Mi smo na testu imali C3 s 1,2-litrenim turbobenzinskim motorom snage 101 KS (74 kW). Ovaj trocilindrični Turbo 100 motor s ručnim 6-brzinskim BVM6 mjenjačem (prednji pogon) zadovoljava Euro7 normu. Ubrzanje od 0-100 km/h je 10,6 s, a krajnja brzina 160 km/h
Kad je André Citroën 1919. proizveo svoje prvo vozilo, nije ni mogao zamisliti da će se automobili s njegovim imenom voziti diljem svijeta danas 106 godina kasnije... Tako smo započeli priču o proslavi stogodišnjice jednog od sinonima svjetske automobilske, francuskog proizvođača Citroëna, koji je danas u sklopu Stellantis grupacije.
Ne bi ova tvrtka opstala toliko dugo na surovoj tržišnoj vjetrometini da u svojoj povijesti nije imala iznimne modele automobila. Sjetimo se samo nekoliko značajnijih modela iz njegove duge povijesti: Traction Avant (1934.), 2CV 'Spaček' (1948.), DS 19 'Žaba' (1955.), Ami 6 (1961.), Dyane 6 (1967.), GS (1970.), CX (1974.), ...
Lista Citroënovih zvijezda je doista podugačka, a u nabarajnju povijesnih modela smo došli tek na pola stoljeća posotojanja ove legendarne marke, no posve je izvjesno da im već dugo nedostaje jedan 'booster' model. Treba im model koji će pokazati svima zašto je Citroën vrlo omiljena marka, ponajprije u europskim okvirima.
Kada je svoju svjetsku premijeru imala nova generacija modela C3 u listopadu 2023., a pogotovo nakon što smo ga isprobali na hrvatskoj premijeri sredinom studenog prošle godine (i to njegovu ulaznu verziju s benzinskim motorom) pomislili smo – to je taj!
Nova, četvrta generacija modela C3 nešto je potpuno novo u vrlo propulzivnom B-segmentu europskih automobila. Ovaj se nedvojbeno budući veliki prodajni bestseller može pohvaliti s velikim izborom pogonskih sklopova: benzinski, hibridni i potpuno električni.
Dizajniran je u Europi u Citroënovom studiju pokraj Pariza, a njegova proizvodnja za sve tri varijante pogona odvijati će se u Europi u tvornici Stellantis Trnava u Slovačkoj. Kada kažemo da je C3 upravo rješenje povratka ove francuske tvrtke na staze stare slave, podrazumijevamo i njegov izvedeni model novi C3 Aircross koji se upravo očekuje na tržištu.
Sada smo na svom jednotjednom testu imali verziju točne oznake C3 MAX Turbo 100 S&S BVM6, najviša razina opreme s 3-cilindričnim 1,2-litrenim Turbo motorom snage 101 KS i 6-brzinskim ručnim mjenjačem.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Citroën C3 je svojim vanjskim izgledom puno više od uobičajenog B-hatchback modela, i bez obzira što uskoro stiže i njegova SUV izvedba C3 Aircross, C3 već na prvi pogled uživo nudi atraktivni crossover/SUV-ovski izgled. Četvrta generacija C3 potpuno je obnovljena sa svježim, samouvjerenim izgledom koji utjelovljuje hrabri novi dizajnerski potpis Citroëna.
Prvi put prikazan u konceptu Citroën Oli iz 2022., novi potpis ponosno suprotstavlja okomite i vodoravne elemente na hrabar, tehnički način. S prednje strane, viša, okomitija prednja strana uključuje veliki novi ovalni 'chevron' logotip.
Glavni element je prepoznatljivi novi dizajn prednjih i stražnjih svjetala koji je prvi put viđen na konceptnom vozilu Citroën Oli, a koji ima jedinstveni trorazinski svjetlosni potpis s jednom okomitom i dvije vodoravne leće koje gotovo izgledaju poput oštrica.
Kratki, visoki i vodoravni poklopac motora ima tehnički oblikovane površine, koje hvataju svjetlost i kontrastiraju s okomitijim prednjim profilom, uvlačeći se u veći, uspravniji vjetrobran i dajući automobilu više volumena naglašavajući osjećaj zaštite.
U bočnom profilu vidljive su prednje i stražnje tehnički oblikovane udubljene linije koje teku kroz liniju pojasa u nove prepoznatljive rasvjetne grupe i suptilne nabore na pločama vrata, a sve to privlači svjetlost i dodaje vizualni interes. Naša testna Max verzija ima dodatno zatamnjena stražnja bočna stakla, kao i stražnje staklo.
Identitet potpisa nastavlja se na stražnjoj strani s tehničkim skulpturama u donjem dijelu stražnjih vrata prtljažnika, iznad kojih se nalazi horizontalna sjajna crna ukrasna traka s istim tehničkim uzorkom inspiriranim ševronom koji se koristi na okomitoj prednjoj strani i obrubljuje veliki, središnje postavljen novi ovalni logo Citroën.
Novi prepoznatljivi sklopovi stražnjih svjetala pomaknuti su u kutove vozila i sastoje se od dvije vodoravne i jedne okomite leće koje odražavaju prednje sklopove. Ispod otvora za otvaranje, jaki branik je zaobljen na vanjskim uglovima kako bi pomogao aerodinamici i dodatno pojačao uporni stav automobila. Naša Max verzija ima prednja Citroën LED Vision svjetla, a straga 3D LED svjetla.
Kad je riječ o strukturi novog C3, Citroën je po prvi put u Europi konstruirao potpuno novi ë-C3 i njegove ostale izvedbe oko platforme koja je od samog početka dizajnirana za prilagodbu potpuno električnog pogonskog sklopa. Temelj automobila je verzija vrlo fleksibilne globalne platforme Stellantis 'Smart Car', a to je omogućilo Citroënu da potpuno novi ë-C3 učini dostupnim kupcima po vrlo korektnim cijenama.
Što se vanjskih dimenzija novog C3 tiče, one su sljedeće: duljina 4015 mm, širina 1755 mm (s otvorenim retrovizorima 1813 mm), visina 1577 mm (s krovnim nosačima), međuosovinski razmak 2540 mm, visina od podloge 197 mm za verziju s motorom s unutarnjim izgaranjem ili 163 mm za potpuno električnu verziju. Krug okretanja između rubnika je 10,6 m.
Težina našeg vozila je 1151 kg (bez vozača), no to je minimalna težina koja ovisi o dodatnoj opremi, ali najviše pedesetak kg više. Treba reći da je i naš model pogodan za vuču prikolice do 600 kg (kočena i nekočena do 12 posto uspona).
Kad je riječ o prtljažniku, naš C3 ima volumen od 310 l ispod police. No kad se preklope nasloni stražnjeg reda sjedala (u omjeru 60-40, što je standard na verziji 'Max') volumen raste do 1188 l. Treba napomenuti da je širina između stražnjih lukova kotača 1015 mm.
Naš testni model razine opreme Max ima 17-colne naplatke od lagane legure ATACAMITE u sjajnoj srebrno-crnoj boji. Imali smo zimske gume Continental WinterContact TS 870 P dimenzija 205/50R17, a umjeto rezervnog kotača smo imali set za popravak guma s kompresorom.
Naš C3 je bio atraktivne vanjske boje metalik crvena Elixir, s crnim krovom. Dvobojna boja u ponudi je kao standardna oprema u crnoj ili bijeloj boji na verziji 'Max', s odvajanjem na C-stupu koji uredno prati oštru liniju oblika.
Unutrašnjost
Novi C3 donosi veliku dozu zabave i opuštenosti u interijeru svoje kabine. Nije to ništa neuobičajenog za Citroën. C-Zen salon novog C3 ima inovativnu, prostranu i dobro opremljenu unutrašnjost, koja je ponovno osmišljava tradicionalnu kontrolnu ploču i pruža iznimno visoku razinu udobnosti.
Kad kažemo zabavan, mislimo na crvene tagove na vratima s natpisima 'be cool' ili 'have fun'.
Uvođenjem C-Zen Loungea, vozač i suvozač imaju veliku preglednost prema naprijed zahvaljujući velikom vjetrobranskom staklu i horizontalnoj maski koja se grafički proteže preko cijelog vozila i bočno je postavljena karakterističnim Citroënovim vertikalnim ventilacijskim otvorima. Prednja ploča je podijeljena u dvije različite razine, s tehničkim elementima iznad i ugodnim dijelom omotanim tkaninom u stilu 'Sofa Design' ispod.
Naš testni Max model ima standardno uređenje Metropolitan Grey sivu s Advanced Comfort sjedalima. Tu je svjetlosiva ukrasna letvica boje 'Sidérite' na gornjem dijelu kontrolne ploče te na prednjim i stražnjim vratima.
Najprimjetniji je nedostatak tradicionalne instrumentne ploče. Kompaktni novi višenamjenski upravljač blago četvrtastog oblika manji je i lakši za rukovanje, podesiv je po dubini i visini, pa vozač može pronaći najbolji položaj kako bi vidio Citroën Head-up display na TFT zaslonu. Presvučen je umjetnom kožom. Instinktivne kontrole na upravljaču plus tipka 'Home' na svim verzijama osiguravaju vozaču iskustvo bez stresa dok je za upravljačem. Samim volanom dominira novi vizualno 'prenaglašeni' Citroën logo, kao na prednjoj masci vozila.
U središtu središnje kontrolne ploče lebdi 10,25-inčni infotainment tablet zaslon u boji, blago nagnut prema vozaču, dok se 'My Citroen Play with Smartphone Station' s namjenskom aplikacijom nudi kao standardna oprema za pristup vlasnicima modela 'You' glazbu, radio, pozive i navigaciju putem vlastitog uređaja.
Tu su i digitalni radioprijemnik DAB, Mirror Screen (wireless bežični), Apple CarPlay™ i Android Auto®, kao i 2 USB priključka (tip C) za punjenje u drugom redu te jedan priključak USB (tip C) za punjenje i prijenos podataka u prvom redu. Audio sustav ima 6 zvučnika.
Unatoč tome što je relativno kompaktan automobil, Citroën u novom C3 pridaje veliku važnost izboru povezanog infotainmenta, a svi su usmjereni na jednostavnost korištenja od strane putnika i brz pristup pametnim, korisnim značajkama koje su kupcima potrebne za jednostavno putovanje.
U razini Max, standardan je My Citroën Drive koji uključuje navigacijski sustav 3D te bežično punjenje pametnog telefona. A tu je i automatski samozatamnjujući unutarnji retrovizor.
Što se udobnosti tiče, Citroën je oduvijek bio sinonim za ugodno i opušteno sjednje u vožnji. Tkaninom omotan i nježno zakrivljen horizontalni dio 'Stil dizajna kauča' ispod je dizajniran da doda toplinu i vizualni karakter kokpitu, dok pojačava osjećaj udobnosti i spokoja. Tome doprinosi i sam ovjes automobila, o čemu opširnije kasnije u tekstu.
Prostrana unutrašnjost izrađena je oko jednostavnih, ali profinjenih površina kako bi putnicima pružila ugođaj sličan onom u njihovoj kućnoj dnevnoj sobi ili salonu. Potpuno nova sjedala s novim uzorkom Citroën Advanced Comfort® prilagođena su automobilu i koriste dodatnu pjenu za pružanje ugodnog i mekog osjećaja od prvog kontakta i pružanje podrške u vožnji bez obzira na udaljenost.
Nastavlja se s potpuno novim dizajnom koji putnicima na prednjim sjedalima pruža 30 mm više prostora za glavu za viši, komandni položaj u vožnji s poboljšanim osjećajem kontrole i sigurnosti. Svi putnici imaju veću vidljivost prema van, što pomaže u povećanju osjećaja dobrobiti dok se nalazite u vozilu. Potpuno novi C3 iznutra je prostraniji u gotovo svim dimenzijama od svog prethodnika, unatoč tome što je samo 19 mm duži i 6 mm širi. Prostor za laktove stražnjih sjedala veći je za 19 mm, a ispred za 21 mm u odnosu na prosječno tržište, dok je razmak od koljena na stražnjim sjedalima najbolji u klasi, barem 20 mm veći od prosjeka.
Njegova izdašna unutrašnjost ispunjena je korisnim i pametnim prostorima za odlaganje na oblogama vrata, središnjoj konzoli i ispod središnjeg naslona za ruke, dok je podloga za bežično punjenje dostupna za središnju konzolu (standardno za verziju 'Max').
ADAS sustavi pomoći vozaču
Sveobuhvatna kolekcija najnovijih Citroën tehnologija za pomoć u vožnji potpuno novog C3 dizajnirana je za brigu o svakom putniku, prije svega vozača, a uključuje sustave: Active Safety Brake sustav za automatsko kočenje u slučaju opasnosti pomoću kamere, Aktivni sustav upozorenja o napuštanju prometne trake, Upozorenje za pozornost vozača, Upozorenje o pauzi za kavu, Prepoznavanje prometnih znakova za ograničenje brzine, Električna parkirna kočnica (EPB), Inteligentna prednja svjetla za automatsko prebacivanje između kratkih i dugih svjetala, Stražnji senzori za parkiranje zvučno upozoravaju vozača na blizinu prepreka, uključujući djecu, tijekom manevara vožnje unatrag, Stražnja kamera se aktivira kada je uključen stupanj prijenosa za vožnju unatrag kako bi se omogućio pregled iza vozila i upozorilo vozača na moguće prepreke putem središnjeg zaslona u boji.
Recimo i to kako novi C3 ima i 6 zračnih jastuka u kabini.
Benzinski trocilindrični 1,2-litreni motor Turbo 100 S&S BVM6
Rekli smo u uvodu, novi Citroën C3 je na naše tržišta stigao najprije s benzinskim motorom, potpuno električni ë-C3 je u dolasku (što je dobra vijest za sve one koji su aplicirali za poticajne mjere za BEV vozila), a na raspolaganju je i hibridni pogon.
Mi smo na testu imali C3 s 1,2-litrenim turbobenzinskim motorom nage 101 KS (74 kW). Ovaj 3-cilindrični Turbo 100 motor povezan je s ručnim BVM6 mjenjačem sa šest stupnjeva prijenosa (prednji pogon) i u skladu je sa standardima Euro7. Najveći okretni moment je 205 Nm pri 1750 okr./min.
Što se potrošnje tiče, C3 s ovim motorom prosječno troši 5,6 l/100 km, uz prosječne emisije CO2 od 128 g/km u kombiniranim uvjetima (WLTP). Spremnik benzinskog goriva je 44 litre. Ubrzanje od 0-100 km/h je 10,6 s, a krajnja brzina 160 km/h.
Ovjes
Po prvi put u povijesti modela C3 hatchback, Citroën ugrađuje svoj inovativni i ekskluzivni ovjes Citroën Advanced Comfort® kao standardnu opremu za sve verzije novog C3.
Nevidljivi za vozača i putnike, Progressive Hydraulic Cushions® osiguravaju da putnici u vozilu uživaju u jedinstvenom osjećaju udobnosti 'magic carpet ride' na cesti zahvaljujući upotrebi progresivnih hidrauličkih zaustavljača neravnina, što inženjerima omogućuje veću slobodu u podešavanju ovjesa koji ostavlja dojam da automobil klizi kada se vozi po neravnom terenu. Dva graničnika koriste se na svakom uglu vozila u kombinaciji s amortizerom i oprugom umjesto mehaničkih graničnika – jedan za kompresiju, drugi za dekompresiju (ili povrat).
Hvaljeni sustav radi u dvije faze. Za lakšu kompresiju i dekompresiju, opruga i amortizer zajedno kontroliraju vertikalne pokrete, bez potrebe za pomoći hidrauličkih graničnika. Za veće udare, opruga i amortizer rade zajedno s hidrauličkim graničnicima, kako bi postupno usporili kretanje i ublažili trzaje na kraju raspona. Za razliku od mehaničkog graničnika koji apsorbira energiju i zatim vraća dio kao udar, hidraulički graničnik apsorbira i raspršuje tu energiju.
Benzinski trocilindrični 1,2-litreni motor je posve primjeren pogonski sklop za ovaj tip gradskog automobila s dovoljno snage. Udobnost isprobanog modela je uz gume dimenzija 205/50R17 bila izvanredna, rekli bismo tipično citroënovski udobna. BVM6 ručni mjenjač je precizan i ugodan za korištenje. Prelazak preko uspornih prepreka na prometnicama je elegantan i bez grubih vibracija unutar vrlo lijepo osmišljene kabine s udobnim sjedalima.
Cijene i pojednostavljeni izbor
Olakšavanje iskustva kupnje za kupce bio je ključni prioritet Citroëna. Tako kod nas novi C3 u benzinskoj You Turbo 100 BVM6 verziji kreće od 16.490 eura, slijedi verzija Plus Turbo 100 BVM6 od 17.900 eura te Max 100 BVM6 od 19.900 eura. Naš testni model C3 Max Turbo 100 S&S BVM6 s dodatnom opremom stoji 20.500 eura.
Novi C3 Hybrid 100 kreće od 21.200 eura, dok je potpuno električni ë-C3 dostupan u samo dvije dobro opremljene verzije 'You' i 'Max'. Cijena verzije ë-C3 YOU 320 kreće od 25.900 eura, a ë-C3 MAX 320 kreće od 29.500 eura (cijene bez poticaja od 9000 eura).