Rusiji prijeti drastičan pad izvoznih prihoda koji joj većinom dolaze od prodaje nafte Kini i Indiji. Barel ruske nafte 'Ural' pao je na smo 37,80 dolara dok je cijena globalnog Brenta 78,57 dolara
Teško je procjeniti kako će režim Vladimira Putin odgovoriti na taj izazov, piše Bloomberg. S jedne strane, potrebni su mu svi mogući prihodi za financiranje rata u Ukrajini, ali preveliki pad cijene mogao bi potaknuti Moskvu da smanji proizvodnju.
Europska unija je 5. prosinca zaustavila pomorski uvoz sirove ruske nafte, gotovo ubivši ono što je u povijesti bilo najveće izvozno tržište Rusije. Istovremeno, EU se pridružio akciji skupine G-7 u međunarodnoj zabrani transport ruske nafte ako je kupljena po cijeni višoj od 60 dolara.
Ključni razlog pada ruskog 'Urala' (standard mješavine ruske nafte) vjerojatno je izgubljeno europsko tržište, što je Rusiju ostavilo na milost i nemilost malog broja kupaca, ponajprije iz Kine i Indije. Uz to su troškovi prijevoza skočili jer je puno skuplje tankerima prijeći tisuće milja kako bi se dopremio teret iz zapadnih ruskih luka do Kine i Indije, nego naftovodima isporučiti crno zlato u Europu. To je prisililo Moskvu da prodaje naftu s popustom kako bi bila konkurentna takmacima s Bliskog istoka.
Prema mišljenju Gregory Brewa s Yalea, koji proučava povijest trgovine naftom, ključna varijabla iza jeftine ruske nafte je Kina.
'Trenutni pad odražava sveukupno blaže uvjete na tržištu. Postoji nesigurnost s globalnom ekonomijom i kineskom politikom nulte borbe protiv COVID-a', rekao je Brew za Business Insider.
Ne radi se o tome koliko Rusija povećava ili smanjuje proizvodnju nafte, niti to koliko Zapad može smanjiti prihode Moskve, nego o odnosima na globalnom tržištu nafte. Ukoliko dođe do snažnog otvaranja Kine te povećanja potražnje, nema dileme da će u tom slučaju cijena ruske nafte iznova snažno rasti, uvjeren je Brew.