U Zagrebu je u ponedjeljak uoči Zagreb Auto Showa otvoren Auto-moto Forum 2016 na kojem će biti održan niz okruglih stolova o gorućim temama u automobilskoj industriji, poput nelojalne konkurencije i iznimno nesigurnog pravnog okvira
Forum je otvorila pročelnica Ureda za gospodarstvo grada Zagreba Mirka Jozić istaknuvši kako je Hrvatska prebrodila krizu i kako u Zagreb stiže blještavilo auto industrije.
Zvonko Merkaš, šef odjela trgovanja motornim vozilima pri Hrvatskoj gospodarskoj komori rekao je kako je cilj Foruma utjecati na smanjenje sive ekonomije, povećati pozornost na zaštitu okoliša i zakonskim promjenama pokušati pomladiti hrvatski vozni park.
'Predstavnici izvršne vlasti, financija i osiguranja trebali bi pridonijeti ispunjenju tih ciljeva', rekao je Merkaš.
Više o poslovnom okruženju auto-industrije govorio je Agan Begić iz Promocije Plus. Begić je napomenuo kako je Hrvatska unutar proteklih desetak godina u segmentu prometa vozila, rekorder Europske unije po broju poreznih i zakonskih promjena što stvara nestabilno poslovno okruženje prepuno nelojalne konkurencije.
Obrti za održavanje vozila se naime često zatvaraju, a poslovanje se u potpunosti seli u crnu zonu tj. u garaže. Begić je dodao i kako su česti slučajevi odjave automobila radi stvaranja ponude rezervnih dijelova na crnom tržištu.
Što se starosti voznog parka tiče, u Hrvatskoj ima oko milijun i pol osobnih automobila, od čega je više od pola milijuna vozila starijih od 15 godina. Samo je 117.000 vozila mlađih od pet godina.
Prosječno osobno vozilo u Hrvatskoj staro je 12,3 godine, a prosječna starost kontinuirano raste od 2008. Begić kaže kako se prosječna starost vozila može dovesti u vezu s brojem poginulih u prometu koji je lani porastao na 348, a godinu ranije u prometu je stradalo 308 ljudi.
Iznio je i poražavajuću činjenicu da je udio neispravnih osobnih vozila na tehničkom pregledu lani porastao na 23,5 posto, što dosta govori o tome koliko su zbog krize pali standardi održavanja.
Josip Zaher, predstavnik HGK zadužen za turizam službeno je otvorio konferenciju uz napomenu da je trgovina automobilima vrlo važna grana hrvatskog gospodarstva. 'U tom kontekstu povratak Zagreb Auto Showa nakon osam kriznih godina vrlo je važan događaj', napomenuo je.
Objasnio je da je samo lani u Hrvatskoj prodano oko 80.000 vozila, što je porast trgovine od oko pet posto. 'Hrvatska je na neslavnom 22. mjestu u Europskoj uniji po broju novih prodanih vozila na tisuću stanovnika. Broj poginulih u prometu lani je povećan na 8,1 poginulu osobu na tisuću stanovnika nakon nekoliko godina pada', rekao je.
U prilog industriji ne ide ni podatak o smanjenom održavanju vozila, što sugerira da cvate siva industrija u kojoj se ne vode veliki standardi profesionalnosti i zaštite okoliša. Stoga bi velika pomoć u borbi protiv sive ekonomije bila mogućnost odbitka pretporeza za usluge održavanja vozila kod pravnih osoba.