Intervju

Hrvoje Grbac, direktor marki Citroën i DS u Hrvatskoj: Citroën se vraća na svoje pozicije, a DS napreduje u premium segmentu

17.12.2024 u 15:35

Bionic
Reading

Citroën je dugogodišnji lider u automobilskoj industriji, poznat po inovacijama, udobnosti i pristupačnosti, dok je DS, luksuzni brand s fokusom na premium segment tržišta, koji nudi vrhunski dizajn, tehnologiju i ekskluzivnost

Godina 2024. se bliži svom kraju, a mi smo iskoristili eksluzivnu priliku i porazgovarali s gospodinom Hrvojem Grbcem, direktorom marki Citroën i DS za Hrvatsku o pozitivnim trendovima ovih dviju marki kod nas.

Vi ste direktor marki Citroën i DS. Kako funkcionira ova simbioza u smislu interakcije dviju marki, prve, odavno globalno prepoznate i druge, relativno nove premium marke koja je nastala na osnovu legendarnog modela Citroëna DS?

Kao direktor marki Citroën i DS, mogu reći da simbioza između ove dvije marke funkcionira kroz jasnu strategiju diferencijacije, uz istovremeno korištenje zajedničkih resursa i znanja. Citroën je dugogodišnji lider u automobilskoj industriji, poznat po inovacijama, udobnosti i pristupačnosti, dok je DS, , luksuzni brand s fokusom na premium segment tržišta, koji nudi vrhunski dizajn, tehnologiju i ekskluzivnost.

Objavljeni su rezultati prodaje novih automobila za mjesec studeni za Hrvatsku. Čini se da ste kao marka Citroën na dobrom putu povratka na pozicije koje ste imali npr. 2018. godine kao 9. marka na hrvatskom tržištu. Koliko je vrijeme pandemije Covid-19 utjecalo, prije svega na marku Citroën? Evo i egzaktnih podataka: od 2018. prema 2024. ste kao marka Citroën prodavali između 913 i 2504 primjeraka osobnih automobila, ove godine smo došli do brojke od 1600 komada i trenutno ste 13. marka kod nas od njih 53.

Pandemija COVID-19 imala je značajan utjecaj na tržište automobila širom svijeta, uključujući i tržište Hrvatske. Za marku Citroën, kao i mnoge druge automobilske marke, kriza uzrokovana pandemijom dovela je do smanjenja prodaje, problema u opskrbnim lancima, te problema s proizvodnjom i distribucijom vozila.

No, iako je pandemija bila negativan faktor za prodaju, Citroën se postepeno oporavio, a rezultati u 2024. godini ukazuju na stabilizaciju i oporavak marke.

Opskrbni lanci su posljednje 2-3 godine bili veliki problem svim proizvođačima, je li se sada to stabiliziralo?

Da, možemo reći da se situacija, barem u našem slučaju, stabilizirala.

U ovom trenutku Citroën ima kod nas u svojoj gami 6 modela osobnih automobila, uključujući njihove hibridne i potpuno električne verzije modela: novi E-C3, novi C3, novi C3 Aircross, C4 i E-C4, C4 X i E-C4 X, C5 Aircross i C5 Aircross PHEV, C5 X i C5 X PHEV. Stiže li nam uskoro neki novi model?

Marka Citroën je u uzlaznom trendu. Dio tog rasta dolazi zahvaljujući novim modelima. U periodu od nekih 18 mjeseci obnovit će se skoro cijela gama osobnih i lakih komercijalnih vozila. Na proljeće 2024.g. obnovljena je cijela LKV gama. U ovim trenucima u naše salone stiže Novi C3/eC3. Početkom 2025 dolazi nam novi C4 i C4X (oba i kao BEV). Nakon njih stiže i potpuno novi C3 Aircross koji kao i C3 prvi puta dolazi i sa 100 posto električnim pogonom. Na kraju 2025. dolazi nam i potpuno novi C5 Aircross.

Stigao je novi C3. Koliko je on značajan za vaše prodajne rezultate. Naime, gledajući unazad prema 2018. ili 2019. u tom je periodu C3 model bio među top-20 najprodavanijih automobila. Posljednjih 5 godina kod nas niste imali model po kojem bi Citroën bio u vrhu prodaje.

Dosta je faktora koji utječu na top listu najprodavanijih modela. Ukratko pandemija koju smo ranije spomenuli značajno je utjecala na količine vozila koja smo imali na raspolaganu. Reći ću da je marka Citroën bila među onima najjače pogođenima nedostatkom dovoljnog broja vozila. Situacija se djelomično stabilizirala tek pred kraj 2023. godine te se C3 vratio i u top 20 modela. Dodatno i nama još bitnije, da je zauzeo visoko 2. mjesta kod privatnih kupaca.

Koliko kineske marke imaju utjecaj na prodajne rezultate globalno i u Europi, prvenstveno sa svojim potpuno električnim modelima?

Prema dostupnim informacijama, kineski automobilski brendovi zasad ne ostvaruju značajne tržištima Europske unije. Samo jedan kineski proizvođač bilježi tržišni udio veći od 1 posto (zaključno sa listopadom 2024.), uključujući i Hrvatsku. Njihovi trenutačni uspjesi uglavnom su povezani s modelima koji koriste tradicionalne pogonske tehnologije, dok je segment električnih vozila još uvijek u fazi uspona i prilagodbe zahtjevima ovih tržišta. Ipak, s obzirom na ubrzan razvoj tehnologija, sve veću konkurentnost u cijenama i napore u usklađivanju s europskim standardima, očekuje se da će kineski proizvođači u budućnosti bilježiti značajan rast, posebno u segmentu električnih vozila, te postajati sve značajniji igrači na tržištu. Iz hrvatskog primjera, uvidom u statistiku registriranih vozila, vidimo da najslabiji rezultat ostvaruju u BEV segmentu. Zanimljivo je da im puno bolje ide prodaja vozila sa termičkim motorima.

No konkurenciju nikada ne treba podcijeniti pa tako ni kineske marke. U budućnosti će se sigurno puno toga promijeniti, ali i mi ćemo biti spremniji.

Laki gospodarski program je isto tako dio vašeg portfelja proizvoda, kako ste zadovoljni s ovim dijelom vašeg programa, s obzirom da taj LCV program nije u fokusu šire javnosti? Kakva je ovdje vaša pozicija na našem tržištu, koji vam je udarni LCV model?

Laka komercijalna vozila čine skoro 40 posto udjela u našoj prodaji. Citroën je marka koja je već dugi niz godina u samom vrhu prodaje u LKV segmentu. To ukazuje da imamo povjerenje kako malih kupaca, ali isto tako i velikih kompanija. Trenutno samo na 4. mjestu te vjerujem da ćemo tako završiti godinu. Ove godine najprodavaniji LKV model nam je Berlingo.

Koliko je snažna predanost vaših dviju marki potpunoj elektrifikaciji? Radite li nešto na nekim drugim rješenjima, poput pogona na vodik?

S dolaskom novog C3 Aircrossa kompletna gama Citroena biti će elektrificirana. To podrazumijeva blage hibride, punjive hibride te potpuno električne modele. Dodatno jedino C5 Aircross (do dolaska novog modela) i C5 X nemaju 100 posto električni pogon. Iz navedenog je jasno da je marka potpuno predana i fokusirana na elektrifikaciju. Citroën također ima u ponudi model Jumpy hydrogen pogonjem vodikom. U nekim zemljama vozilo je komercijalizirano i moguće ga je kupiti. Mi u Hrvatskoj nismo uvrstili navedeni model u cjenik obzirom da ne postoji infrastruktura za punjenje vozila vodikom.

Koliko će se u bližoj budućnosti širiti vaša prodajna mreža u Hrvatskoj? Jeste li zadovoljni s postojećom? Imate li neke posebne planove kad je riječ o prepoznatljivost ove mreže, kao što su to npr. kod marke DS njihovi prodajni DS Store punktovi?

Da zadovoljni smo prodajnom mrežom koji čini 13 prodajno servisnih centara. Pokrivenost ovlaštenim servisima još je i veća. Trenutno smatramo da je taj broj te geografska pokrivenost optimalna. Kod Citroëna, konkretno, u fazi je implementacija novog vizualnog identiteta marke kako vanjskih obilježja tako i unutrašnjeg uređenja. Projekt je započeo na nivou cijele Europe te očekujem da bude završen krajem 2025. godine. Unutar Stellantis grupacije DS STORE koncept je specifičan za marku DS Automobiles.

U drugom dijelu razgovora smo fokus prebacili na marku DS Automobiles.

U prodaji u Hrvatskoj imate tri modela (DS3, DS4 i DS7). Kako biste opisali marku DS Automobiles te koji dio tržišnog kolača ciljate, u postocima?

Marka DS Automobiles sinonim je za francuski luksuz, jedinstven dizajn i vrhunske performanse. Naši automobili nude sofisticiranu kombinaciju elegancije i inovacije, uz posebnu pažnju na detalje i kvalitetu izrade. Ciljamo oko 5 posto tržišnog udjela u premium segmentu automobila u Hrvatskoj, s jasnom ambicijom da povećamo prepoznatljivost i rast kroz našu ponudu izuzetnih modela.

U najavi je predstavljanje novih DS modela. Gdje se stvaraju i proizvode vaš modeli?

Naši modeli kreiraju se u srcu Pariza, s pažnjom na najviše standarde u dizajnu, tehnologiji i luksuzu. Proizvodnja se odvija u modernim tvornicama u Francuskoj i Njemačkoj (uskoro i Italija), gdje spajamo vrhunsku tehnologiju proizvodnje s visokokvalitetnim materijalima kako bismo osigurali vozila dostojna premium klase.

Od 2024. DS Automobiles će proširiti svoju ponudu prodajom 100 posto električne verzije DS. Kad će svi vaši modeli biti potpuno električni?

Naš portfelj automobila u potpunosti prati filozofiju luksuza i vrhunske tehnologije. U prosincu 2024. predstavljamo novi 100 posto električni model kodnog imena D85, koji donosi elegantan dizajn i najsuvremeniju tehnologiju, a u prodaji će biti dostupan sredinom 2025. U međuvremenu je održana i svjetska premijera ovog potpuno novog modela koji je dobio i svoje službeno ime: DS N°8.

Također, 2025. na tržište stiže i 100 posto električna verzija DS4, koja će kupcima pružiti još jednu opciju u premium segmentu električnih automobila. Naš cilj je ponuditi vozila koja spajaju prestiž, performanse i udobnost, s ambicijom da do 2026. svi naši modeli nude i potpuno električni pogon.

Kakva je struktura prodaje DS-a u Hrvatskoj prema modelima? Preferiraju li vaše modele više žene ili muškarci i koja je ciljana grupa kupaca?

DS7 je najprodavaniji model zahvaljujući svojoj luksuznoj ponudi i svestranosti, dok DS4 osvaja mlađe vozače koji traže dinamičnost i eleganciju. DS3 privlači kupce koji preferiraju kompaktna i sofisticirana vozila. Naši kupci podjednako su muškarci i žene, ljudi koji cijene luksuz, personalizaciju i tehnologiju. Ciljamo kupce s istančanim ukusom, profesionalce i individualce koji žele automobil koji odražava njihov stil i ambicije. U postizanju što boljih komercijalnih rezultata veliku ulogu imat će i gđa. Samia Hamitouche, Brand menadžerica za marku DS Automobiles koja je u proteklom periodu profilirala marku na tržištu.

Kakve financijske pogodnosti nudite i imate li model financiranja?

Razvili smo fleksibilne financijske pakete kako bismo omogućili lakši pristup našim premium modelima. Uz atraktivne opcije leasinga i povoljnih kreditnih aranžmana, nudimo i personalizirane planove plaćanja koji zadovoljavaju potrebe kupaca u premium segmentu.

Koncept DS Store je mjesto distribucije vaših modela? Koliko imate takvih punktova u Hrvatskoj i planirate li širenje prodajno-servisne mreže kod nas?

Trenutno u Hrvatskoj imamo jedan DS Store, smješten u Zagrebu, koji pruža vrhunsko iskustvo kupovine i upoznavanja s našim modelima. Naš prioritet u skorijem razdoblju je širenje servisne mreže kako bismo postojećim i budućim vlasnicima osigurali još bolju podršku i dostupnost usluga na više lokacija u Hrvatskoj.

Koliko za razvoj vaših budućih modela znači sudjelovanje u Formuli E? Koje su vaše komponente na tim bolidima od vitalnog značenja?

Sudjelovanje u Formuli E potvrđuje našu tehnološku izvrsnost i strast prema performansama. Naši inženjeri razvijaju i testiraju ključne komponente poput električnih pogonskih sustava i regenerativnog kočenja, čime podižemo standarde ne samo u utrkama nego i u serijskim modelima. Ta iskustva omogućuju nam da kupcima ponudimo vozila koja kombiniraju inovaciju i luksuz na potpuno nov način.