Njemački proizvođač sportske opreme ambiciozno je prije nekoliko godina otvorio dvije futurističke tvornice u Njemačkoj i SAD-u s namjerom da proizvodnja obuće bude bliža ključnim tržištima, no automatizacija se ipak pokazala preskupom u odnosu na klasičnu proizvodnju iz azijskih pogona
Jedan od dva najveća svjetska proizvođača sportske opreme, njemački Adidas, objavio je da će u idućih nekoliko mjeseci zatvoriti dvije futurističke tvornice u Njemačkoj i Sjedinjenim Američkim Državama te taj dio proizvodnje prebaciti u Aziju. Najava je znak neuspjeha Adidasove inicijative da dio proizvodnje približi svojim glavnim tržištima bez žrtvovanja profitabilnosti koju ostvaruje masovnom proizvodnjom u Aziji.
Njemačka kompanija, i glavni globalni konkurent američkom Nikeu, prije nekoliko godina ambiciozno je ušla u projekt izgradnje futurističkih tvornica u kojima je kompletna proizvodnja automatizirana, a potreba za ljudskom radnom snagom minimalna. U suradnji s njemačkim proizvođačem komponenata za razne industrije, tvrtkom Oechsler, Adidas je 2015. otvorio prvu takvu tvornicu u gradu Ansbachu, a nakon toga i u američkom gradu Atlanti.
Najava da će najkasnije do travnja 2020. zatvoriti proizvodnju na obje lokacije pokazuje da se projekt pokazao neisplativim. Prema objavljenim informacijama, glavni problem s proizvodnjom je to što Adidas u tim pogonima može proizvoditi samo određeni broj modela obuće s pletenim gornjim dijelom. Proizvodnja obuće s kožnim gornjim dijelom i gumenim đonom zasad nije moguća, a to je tip obuće koji prevladava među popularnijim Adidasovim modelima.
Još prije dvije godine jedan od direktora proizvodnje u Adidasu izjavio je da se radi o različitom načinu spajanja dva dijela za koji još ne postoji rješenje. Adidas bi mogao razviti rješenje za taj problem, ali bilo kakva značajnija promjena u izradi obuće značila bi i bitne preinake u pogonima, a lako moguće i nove strojeve. Time bi nastali novi troškovi i bilo bi još teže dostići profitabilnu proizvodnju.
Iza namjere otvaranja novih tvornica u Njemačkoj i SAD-u ležala je Adidasova želja da iskoristi trend individualizacije među potrošačima željnima unikatnih proizvoda te rastuću popularnost ideja da se proizvodnja iz jeftine Azije vrati na domicilna tržišta. Sukladno tome, u Adidasu su računali s činjenicom da im je 90 posto proizvodnje smješteno u Aziji, a na tamošnjim tržištima prodaju samo trećinu svojih proizvoda. No podatak o tome da moderni pogon u Ansbachu nije dosegnuo svoj puni kapacitet od pola milijuna pari obuće, unutar ukupne Adidasove godišnje proizvodnje od 400 milijuna pari, govori dovoljno o tome da se planovi i želje menadžmenta nisu ispunili.
Prema izjavama iz vrha kompanije, pogoni će iz Njemačke i SAD-a biti prebačeni u Kinu i Vijetnam, u kojima se nalaze 'iskustvo i dobavljači'. Znanje stečeno ovim eksperimentom poslužit će Adidasu i Oechsleru u budućnosti, a iz kompanija navode da neće imati nekih posebnih dodatnih troškova zbog zatvaranja tvornica jer su oni proteklih godina smatrani investicijama u istraživanje i razvoj. Bez posla bi moglo ostati oko 150 zaposlenika.
Američki Nike, poput Adidasa, pokušava približiti proizvodnju glavnim tržištima te razmatra pogone u Latinskoj Americi, no obje kompanije najveći dio proizvodnje ipak imaju u Aziji. Uz jeftinu radnu snagu, adut je razvijena mreža dobavljača u regiji stvorena u proteklih nekoliko desetljeća.
Ako se, prema najavama, troškovi zatvaranja pogona ne odraze na financijski uspjeh, Adidas bi ove godine mogao dosegnuti nove rekordne rezultate. Od 2009. kompanija konstantno bilježi rast prihoda koji su s tadašnjih 10,4 milijarde eura porasli na lanjskih 21,9 milijardi. Neto dobit je u istom razdoblju porasla s 245 milijuna na 1,7 milijardi eura.
Mada su neki analitičari skeptični oko toga može li Adidas nastaviti svoj uspjeh iz prethodnih godina, glavni izvršni direktor Kasper Rorsted prilikom nedavnog predstavljanja kvartalnih rezultata izjavio je da u ovom trenutku nema problema u prodaji. Pojedini analitičari smatraju da njemačka tvrtka novim modelima neće moći ponoviti uspjeh nekih dosadašnjih. Adidas je lani lansirao nove modele iz suradnje s američkim glazbenikom Kanyeom Westom, a najavljuju i skorašnju liniju koju razvijaju s pjevačicom Beyoncé. Rorsted stoga očekuje ubrzanje rasta prodaje u idućim mjesecima.
Optimistična očekivanja dobro će doći kao utjeha investitorima, uz saznanje da je njemačka kompanija svojim ambicioznim futurističkim tvornicama i pogonima natrčala na probleme. Valja se nadati da će ih uspješno preskočiti i nastaviti dalje sigurnim korakom.
kakav promašaj
Ruskim nogometašima podvalili srpske dresove
Uz proizvodnju, Adidas je ovih dana naišao na druge poteškoće. Ruska nogometna reprezentacija odbila je u predstojećim kvalifikacijskim utakmicama za Europsko prvenstvo nositi novi dizajn svojih dresova koje je za njih napravio Adidas. Nakon što je predstavljen novi dizajn mnogi su primijetili da raspored boja na rukavima dresova odgovara srpskoj, a ne ruskoj zastavi. Iz ruskog nogometnog saveza priopćili su da će nogometaši nositi dresove starog dizajna.