili vožnji po autocesti.

Napredne tehnologije posebno su dizajnirane kako bi zaštitile sve putnike u vozilu, ali i sve ostale sudionike u prometu, a Toyoti omogućuju ostvarenje cilja i mobilnosti bez nezgoda i prometnih ozljeda u budućnosti.

Na vozilu bZ4X, Toyota T-Mate sadrži najnoviju generaciju tehnologije Toyota Safety Sense, sa sustavima za zaštitu prije sudara koji su razvijeni za veću funkcionalnost i bolji nadzor okruženja vozila te praćenje ostalih sudionika u prometu.

Primjerice, skretanje lijevo ili desno na raskrižju s gustim prometom predstavlja opasnost ne samo za vozila koja prolaze raskrižjem iz svih smjerova, već i za pješake i bicikliste koji prelaze cestu na koju vi skrećete. bZ4X opremljen je najnovijom verzijom sustava za zaštitu prije sudara, eng. Pre-Collision System (PCS) koji neprekidno nadzire takve opasnosti, upozorava vozača ili aktivira kočenje ako postoji neizbježan rizik od sudara. Čim pješak zakorači na pločnik ili vozilo počne lelujati sa strane, sustav može od vozača zatražiti da skrene. PCS je tu i da pomogne sustavu servo upravljanja u slučaju nužde, jer pomaže zaobići opasnost i zadržati vozilo na stabilnoj putanji i unutar njegovog prometnog traka. PCS također detektira kad postoji rizik od sudara uslijed naglog ubrzavanja prilikom vožnje malim brzinama, pri čemu automatski regulira silu vožnje i automatski aktivira kočenje.

Dovoljno je na trenutak izgubiti koncentraciju da automobil skrene s putanje. Uz sustav za zadržavanje u prometnom traku bZ4X pomoći će vam i ispraviti putanju vozila prema oznakama na cesti ili, kad je to potrebno, prema samom rubu ceste ili prema razmaku od vozila ispred. To je važan sigurnosni aspekt jer preuzima dio tereta s vozača kad vozi autocestom na dugim putovanjima. Sustav je pritom koordiniran i djeluje zajedno s potpuno prilagodljivim regulatorom brzine, što znači da se i brzina vozila prilagođava na siguran način tijekom vožnje po autocesti. Sustav isto tako prati kako vozač upotrebljava obruč upravljača i papučicu kočnice i gasa. Ako vozač ne reagira na vrijeme, aktivira se sustav za zaustavljanje u slučaju nužde, eng. Emergency Driving Stop System. Na modelima više razine opreme, razina nadzora je veća jer se upotrebljavaju kamere koje provjeravaju položaj glave vozača.

Ponekad vozačima može promaknuti neki prometni znak, ali na glavnim prometnicama i autocesti sustav za prepoznavanje prometnih znakova, eng. Road Sign Assist, upozorava vozača emitiranjem obavijesti s glavnim smjernicama, upozorenjima i propisanim ograničenjem brzine.

Kako ostali sudionici u prometu ne bi bili ugroženi, sustav Safe Exit Assist pomaže pri izbjegavanju čestog nehotičnog otvaranja vrata u pogrešnom trenutku, baš kad se vozilu straga približava drugo vozilo, biciklist ili pješak. Funkcija upotrebljava sustava za nadzor mrtvog kuta i skenira cestu te emitira upozorenje ako vozač ili putnik pokušaju otvoriti vrata u trenutku kad postoji opasnost od udarca.

Ponašanje pješaka i ostalih vozila ponekad se teško može predvidjeti, ali uz značajku proaktivne pomoći pri vožnji (eng. Proactive Driving Assist), koja će biti dostupna od ove godine, bZ4X moći će skenirati cestu ispred sebe i izračunati rizik od sudara te u skladu s time prilagoditi kočenje i upravljanja u ranoj fazi i tako pomoći spriječiti nezgodu. Tako se, primjerice, može spriječiti udaranje osobe ili biciklista blizu ruba ceste ili koji se spremaju prijeći cestu, ili izbjeći sudar s vozilom ispred.

Kako bi korisnici bili bezbrižni i kako bi im sve u vozilu bilo praktično, Toyota može putem modula za podatkovnu komunikaciju automobila (DCM) osigurati jednostavna skeniranja i ažuriranja softvera bežičnim putem ako je vozilo opremljeno sustavom Toyota Safety Sense 3 i multimedijalnim sustavom MM21. Naš je model imao i standardnu funkciju Driver Monitor Camera (DMC) poboljšane PCS performanse. Tu je također i Sustav uočavanja vozila u mrtvom kutu (BSM), Sustav uočavanja vozila u mrtvom kutu prilikom vožnje unatrag s parkirnog mjesta (RCTA), kao i Panoramic View Monitor koji omogućuje 360° pogled oko vozila te pogled na vozilo i okolinu iz ptičje perspektive.

Program ažuriranja također uvodi novu značajku koja pomaže u sprječavanju sudara straga, na primjer u zastoju u prometu na autocesti. Dostupan na modelima srednjeg i visokog razreda, koristi radare za praćenje mrtvog kuta za otkrivanje opasnosti od sudara s vozilom koje se približava straga, automatski aktivirajući stražnja svjetla za opasnost kako bi upozorili drugog vozača.

Doista se tu malo toga ima za dodati, kao npr. sustav IPA pomoćnik za pametno parkiranje iz više razine opreme Style.

Novi digitalni ključ

Visokokvalitetni bZ4X je dostupan s novim digitalnim ključem. Kompatibilan sa sustavima Apple i Android, omogućuje korisnicima otvaranje i pokretanje vozila jednostavnim držanjem pametnog telefona pri ruci. Ključ se može dijeliti između najviše pet osoba u bilo kojem trenutku, što olakšava davanje pristupa članovima obitelji ili poslovnim kolegama ili tehničarima za održavanje vozila i spašavanje.

  • +47
Toyota bZ4X EV 71.4 kWh AWD 5D Executive Tech Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Pogonski sklop

Model bZ4X s pogonom na prednje kotače (FWD) pogoni sprijeda postavljen elektromotor od 150 kW (204 KS) iznimno visokog odaziva. Ima okretni moment od 266 Nm, a ubrzava od 0 do 100 km/h za 7,5 sekundi i razvija maksimalnu brzinu od 160 km/h.

Naš testni model bZ4X AWD ima dva motora od 80 kW (109 KS), po jedan sprijeda i straga koji pogone prednju i stražnju osovinu. Maksimalna snaga iznosi 160 kW (218 KS). Okretni moment je po 168,5 Nm svakog elektromotora, ukupno 337 Nm. Ubrzanje od 0 do 100 km/h postiže se za samo 6,9 s, a krajnja brzina elektronički ograničena na 160 km/h. U oba slučaja (FWD i AWD) riječ je o sinkronim motorima s permanentnim magnetom.

Što se dometa tiče, model AWD verzija može prevaliti udaljenost u kombiniranim uvjetima od 461 km (WLTP) s jednim punjenjem, a proizvođač deklarira potrošnju električne energije u kombiniranim uvjetima od 16,19 kWh/100 km (WLTP).

Mjenjač bZ4X, iako je to u slučaju potpuno električnih vozila uvjetno rečeno, je bezstupanjski e-CVT. Umjesto klasične ručice mjenjača, bZ4X ima novu komandu s okretnim kotačićem: vanjski dio se pritišće i okreće ulijevo ili udesno za odabir položaja za vožnju ili brzine za vožnju unatrag. Postavka P (parkiranje) izdvojeni je dodirni gumb koji se nalazi odmah iza komande s kotačićem.

Upotreba snage s prednjeg i stražnjeg motora dodatno je optimizirana kako bi se postigla manja sveukupna potrošnja energije. Primjerice, ako se vozi na niskim brojevima okretaja upotrebljava se samo prednji motor.

bZ4X upotrebljava novi dizajn eAxle u kojem su sustav prijenosa, motor i pretvarač smješteni u jednu jedinicu. Lagan i kompaktni dizajn omogućuje kraće prevjese i niže gravitacijsko središte vozila te više prostora u putničkom prostoru i prtljažniku. eAxle je po prvi put upotrijebljen na modelu bZ4X, ali izgrađen je na tehničkoj stručnosti i znanju koje je tvrtka Toyota stekla u projektiranju električnih motornih generatora za svoja hibridna i plug-in hibridna električna vozila u proteklih 25 godina.

Poduzete su brojne mjere kako bi se smanjili gubici na motoru i pretvaraču, što uključuje upotrebu manjeg statora i rotora veće brzine/snage, kao i upotrebu ulja manje viskoznosti u sustavu prijenosa. Sustav prijenosa jednostavnog je dizajna s tri osovine, dok predopterećenje diferencijala i ravnomjerna distribucija momenta na lijevu i desnu pogonsku osovinu jamče držanje pravca vozila.

Prednji eAxle ima jedinicu za opskrbu električnom energijom (ESU) koja ujedno i pretvara energiju, što doprinosi manjoj težini i veličini vozila. Primjerice, komponente kao što su priključna kutija i DC relej, koji su se nalazili u bateriji na Toyotinim ranijim BEV modelima, sada se nalaze unutar ESU-a, pa je baterija plosnatija, što je uvelike pomoglo da pod u putničkom prostoru bude niži i ravniji.

Budući da se ECU (elektronska kontrolna jedinica) motora nalazi bliže motoru, brže se detektira proklizavanje kotača. Brza primjena preciznog momenta drastično smanjuje proklizavanje kotača i omogućuje veću stabilnost pri vožnji.

Elektromotor visokog odaziva omogućuje bržu i bolju regeneraciju. Usporavanje je povećano na 0,15 G kad vozač otpusti gas, a osjećaj pritom potpuno je prirodan i kompenzira se otprilike 80 posto usporavanja tijekom vožnje.

Pogon na sva četiri kotača sa značajkom X-MODE

Toyota je sa svojim partnerom, tvrtkom Subaru, radila na razvoju i projektiranju potpuno novog sustava pogona na sva četiri kotača koji je utemeljen na izvrsnom naslijeđu u projektiranju AWD sustava koji obje tvrtke imaju. Novi sustav od iznimne je važnosti i posve dragocjen za BEV vozila, a modelu bZ4X omogućuje autentične, vodeće u klasi sposobnosti off-road vožnje, što prvi put vidimo na tržištu potpuno električnog SUV vozila.

Vozač može birati više različitih postavki značajke X-MODE i tako prilagoditi performanse vozila uvjetima (snijeg/blato, duboki snijeg i blato – pri brzinama manjim od 20 km/h), dok sustav Grip Control omogućuje još intenzivniji osjet off-road vožnje (pri brzinama manjim od 10 km/h). Uostalom, pogledajte i priloženi video, koji će vam najbolje dočarati o čemu je ovdje riječ.

Kad upotrebljava značajku X-MODE i sustav Grip Control, vozač se može u potpunosti koncentrirati na precizno upravljanje dok sustav brzine o brzini kretanja vozila nizbrdo, uzbrdo ili po ravnom. Prilikom vožnje nizbrdo vozač za sličnu razinu pomoći može upotrijebiti sustav za pomoć pri vožnji nizbrdo (eng. Downhill Assist Control).

Toyota bZ4X AWD X-MODE Izvor: Promo fotografije / Autor: Toyota

Baterija kapaciteta 71,4 kWh

Litij-ionska baterija velike gustoće ima 96 ćelija i nazivnu vrijednost napona 355,2 V. Bruto kapacitet baterije iznosi 71,4 kWh, a temperaturni raspon rada iznosi između -30 i +60 °C.

Za kvalitetu i postojanost baterije ključan je višestruki nadzor napona, jakosti struje i temperature na razini svake pojedine ćelije. U slučaju detektiranja nekog neuobičajenog stvaranja topline, automatski se aktiviraju kontrole. Predviđene su protumjere za izbjegavanje oštećenja materijala, a tijekom postupka proizvodnje određene su sigurnosne mjere koje sprečavaju ulazak stranih tvari u bateriju.

Ovo je prva baterija u Toyotinom vozilu sa sustavom hlađenja na vodu. Upotrebljava se rashladno sredstvo koje pomaže pri održavanju stabilne vrijednosti temperature u svakoj pojedinačno hlađenoj ćeliji. Sustav je povezan s klima-uređajem vozila, što znači da su regulacija temperature baterije i temperature u putničkom prostoru usklađene na energetski učinkovit način.

Zahvaljujući učinkovitom sustavu grijanja, s toplinskom pumpom, pouzdanost rada nije narušena ni pri temperaturama debelo ispod ništice.

Brže punjenje i brže zagrijavanje kabine

Tehničke prilagodbe su napravljene na sustavu grijanja baterije kako bi se smanjilo vrijeme punjenja baterije u hladnim klimatskim uvjetima korištenjem istosmjernog (DC) napajanja s brzim punjenjem. Novi izmjenjivač topline voda-voda i ventil za podešavanje grijanja dodani su krugu grijanja kako bi se povećala temperatura baterije.

Toyota očekuje da će ove promjene smanjiti 10-80 posto DC vremena brzog punjenja, posebno na niskim temperaturama i ispod točke smrzavanja.

Europske verzije modela bZ4X upotrebljavaju bateriju koja je prikladna za pouzdano punjenje pri vrlo niskim temperaturama. Baterija se može brzo puniti, a da se pritom ne ugrozi njena sigurnost ni vijek trajanja: puni se do 80 posto kapaciteta za otprilike 23 minute (u prethodnom modelu 30 minuta) odnosno 849 km u 1 sat ako se upotrebljava DC sustav za brzo punjenje od 150 kW (CCS2), dok je za punjenje do 100 posto putem AC izvora (32 A – 22 kW) potrebno otprilike 10 sati ili 39 km za 1 sat.

Cijene za hrvatsko tržište

Što se cijena tiče, novi bZ4X uz paket opreme Elegant koji sadrži bogat paket aktivne sigurnosti kao i automatski dvozonski klima uređaj za FWD s prednjim elektromotorom snage 150 kW (204 KS) kreće od 41.990 eura, a AWD model s pogonom na sva četiri kotača bZ4X Elegant AWD 80 kW + 80 kW (218 KS / 467km EV doseg) kreće od 44.563 eura. Naš testni model bZ4X Executive AWD 80 kW + 80 kW (218 KS / 461 km EV doseg) kreće od 48.868 eura. Dobra je to vijest, jer su cijene osjetno korigirane na dolje, pa tako većina modela bZ4X ima cijenu ispod 50.000 eura i mogu konkurirati za državne poticaje za energetski učinkovita vozila u iznosu od 9000 eura.

Treba reći i to da Toyota nudi sljedeće: do 10 godina jamstva Toyota Relax, do 10 godina jamstva na pogonsku bateriju, do 10 godina jamstva na gume, sigurnosni paket T-Mate, povezane usluge MyT te Toyota osiguranje.