Krenuli su kao radionica za servis poljoprivrednih proizvoda u iznajmljenim prostorima, a sada u svojim halama proizvode više od 80 vozila za zimsko i ljetno održavanje autocesta i brzih cesta, urbanih sredina, šumskih putova i vodotoka te ih izvoze u više od 36 država svijeta. Inženjerski dvojac iz Kalinovca Frane Franičević i Darko Paviša, vlasnici tvornice komunalne opreme RASCO, ove godine su bili u utrci za prestižnu titulu EY, Poduzetnika godine koju je odnio Mate Rimac iz Rimac Automobila
'Ulazak među pet finalista nagrade EY, Poduzetnik godine posebno nam je drag, posebice jer smo se natjecali s tvrtkama koje su sve redom izvrsne u onome što rade. To nam je dodatni vjetar u leđa', odgovaraju tportalu iz Uprave kalinovačkog RASCO-a, tvornice komunalne opreme koja trenutno zapošljava više od 350 radnika u četiri države.
Inženjerski dvojac Frane Franičević i Darko Paviša u poduzetničke vode zakoračili su 1990. Krenuli su kao radionica za servis poljoprivrednih proizvoda u iznajmljenoj radionici u Kalinovcu nedaleko od Đurđevca u Koprivničko-križevačkoj županiji, a sada u sedam vlastitih hala proizvode više od 80 vozila za zimsko i ljetno održavanje autocesta i brzih cesta, urbanih sredina te šumskih putova i vodotoka. Prošle godine iz njihove je tvornice na tržište otišlo više od 2000 proizvoda.
'Najtraženiji je snježni plug MOSOR PK, posipač SOLID te kranska kosilica SPECTRA', odgovaraju nam iz RASCO-a, tvrtke koja je prema posljednjim službenim podacima 2016. uprihodila 101,2 milijuna kuna dok joj je dobit iznosila 5,84 milijuna kuna.
Prvi njihov proizvod - kamionski vučni posipač RAS 400 - iz kalinovačke radionice izišao je 1991. godine, a devet godina kasnije krenuli su u izvoz. Proboj je krenuo na tržištima jugoistočne Europe, a vrata im nakon toga otvaraju i u državama Europske unije.
'Izvozi se preko 80 posto ukupne proizvodnje u više od 36 zemalja svijeta, u gotovo sve zemlje Europske unije, Rusiju, Kinu i Kanadu. Najveća su pak tržišta Njemačke, Francuske, Rusije, Mađarske te Hrvatske i svih zemalja regije', napominju u RASCO-u.
O budućim planovima ne mogu govoriti, odgovaraju tportalu, jer su oni u domeni poslovne tajne. Ne objavljuju ni pojedinosti o projektima s kojima su aplicirali prema europskim fondovima dok su prijave u tijeku. Otkrivaju tek da ih imaju.
'Plan nam je zadržati snažnu prisutnost na postojećim tržištima, stabilizirati se na onima na koja smo ušli u protekle dvije godine i, naravno, osvojiti nova. Dugoročni cilj nam je da RASCO-va oprema čisti i održava prometnice cijele godine u cijelome svijetu‘, poručuju iz ove kalinovačke tvornice komunalne opreme koja u Hrvatskoj za sada nema konkurencije u obliku i kapacitetu poput njihovog.
'Ne samo kod hrvatskih, nego i europskih proizvođača nije uobičajeno to da imaju ovako širok proizvodni program te kompletnu tehnologiju potrebnu za njega. Kompletan proizvodni proces, od ideje do finalnog proizvoda, radimo in-house pa imamo puno šire mogućnosti prilagodbe pojedinim tržištima nego većina naše konkurencije‘, ističu iz RASCO-a.
S radnicima se uspijevaju 'pokrpati' iako im, kao i većini hrvatskih kompanija, priznaju, manjka kvalificirane radne snage.
'Najpotrebniji su nam inženjeri, CNC operateri i zavarivači, kao i niz drugih zanimanja', kažu u Upravi.
Problemu nastoje doskočiti stručnom praksom i stipendiranjem studenata na većem broju fakulteta kako bi si 'osigurali dovoljan priljev obrazovanih mladih ljudi'. U ovom trenutku, napominju, u njihovu sustavu podrške i obrazovanja je preko 50 mladih ljudi.